Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 21 september 2015

Aktieingenjörens tillägg om Telia - i börsdatabild :)

Aktieingenjören skrev en utmärkt kommentar till det senaste Teliainlägget. Jag lyfter upp det i den här tråden, försöker visa vad han menade och kommenterar kort.

I en kommentar till det förra inlägget skrev Aktieingenjören bland annat att:

Telias resultat har under de senaste åren varit 3-4 ggr högre än det fria kassaflödet vilket indikerar att man bokfört stora investeringar vilka borde ha givit utslag i ökad omsättning. Men precis som du beskriver befinner sig Telia i en enormt tuff marknadssituation och man verkar helt enkelt tvingas göra gigantiska investeringar för att bibehålla nuvarande omsättning och det är inte hållbart för aktieägarna i längden. Så min slutsats är att vi behöver nog inte titta så mycket på framtiden utan Telia befinner sig redan nu i en situation där resultatet i stor utsträckning bygger på att man inte gör tillräckligt stora avskrivningar då värdet på installerad infrastruktur minskar snabbare än i avskrivningsmodellerna

Källa: Börsdata
Ovan en bild som illustrerar det Aktieingenjören pekar på. Telia har sedan 2006 lagt knappt 60 procent av sitt operativa kassaflöde på investeringar. Det är en hel del och frågan är hur länge bolaget kan dela ut 90 procent om året.

Det beror så på strategin är mitt svar. En av de fyra alternativ som AT Kearney diskuterade var att förstärka inriktningen mot att bli ett nyttighetsbolag. Genom att försöka bli en lite tråkig men viktig basleverantör av infrastruktur, helst i svag konkurrens, kan en stor del av vinsten delas ut. Det är väl där Telia, till del varit traditionellt? Det är inte helt omöjligt att det kan vara en nisch att satsa på-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam