Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 23 september 2015

Hur ska en panikslagen 50-åring som vill ha guldkant på pensionen investera?

Får titt som tätt frågor om investeringar. Här är en intressant. Hur investera för att få en guldkant på pensionärslivet.

Hej!

Jag lyssnade på dig i sparpodden och tycker du är lungnet själv däremot jag är en som i panik sålde av allt runt den 3 september.Huvudelen i min portfölj var fonder SEB bio och Carnegie Global Healtcare och Nordea aktier.Hur investerar en orolig själ som jag är runt 50 år och tanken var ( är) att ha en slant dagen när pensionen närma sig för att sätta guldkant på vardagen.Tacksam för råd vad jag skall tänka på.Är en vanlig industriarbetare som bor på landsbygd i samhället där jag jobbar och har ett hus och är skuldfri. Tacksam för svar

Hej!
Jag svarar gärna efter förmåga men kom ihåg att jag också är en intresserad amatör. Ta det som en input med mina tankar. Jag har ju mina styrkor och svagheter. Exempelvis är det bra att tänka på att vi investerar aktivt, det passar inte alla. Titta därför gärna på några andra mer långsamma investerare  också. Några som är bra på basråd om investeringar är t.ex. Rikatillsammans, Aktienovisen, Spartacus Invest och z3036 samt Magnus Hernhags chat på Privata Affärer. På Shareville är exempelvis Tegelviken och Skalman skickliga och stabila investerare.

Bra att våga sälja

Jag tycker du kan glädjas åt att du sålde i början av månaden. Sedan dess är det ned fyra procent till. Bra prickat! Jag tycker allmänt att det finns en överskattad rädsla för att sälja i nedgångar. Det är sällan det rusar iväg uppåt efter en nedgång, vanligare är att det antingen fortsätter ned eller långsamt återhämtar sig. Det finns många duktiga investerare som ligger med stor kassa just nu. Det sagt är ju vi själva fullinvesterade. Jag tror att världen styr igenom krisen och att det sedan fortsätter uppåt.

Sparhorisont samt aktiv eller passiv 

Vi är långsiktiga och har därför, utöver vår familjebuffert, bara aktier. När vi avviker från det är det bara för att vi spekulerar i nedgång. Det där beror ju delvis på riskbenägenhet men med din sparhorisont och utifrån att du talar om guldkant tycker jag enbart aktier (eller aktiefonder) är valet.

Nästa fråga är hur aktiv du vill vara. Vill du inte vara aktiv tycker jag att ett bra alternativ är några av de stora investmentbolagen. En enkel kombination skulle kunna vara Investor och Berkshire Hathaway samt möjligen någon till. Då täcker du in det mesta både i branscher och geografiskt. Men det finns många upplägg. Ett helt ok alternativ vore exempelvis en jämn fördelning mellan några gratis eller billiga indexfonder. Skulle du vilka vara något mer aktiv - lägg till någon eller några utvalda aktier ovanpå basinvesteringen. Många skulle avråda från exempelvis mindre bolag. Så långt skulle jag inte gå men däremot tycker jag det kan vara en poäng att aktivt välja enkla kvalitetsbolag som du tror på länge. I vår egen portfölj kan jag tycka att Apple, HM och Vitrolife har kvaliteter du kanske letar efter. Men observera att så fort du köper enstaka aktier behöver du vara mer på alerten.

Däremot är jag inte helt svag för att bara äga svenska indexfonder. Det är en väl smal exponering. Du har haft en ganska vanlig kombo med två branschfonder och en aktie. Det är som jag ser det också för smalt. Däremot går det ju bara att gratulera dig till att du valt biotech och bank, om du haft båda ett tag. Det har varit en riktigt bra investering. Vi har haft båda men jag är nu skeptisk till dem kortsiktigt (men behåller ändå en del inom biotech).. Högre ränta, när den nu kommer, och en normalisering av börsen skulle flytta kapital från det här sektorerna. Lite farligt, särskilt för den som inte är aktiv.  

Hantera ett startkapital och ett månadssparande

Nu sitter du på en stor kassa i ett intressant börsläge. Det är ganska volatilt just nu, det kan vara bra att ta höjd för det när du går in igen. Mitt förslag är att du börjar veckoköpa för några procent av kapitalet i taget. Med lägre courtage kan det här fungera bra även om det inte är så stora summor.

När du börjar bli fullinvesterad igen får du välja om du vill vara aktiv nästa gång det gungar. Jag tycker som sagt att du gjorde rätt som vågade fega när det gungade. Det var dock ett aktivt beslut, fundera på om du vill agera så även framöver. Hur hade du reagerat om det hade studsat upp? Hade du haft sinnesnärvaro att ändå långsamt börjat återinvestera? Om inte, hade det kanske varit ett alternativ att bara spara på.

Hoppas du har glädje av svaret.

/gottodix

2 kommentarer:

  1. Hej och tack för en bra blogg!

    Bra tips. Du nämner att när väl räntan stiger, kommer pengar flöda ut från sektorerna bank och biotech. Varför är det så? Vad är det för marknadskrafter som ligger bakom, finns det fler sektorer där pengarna flödar Från, och Till vad flödar pengarna i stället?

    Har ingen ekonomisk bakgrund, men har befunnit mig på börsen ett tag. Känner dock att jag saknar sådan här fundamental (?) förståelse. Har du några tips på hur jag kan fördjupa mig? Bloggar läser jag mycket, men de "goes so far".  Hade jag t.ex. hittat svaret på min fråga i Intelligent Investor? :)

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om räntan stiger händer två saker i kalkylarken.

      För det första blir tillgångar med relativt fast värde men låg avkastning mindre intressanta, eftersom det då går att få avkastning på statspapper igen. Du behöver inte köpa Teliaaktier för att få hög utdelning. Det minskar efterfrågan på den här typen av av tillgångar.

      När det gäller banker tillhör jag den grupp som tror att det här kommer hända där. Därtill drabbas banker av en press på sin finansiering och kundernas efterfrågan när räntorna stiger. Det första beror på att bankerna äger en hel del obligationer som sjunker i värde när räntan stiger men lånar pengar från oss sparare till mestadels rörlig ränta. Det andra är att precis som på alla andra tjänster minskar efterfrågan när priset stiger. Priskänsligheten ökar också, marginalerna på bolån var exempelvis som lägst när räntan var som högst. Dessutom brukar konkurrensen på bankmarknaden öka när folk får bättre ekonomi och fler vill vara med och dela på affärerna. Det finns dock även en annan sida av myntet. Med riktigt låga, särskilt negativa, räntor, är det svårt för banker att tjäna pengar på det s.k. räntenettot (skillnaden mellan in- och utlåning). Därtill ökar förstås efterfrågan i ekonomin när företag och hushåll får det bättre i en konjunkturuppgång. Vissa (men inte jag) tror att de här senare faktorerna kommer ta överhanden och att banker därför kommer klara högre räntor bra.

      För det andra blir aktier med hög andel framtida avkastning "tillväxtaktier" mindre värda när deras framtida intäkter diskonteras med en högre ränta. Det kan i viss utsträckning uppvägas av att riskpremien minskar när konjunkturen stiger. Här är dock de flesta överens om att den första effekten överväger.

      Lite tips om hur man kan gå från intresserad till nörd la jag i ett eget inlägg.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam