I senaste inlägget på Nordnetbloggen tittade jag på hur p/s-tal kan vara ett bidrag till utvärderingen i valet mellan utmanare och befintliga bolag. Där använder jag följande enkla formel:
p/s=(e/s)*(p/e) eller p=(e/s)*(p/e)*s
Det vill säga priset per försäljningskrona kan ses som vinstmarginalen (e/s) gånger vinstmultipeln (p/e). Notera att det går att flytta om i formeln så att priset förklaras av marginal, försäljning och multipel - ett nyttigt samband att kunna. I och med att det går att göra hyggligt begåvade prognoser om på vilken nivå dessa ska ligga för ett typiskt bolag i en viss bransch, så går det också att se hur vilken försäljningsökning som redan är inprisad i utmanarens aktiekurs. Nåja, mer om det i inlägget på Nordnetbloggen.
I det här inlägget tänkte jag istället leka lite med de roliga funktionerna på Börsdata och se hur det går att göra en optimistisk kalkyl för ett bolag.
Exemplet Volvo
I inlägget "Efter korrektionen - finns det ett köpläge i svensk industri?" tittade jag på hur värderingen i fyra industribolag stod sig när insikten om att superkonjunkturen var slut för alltid.
Min slutsats är att, stabila, bolag i industrisektorn som har p/s-tal på eller över nivåerna från 2007 i princip bara kan höja aktiekursen genom högre försäljning enligt formeln p= (p/s)*s.För att se genomslaget av tesen testade jag med att låsa nuvarande p/s tal på historiska data. Det gör att den gula kurvan rör sig med försäljningen. Ligger den under aktiekursen, var marknaden beredd att vid den tidpunkten betala mer för försäljningen och vice versa om den ligger över kursgrafen.
Det gav nedanstående graf för Volvo. Den visade att nuvarande p/s-tal på intet sätt är historiskt lågt. Tvärtom, först i slutet av superkonjunkturen började Volvos försäljning betalas högre av marknaden. Efter finanskrisens första år har Volvo bara undantagsvis försvarat detta p/s-tal. Det finns inte heller någon trend att linjen (=försäljningen) lyfter. Jag tolkade bilden som att marknaden nu prisar in marginaler Volvo får svårt att försvara och att det som skulle kunna driva aktien snarare är försäljningen. Av det syns dock inget i grafen.
Om den genomgången hade utgångspunkten det realistiska, så ligger den här närmare bolagets egna förhoppningar. Antag att man lägger in en vinstmarginal på 5 procent och utgår från att Volvo kan försvara ett p/e-tal på 18 i en lågräntemiljö. Med nuvarande försäljning sticker då priset till 130.
Notera dock att det med undantag för den absoluta haussen i superkonjunkturen och en kort period 2011 saknas täckning för den värderingen. Bolaget måste åstadkomma något nytt för att nå dit. Så långt är främst marginalen manipulerad. Antag vidare att Volvo faktiskt kunde öka sin försäljning rejält. De senaste tolv månaderna låg den i juli på 304 miljoner eller 150 kronor per aktie. Det tycker jag är väl i linje med ett historiskt genomsnitt.
Men högkonjunktur är ju högkonjunktur, så låt oss se vad som händer om marknaden låter en ökad försäljning på 10 procent slå igenom i priset. Då blir riktkursen, p=(e/s)*(p/e)*s
5%*18*165= 149 kronor.
Någonstans där skulle ett optimistiskt case för Volvo kunna toppa men som sagt titta på kurvan och fundera kring att försäljningen redan ligger på historiskt ok nivåer innan du trycker på köpknappen :)
För mig var det mer lite söndagsunderhållning.
Jag förstâr inte dina formler om man löser ut dom.
SvaraRaderap/s=(e/s)*(p/e) säger att p=p
p=(e/s)*(p/e)*s ger att p=p
p= (p/s)*s ger att p=p
samt p=(e/s)*(p/e)*s ger ocksâ att p=p
vad missar jag här?
Missar är nog fel ord. Det är ju som du skriver p=p. Poängen är dock inte att lösa ekvationerna utan att förlänga dem så att det går att dela upp priset i ekonomiskt intressanta beståndsdelar.
RaderaFormeln visar att aktiepriset är marginalerna gånger försäljningen gånger vinstmultipeln.
Marginalerna har verksamhetsförklaringen att det visar hur hög betalningsviljan är jämfört med kostnaderna.
Försäljningen är förstås också ett verksamhetsmått man vill veta hur det slår.
Slutligen är p/e-talet omvänt e/p avkastningskravet på aktien.
Finessen är alltså att utveckla priset (p) med faktorer som är relavanta ur ett företagsekonomiskt perspektiv.
Någon mer matematiskt skolad kan förstås få ont i huvudet åt den typen av cirkelresonemang :)
Ok, ok.
RaderaSâ... hur vore det dâ med:
P = Po * x, dvs P = riktkurs, Po = nuvarande pris och x = %-sats som man anser aktien bör stiga med.
dâ slipper man cirkelresonemanget och formeln blir dessutom matematiskt korrekt.
Tack för förslaget!
RaderaDet känns matematiskt bättre. Möjligen att det blir mer svårläst för de som inte har den bakgrunden men å andra sidan blir det ju mer korrekt och mindre störande för andra. Ska fundera. Det skrivs ibland ungefär som du föreslår men det är ofta i läroböcker. En poäng jag gillar med ditt förslag är att det lyfter fram förändringen x. Möjligen skulle man sätta x= P_1/P_0 =(ΔE/ΔS)*(ΔP/ΔE)*∆S. Vet inte varför formeln blev ful i kommentaren men poängen var att just lyfta fram förändringarna. Men som sagt det är en balans mellan riktighet och enkelhet.