Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 24 augusti 2015

Sinnesnärvaro eller panik, bedöm själva

Gjorde flera ytterligare omplaceringar idag med inriktningen att sänka exponeringen mot börsens problemhärdar. Försöker även backa hem i investeringar jag behärskar.


Press på portföljen

Det är en del press på portföljen just nu. Effekten på vår ekonomi har jag skrivit om på vår familjeblogg i inlägget - "Älskling, vi förlorade just en halv årsinkomst". Jag försöker dock gneta på i aktieförvaltningen och kan för dagen glädja mig åt att vi åter lämnat index bakom oss även i år. Vi får väl se om det håller.

Den bedömning jag agerar på är att risken finns att den ekonomiska oron i Kina, flera tillväxtländer, råvarumarkader och på börserna åtminstone utgör en risk för att börsen hamnar i mer långvariga problem. Dessutom tyder mycket på att räntehöjningarna från FED dröjer eller att takten sänks. Nu närmast är amerikanska bnp-siffror på torsdag en rysare.

Tror på uppgång men ogillar riskerna

Jag har inte ändrat uppfattning om att det rimligaste är att det här blåser förbi och att börsen sedan tar fart uppåt igen. Tveklöst skickar dock marknaden nu signaler om en högre risk. Därtill skulle det som pågår kunna tolkas som en svängning i ekonomin - bort från högre räntor och ökade investeringar. I ett svårt läge tycker jag det finns anledning att se över vår exponering. Den skrev jag senast om i
"Finkalibrera risken (och hoppas att inte världen går i andra riktningen)"

Åtgärder för att hamna rätt eller åtminstone inte fel

Vi kommer från ett läge där jag investerat tungt i stigande räntor och allt konjunkturkänsligt, gärna med koppling till industriproduktion. Bland annat räknade jag med att Tyskland skulle återhämta det fall det gick igenom i maj. Så blev det inte utan istället dubblades raset till nu över 20 procent. Långa amerikanska räntor har jag räknat med att det är på väg uppåt, istället har de fallit snabb när investerare sökt skydd. Även om jag ser fundamenta för att vår ursprungliga viktning skulle fungera vore de dumdristigt att inte försöka vrida ner exponeringen när ett allmänt ras ger ett tillfälle. 

Det jag vill åstadkomma just nu är:
  • Förenkla portföljen så att jag känner att jag verkligen behärskar innehaven
  • Bredda diversifieringen
  • Fly från svårbedömda risker 
  • Minska exponering mot krisens centrum (inte bara Kina)
  • Möjligen passa på i några fall där marknaden sänkt allt samtidigt

Det jag gjort är att sälja av en rad industri- och råvarurelaterade innehav - Alimak, Basf, Lundin Petroleum och Trelleborg närmare bestämt. Tillfrågad vad jag tror är det köpläge i alla dessa (utom möjligen Lundin). Alimak rekommenderades för övrigt av Börsveckan av ungefär de skäl jag häromveckan gav i min analys. Risken är dock hög och jag vill inte sitta med nya svåra beslut om nedgången fortsätter. 

Istället har jag ökat i Investor och Ratos. Det ger delvis liknande exponering men även en del annat. En större andel i två investmentbolag ger också större möjlighet att koncentrera sig på återstående övriga innehav. Några andra köp bottnade i vad jag på sikt vill ha i portföljen. I HM och Vitrolife har jag inte så mycket emot om vi blir sittande ett tag. Det är bra bolag jag är rätt påläst på. Sedan passade jag på att bredda med ett bolag som är långt från nuvarande oro - nämligen Doro. Jag har en del reservationer mot bolaget på längre sikt men det var en fin rapport från ett bra bolag. Sedan fick jag också chansen att ta rygg på två investerare jag följer - Aktieingenjören och Value-growth.

Ett annat problem vi hamnat i är den (för?) tunga exponeringen mot högre räntor. Där gick det nästan inte att sälja blankade amerikanska statspapper idag. Trycket har varit för stort under perioden när tillväxtmarknaderna nästan kraschat. Det syns om inte annat på den mycket underliga kursen mellan dollar och euron på 1,16. Det känns orealistiskt och mer som ett gigantiskt flöde av lån i euro för att köpa amerikanska statspapper. När det lugnar sig, vilket det för eller senare gör, kommer det bättre tillfällen att se över den posten. Det oavsett om innehavet visar sig vara rätt eller fel, istället minskade jag häromdagen i räntekänsliga försäkringsbolaget Markel

Slutligen började vi försiktigt bygga upp lite kassa. Det är visserligen bara någon procent men med nyinsättningar på väg in blir det snart tillräckligt för att ta in en ny aktie. Det kan behövas när portföljen nu krympt till 11 innehav. Frågan är vad jag då ska välja...



2 kommentarer:

  1. Ja, du har onekligen gjort din egen analys så inga protester här inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamensann! Här står vi på egna ben :) Först tog jag upp Doro som en aktie för sommaren. Sedan valde jag bort den men blev tveksam efter din välskrivna artikel. Och så kom rapporten och bra underlag från Value-growth. Men det var ändå knuffen bort från svåra andra alternativ som fick mig att titta en gång till. Inte det minsta veligt...

      Du vet man tänker ju själv :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam