Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 1 november 2015

Raportladdar: har BMW marginalerna på sin sida?

På tisdag rapporterar BMW tredje kvartalet. Här är de fyra frågor jag granskar extra noga.

Mina rapportfrågor

  • Hur hårt har priskriget mot Mercedes slagit på marginalerna?
  • Hur mycket har priserna fått sänkas i Kina för att klara försäljningen?
  • Hur hårt har VW-gate slagit mot finansbolaget?
  • Håller guidningen för 2016 eller har det blivit dags att vrida ned förväntningarna även på försäljningen?


Lite försäljningssiffror

Till och med september har BMW ökat antalet sålda bilar och motorcyklar med 7,5 procent de tre första kvartalen. Asien ökade med 4 procent, där Kina (fastlandsdelen) växte med blygsamma 2 procent. Europa går däremot utmärkt med en ökning med 10,3 procent. Region Amerika hamnade mitt emellan med en ökning på 7 procent med USA nära den nivån på en ökning med 6,9 procent.

Källa: BMW
Sett till märkesmix har Mini ökat mest medan BMW inte riktigt hängt med. Det sistnämnda beror bland annat på skärpt konkurrens från Mercedes, som lanserat flera fina modeller under året. Jag brukar följa tester i biltidningar hyggligt noga och faktum är att just nu har Mercedes tagit över Audis plats som utmanare om den premiumtitel som BMW haft sedan några år. Ett exempel på att det är hårfint ges i det här testet från Autotrader.

Det här innebär dels att BMW ännu så länge håller ledningen som bästsäljande premiummärke men tappar andelar till Mercedes, dels att BMW tvingas sänka priserna för att matcha Mercedes. Båda är dessutom beredda att rea bilar om det krävs, eftersom bilden av att vara världsledande betyder mycket för varumärket. Det som kan vara en uppsida i konkurrensen är att den tredje fina bilen från Tyskland, Audi, går allt sämre. Särskilt i kölvattnet  på VW-gate kan det mycket väl börja märkas ett kundflöde från den bilen.

När det gäller de många profilerade initiativ som BMW driver, t.ex. i-serien med elektrifierade bilar, är det ännu så länge främst varumärkesbyggande samt förstås en investering i teknik. Det samma gäller samarbete, eller vad det nu är, med Apple, som var en av nyheterna från i somras.

För min del räknar jag inte med några obehagliga nyheter när det kommer till försäljningen. Det mesta är känt och säkert kommer oktobersiffror snarast bekräfta att BMW säljer bilar och motorcyklar som aldrig förr.

Marginalerna är det ena nyckeltalet i rapporten

Förväntningarna inför rapporten presenteras i grafen i inledningen. Omsättningen förväntas ligga på 22,0 miljarder euro mot 19,6 miljarder förra året. Där är utrymmet för överraskningar begränsat, eftersom antal sålda bilar och motorcyklar andra kvartalet är kända.

Desto mer öppet är det vad marginaler och därmed vinsten landar på. Just nu pressar priskonkurrens, geografisk mix och produktmix BMW:s marginaler. Därtill finns ett specifikt problem i Kina - återförsäljarnas ersättningar har fått justeras upp eftersom försäljningsmålen varit för svåra att nå. Något som den kinesiska staten la sig i. Slutligen har BMW på hemmaplan, liksom övriga biltillverkare, fått acceptera relativt stora löneökningar.

Ett annat problem är att upplåningskostnaderna för BMW Financials stigit efter VW-gate. BMW är dock i övrigt inte berörda av skandalen. Valutaeffekter har däremot inte så stor effekt på BMW, eftersom det finns fabriker i flera världsdelar.

Det här har gjort marginalerna till en återkommande huvudvärk i rapporterna. Ungefär som det varit för HM har det utvecklats en rytm där aktien stiger på försäljningssiffror men backar på rapport. Risken är stor att det blir så nu med. Det ligger redan en förväntan på att BMW:s rörelsemarginal ska backa två procentenheter - som sagt troligen både bildelen och finansdelen.

För min del ser jag dock risken för en större nedsida som större än uppsidan. Det här var ett av huvudskälen att vi minskade vårt innehav till den nivå jag långsiktigt vill ligga på, dvs. sålde av delar vi köpt för att aktien verkat ha en uppsida.

Guidningen för 2016

Källa: BMW
Det har nästan vuxit till en sanning att bilförsäljningen peakar nästa år. Här är några exempel "Dealer organization says U.S. auto sales to peak in 2016" (Reuters)"Top of auto sales cycle is approaching" (CNBC) och "China auto sales will stagnate for two years, firm predicts" (Autonews).

Det här blir en dubbel fråga för BMW i rapporten. Ledningen har en, ibland nästan plågsam, ärlighet när det kommer till försäljningsprognoser. Bland annat var de tidigare än andra tillverkare ute och varnade för en svagare efterfrågan i Kina. Nu kommer både frågan vad BMW ser för utsikter för den egna försäljningen och allt som antyder något om branschens utveckling nagelfaras. Med p/e-tal på 10 och en inte alltför offensiv guidning är åtminstone inte förväntningarna alltför högt uppblåsta.

För min del tror jag det kortsiktigt finns utrymme för en uppsida här. Helt klart har en rätt stor dysterhet krupit sig in i förväntningarna, särskilt under sommaren. Det sagt, tror jag ändå den verkliga risken är på nedsidan. Bilindustrin har nog nått maxfart för den här gången.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam