Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 5 oktober 2015

Tittar till portföljen mellan makro och rapporter

Snart dags att bestämma inriktning för sista kvartalet men först ska det bli rapportfest. Förbereder båda med att titta till portföljen


Vi har alltid en spridd portfölj men sällan eller faktiskt i princip aldrig portfölj som balanserar över ekonomins olika sektorer. I år har vi haft tre huvudsakliga inriktningar.

Den första är räntans återkomst som vi satsat på via blankade statspapper och det kombinerande försäkrings- och investmentbolaget Markel. Det har gått sådär. Efter en stark vår har räntorna nu dalat betänkligt. Markel har dock fått stöd av ens stark amerikansk ekonomi så det har stöttat upp den delen. Den andra har varit konsumtionens återkomst, inte minst i USA. Det har gått utmärkt, tidigare med Disney men nu ersatt med Apple. Länge såg både BMW och HM ut att få utmärkta aktieår men de har ju backat nu på slutet. Det tredje benet har varit investeringar i industrikonjunkturen. Det gick bra i våras och vi hann  ta hem en del vinster. Nu segar det däremot.

Det här är, som sagt, bara en avstämning på vägen men några reflektioner har jag inför stundande utvärderingstillfällen av portföljen.

För låg kassa

Tittar jag på hela portföljen så har kassan sjunkit ned för mycket. I den volatila marknad vi kommer att fortsätta ha vill jag att den för det mesta ligger runt 10 procent. Nu har den snarare snuddat noll. Det beror säkert på en ovilja att sälja av i nedgång (även om jag gjort en hel del omplaceringar löpande.

I finanssektorn får kanske städning en andra chans

Vi har, liksom många andra, gjort fina affärer när banker de senaste åren ska städa upp efter finanskrisen. Det som verkar vara på gång nu är nya kvantitativa lättnader för att städa upp i Europas banker. Det betyder dels att dåliga lån köps ut till bra villkor från bankerna, dels att de så småningom säljs vidare. Det kan vara något att titta på. Annars tror jag i och för sig fortfarande på att ränta kommer att återinföras i världsekonomin så småningom.

Ok industriandel men kanske fel bolag

Jag kan visst tänka mig att ligga 10-15 procent i cykliskt under hösten. Det är här effekten av en ekonomisk nedgång skulle märkas men å andra sidan är det billigt just nu. Intressant för den modige kan man väl säga, då spelar bra aktieval in. Köpet i GE är jag trots nedgången nöjd med utifrån bolagsperspektivet. Spekulationen i SKF vet jag däremot inte om det på sikt är den vassaste. Finns nog bättre alternativ. Därtill känns våra två investmentbolag Investor och Ratos onödigt exponerade mot cykliskt och råvaror. Där kan det finnas anledning att byta ut dem mot något annat investmentbolag och istället satsa på en ytterligare industriaktie.

Konsumtion ser bra ut men kanske inte bilindustrin

Runt 20-25 procent i konsumtionsinriktade bolag har jag inga problem att ligga med även framöver. Däremot tror jag tidpunkten närmar sig när det kan vara läge att bromsa in bilaktier. Inte på grund av Volkswagen men för att det nog når sin topp för den här gången snart, både i Kina och USA. Det finns mycket annat att intressera sig för dock. Inte minst kan man ju undra om någon av de nu stora trenderna i USA - digitalt innehåll, tjänsternas internet eller do-it-for-me - får någon europeisk eller kanske till och med svensk bärare. För all del finns det också en del mer traditionella val att ta en titt till på.

Hälsa får kanske en knäpp men vi har sunda bolag

Nu har det varit en del press på biotech i USA. Det lär smitta av sig när (om?) europeiska ränteantaganden tickar upp. Vitrolife och Cellavision har i och för sig välförtjänta vinstmultiplar men de har också vandrat uppåt länge. Det kan vara läge att sänka den andelen av portföljen vid rätt tillfälle. Det är dock delvis kärninnehav så att dra ned den alltför långt skulle kanske vara fel.

Andra sektorer

Lite har jag tänkt om den senaste tiden. Det verkar bli ett kapitalinflöde på börsen ett tag till. Möjligen med en viss dämpning vid en amerikansk justering av räntan. När det sätter sig hur låg de höjningen blir (om den kommer) och hur långsamt det sedan växlar upp finns det faktiskt ett case för aktier som påminner om säkra obligationer (investment grade). Kanske ICA till exempel. Här spelar dock priset stor roll, för de har inte fallit ned till köpvärda nivåer ännu. Lundbergs skulle också kunna vara ett alternativ - där finns ju spelet kring makten i Industrivärden som en faktor men det är å andra sidan oklart vem som betalar vad för det.

Slutligen kanske olja och en del andra råvaror nu har bottnat. Vägen upp kommer dock bli oerhört långsam och det är inte alls klart vilka investeringar som faktiskt blir av. Tittar man bara på värde (i något tänkt stabilt läge) i förhållande till pris ser dock bolag som Lundin Petroleum och Bonheur inte så dyra ut. Det gör inte Deere heller för den som gillar att plöja åkern. En poäng där är att det bolaget har helt andra problem än konjunkturen samt är sunt i grunden. Betydligt billigare nu än när vi sålde av. Kanske en möjlighet.



2 kommentarer:

  1. Tack för en informativ blogg! Jag undrar om du kunde hjälpa mig med namnet på diagrammet du använt? Har länge varit på jakt efter ett verktyg att skapa sådana men har fallit på att jag inte vetat vad jag skall googla på :) Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Digramtypen heter "polär" i Excel. Min variant är gjord via en Pivottabell.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam