Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 4 augusti 2015

Svagt men inte bedrövligt av BMW

Starkare försäljning räckte inte när marginalerna backade mer än väntat. Vinsten minskade 3 procent vilket var i linje med förväntningar men  aktien backar på nyheten om marginalerna.

Rapporten i siffror

BMW:s rapport idag blev en viss besvikelse. Det kan inte vara lätt att ha analytikerkontakter i börsbolag. BMW:s ledning hade redan i mars guidat att försäljningen i Kina skulle bromsa och investeringar i nya modeller skulle sänka marginalerna från förra årets fantastiska dryga 11 procent. Nu landade marginalerna på 8,4 procent väl inom det spann på 8-10 procent bolaget kommunicerat men under marknadens förväntningar. Försäljningen i Kina backade men totalt ökade försäljningen hälsosamma 7,5 procent. Tillsammans innebar detta ändå att rörelsevinsten backade 3 procent.

Tittar man på delarna säljs det fler Mini och SUV:ar medan viktiga 3- och 5-serierna inte imponerar. Produktmix och priskonkurrens delvis till följd av att de modellerna börjar åldras är en viktig förklaring till försämrade marginaler. Nordamerika går som väntat bra medan Kina med en minskning på 1,6 procent i kvartalet drar ned. Leasingdelen fortsätter ha stark en avkastning på eget kapital och beräknas ligga kvar på runt 19 procent för året. Högre personalkostnader både på grund av stora löneökningar och nyanställningar tyngde marginalerna något.

Svar på rapportfrågorna

Tittar man på mina rapportfrågor på Nordnetbloggen blev snabbsvaren så här.

Hur ser signalerna för bilförsäljningen 2016 och framåt ut? BMW guidar att de når tidigare kommunicerade vinstnivåer och ser ingen därmed ingen avmattning i den urstarka efterfrågan ännu.  Hur stort är tappet i Kina? BMW räknar med att årsförsäljningen når uppställda mål. Däremot ser bolaget ett tryck på utvecklingskostnader och fortsatt lägre marginaler på grund av ökad konkurrens (=Mercedes). Den för det mesta högst realistiskt lagda ledningen räknar dock med att tillväxten i Kina kommer tillbaka under hösten. Hur mycket blöder den åldrande modellparken? Tydligt är svaret och kanske mer än bolaget vill erkänna. Det är dock många lanseringar på gång, så det blir en viktig höst för bolaget. Hur går BMW:s rebranding mot teknikledare? Här var det inte så mycket nytt. Vi får se om bolaget släpper någon mer nyhet under dagen.

Min bedömning: behåll

Slutsats? Ja, det var en svag rapport. Särskilt marginalerna visar att den fria fart BMW färdats i länge nu har begränsats. Därmed inte sagt att det blir krypkörning framöver. Det är kanske mer en normalisering att Mercedes kommer igång igen och Kinas bilmarknad mattas något. För mig var det här en rapporten ganska självklar signal att sätta "behåll" på aktien. Jag reviderar nog ner mina förväntningar på kort sikt till spannet 95-100 euro. Möjligen kan jag tänka mig att justera så att BMW inte är vårt största innehav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam