Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 19 augusti 2015

Oväntat jämnt när jag räknar blippar i Financial Times

Tänkte ta en annan vinkel idag. Vad står det på en nyhetsflashen på Financial Times exakt nu (dvs. när det här skrivs) och vad säger det om hur vi ser på ekonomin.

Kollade som alltid Fast FT innan det var dags att släcka lampan. Många inlägg här, åtminstone när det är makro, börjar där. Om det inte tagit avstamp i twitterflödet eller motsvarande sidor på WSJ eller Economist. Den här gången tänkte jag istället stanna i flödet och ta en titt på rubrikerna.

Nedan är de femton nyheter som någorlunda direkt kopplade till konjunkturen. Det är inte så mycket snack om hur FT såg på världen den här dagen. Storbritannien går toppen, USA går bra, Europa sådär och allt annat ser mer eller mindre eländigt ut. Med så här stora obalanser lär det fortsätta gunga ett tag.


Positiva blippar

Negativa blippar:



Jag blev lite förvånad över att såpass mycket var någorlunda positivt. Det finns ju en logisk nyhetsvinkel i att lyfta fram avvikelser och kanske främst de negativa händelserna. Det slutade dock 9-6 till dysterkvistarna den här aftonen. Råvaror och kris i tillväxtländerna avgjorde.

Ska ni bara klicka på en länk - välj Bank of Americas nulägesanalys. Den här bilden är tagen därifrån - som sagt det finns en del risk i valuta- och highyield. Jag, som övervikat oss i dollar blir förstås lite nervös, det vore segt att köra en runda till av den dollardipp som var i våras. Möjligt att reagerar på det. Från vårt svenska perspektiv kan det kanske vara läge för en uppgång i kronan, om nu Riksbanken släpper igenom det.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam