Resultatet
Ännu ett rekordkvartal räckte inte för marknaden som i efterhandeln tog ned kursen på Disney runt 1 procent. Vinsten per aktie på $1,45 var över förväntningarna men strax under den whisper som mätts strax före rapporten. Mer om förutsättningarna inför rapporten finns i inlägget "Missa inte Disneydags" (Nordnetbloggen).Media ökade intäkterna med 9 procent men rörelseresultatet steg bara med 2 procent. Mellanskillnaden är bland annat sämre annonsförsäljning. Bolaget räknar med låg ökning i de linjära kanalerna men att den ska uppvägas försäljning i digitala kanaler. Det som oroar marknaden är dock snarare den dåliga prenumerantutvecklingen för den starkaste kanalen ESPN. Kabelklippare och krav på mindre kabelpaket märks nu allt tydligare. Det här sätter distributörer i en knepig sits. Vissa kanaler väljs bort och i de attraktiva kanalerna tar innehållsleverantörerna priser som minskar vinsterna. Disney har inte velat erkänna problemet men nu sänker bolaget sin guidning för 2016, just med hänsyn till utvecklingen inom media.
Parkerna går däremot utmärkt. Intäkterna steg med 6 procent och vinsten med 19 procent. Det är i första hand urstark amerikansk efterfrågan som driver upp resultatet. Det är nästan osannolikt att ha en beläggning på 87 procent i parkerna med stigande priser. Nyheten om den nya parken i Shanghai var att den håller tidplanen men att effekten på resultatet kommer vara positiv först i slutet på 2016.
Filmdelen fick godkänt. Tomorrowland drog ned resultatet men Avenger med flera lyfte. Även leksakerna utvecklades bra medan den interaktiva delen dalar stadig från kvartal till kvartal.
Blickar framåt
Tittar man framåt ser planeringen för Star Wars ambitiös ut med nya filmer och andra produktioner samt förstås produkter under flera år framöver. Bilden är att även analytikerna är nöjda.Valutamotvind tynger resultatet nästa år med en halv miljard dollar men har p.g.a. valutasäkring haft mindre effekt i år.
Ledningen fick också, vid analytikerpresentationen, en hel del frågor om strategin framöver. Mycket handlade om kabelbolagen och främst ESPN. Allmänt ser inte Disney exempelvis Netflix som en konkurrent utan snarare som en affärspartner. Bolaget är också, till skillnad från marknaden, övertygad om att tevetittandet i USA kommer att fortsätta öka. Precis som väntat, men konstigt ändå, sades inget strategiskt om leksakerna. Det förblir en svagt utnyttjad resurs i bolaget - jämför exempelvis med hur Lego lyckas kommersialisera sina figurer.
Slutligen var en intressant notis att analytikerna liksom jag undrat lite över bolagets låga hävstång. Den var dock Disney nöjda med så någon aktivistinsats för att öka aktieägarvärde verkar inte vara på kartan.
Slutsats
Det är uppenbart att Disneys medieavdelningar har problem. Varken affärsmodell eller självinsikt verkar riktigt finnas på plats. Just nu är det den här delen som driver kursen nedåt. Resten av bolaget går dock fantastiskt och frågan är om inte det uppväger en hel del.Jag har alltid svårt att vara positiv till bolag som faller på egna bolagsnyheter. Det finns för mycket av fallande kniv över det. Nu gäller det dock bara en del av bolaget samt dessutom en del där andra delar av bolaget, som säljer innehållet, på sikt skulle kunna vara vinnare av om branschen förändrades.
Netto är det nog ändå värt att följa vart det här ska ta vägen. Vi har runt fem procent av portföljen i Disney. Det ser jag för närvarande inget skäl att ändra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.