Källa: BMW |
En stark rapport
Framgångarna duggade tätt BMW:s pressrelease för tredje kvartalet. Försäljningen steg till 22,3 miljarder euro från 19,6 och vinsten före skatt steg från 2 miljarder till knappt 2,3 miljarder. Särskilt det senare var överraskande positivt. Bilden nedan, från rapporten, visar sambanden.Källa: BMW |
"BMW surprises with profit rise as Europe recovers" (Reuters) är en annan vinkel på resultatet. Europa går bra och USA är visserligen på väg rakt in i ett priskrig men går ändå mer än ok När då Asien var bra och Kina inte så dåligt blev resultatet bra.
En annan, lite blandad, signal i rapporten var att finansverksamheten fortsatt går riktigt bra men allt tydligare påverkas av förändringarna på finansmarknaden. Vinsten blev 462 miljoner euro men bolaget flaggar för allt hårdare kapitalkrav.
Marknadens reaktion
Med en försäljning i överkant av förväntningar och en marginal som höll emot bättre än väntat blev vinsten betydligt över förväntan. Lägg därtill att bolaget bekräftade målen för 2015 och det låter som korken till champagneflaskan skulle flyga iväg. Det gjorde den inte utan aktien öppnade runt nollan. Analytiker som följer aktien hade en blandad respons - de flesta låg kvar i sin tidigare bedömning. "BMW-Aktie im Anleger-TÜV: Wo Chancen und Risiken liegen" (Finanzen.net). Osäkerheten kring bolaget finns kvar, som framgår av det här citatet:Der harte Preiskampf, eine schwächere Entwicklung in China, steigenden Kosten fürs Personal und hohen Investitionen in neue Technologien könnten das Geschäft laut BMW beeinträchtigen.
[Ungefär: "Priskrig, utvecklingen i Kina, stigande personalkostnader och höga investeringar i ny teknologi begränsar utvecklingen i BMW framöver]
Det som knuffade ned aktien till minus var dock nya uppgifter om att även bilar med 3-litersmotorer från Volkswagen varit delaktiga i fusket med dieselmotorer. Just den kopplingen till BMW var dock lite underlig, för det finns fortfarande inga uppgifter som tyder på att något annat bilbolag än VW fuskat i testerna. Möjligen kan varje anklagelse ses som ytterligare en spik i kistan för dieselförsäljning i USA och innebära högre investeringar framöver.
En annan dålig nyhet kom från USA på kvällen. "BMW verkauft weniger Autos in USA" (Finanzen.net). BMW minskade antalet sålda bilar i USA i oktober jämfört med året innan. Det är framför allt 5-serien och Mini som backar medan SUV:arna fortsätter gå bra. De positiva med det är att mixen fortsatt gynnar marginalerna.
Min bedömning
Vi är långsiktiga i BMW och från det perspektivet var det här ingen rapport jag lägger på minnet.
VW:s problem ser jag fortfarande inga tecken på att de drabbar övriga biltillverkare mer än indirekt. När det driver aktiekursen tycker jag därför fortsatt att det mer är köpläge än skäl att oroas.
Fundamentalt är bolaget fortsatt mycket starkt, till och med mer så än vad som framgått tidigare under året. Däremot börjar det bli tydligt att bilmarknaden är mättad. Det syns på att aktien inte steg på de starka siffrorna, trots att den var upp en del före börsens öppning. Det framgår även av att USA vek i oktober. Det är helt enkelt inte riktigt lika hett längre. Samtidigt lever osäkerheten om marginalerna. Jag är inte orolig men utan problem skulle kursen kunna stiga. Nu tror jag den ligger ganska rätt runt 90-95 euro.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.