Några ord om bolaget
Bulten har medvind av den starka bilförsäljningen i Europa. Det är också tydligt att bolaget har en bra produkt, en fungerande affärsmodell och starka finanser. Bra utgångspunkter för ett intressant småbolag. Det låg bakom vad som blev en bra investering i början av året, som började med "Analys (nåja) av Bulten".Några korta ord om bolaget. Produkten är att vara helhetsleverantör av s.k. fästelement till i första hand bilar men i viss utsträckning även lastbilar. Fästelelment är skruvar och muttrar men till skillnad från Bufab som säljer de enklaste varianterna säljer Bulten anpassade produkter som ska fungera med respektive bils konstruktion.
Bra tillväxt men något svaga marginaler
Det borde avspeglas i rörelsemarginalerna - underleverantörerna som säljer specialiserade produkter klarar ofta över 10 procent. Bulten ligger dock lägre på 5,8 procent. Starka köpare är en förklaring men faktum är att bolaget, särskilt i nuvarande valutamedvind borde kunna prestera bättre.Försäljningen är ett starkare kort. Växande marknad och vunna marknadsandelar gör att tillväxttakten nu ligger på 10 procent. Nya kontrakt och en marknad som åtminstone det närmaste året ser bra ut borgar för att den nivån ligger kvar. Därefter ser det däremot ut att mattas av i takt med att Europas och världens bilförsäljning mattas av. Det här känner Bulten redan av - bilföretagen säljer mer i Europa men mindre i Asien. Bulten tillhör dock en minoritet tillverkande börsbolag som just nu växer organiskt med en ökning av försäljningen på 1,6 procent.
Siffrorna hänger ihop, eftersom tillväxten behöver finansieras. Det gäller särskilt varje gång en ny helkund ska fasas in. Nu ligger investeringarna, capex, ungefär 1,5 procentenhet över den andel av kassaflödet de brukar ligga på. Det kan därför vara så att den mest rättvisa värderingen av Bulten tar höjd för en hållbar marginal och tillväxt på 7-8 procent de närmaste åren.
Outnyttjad hävstång sänker avkastningen på eget kapital
En intressant detalj i Bulten är att bolaget har väl låg hävstång. Bolaget har en nettoskuld på bara 4 procent och en soliditet på 68%. Hittills har bolaget hållit i pengarna för att kunna finansiera ytterligare tillväxt. Det senaste köpet av den egna fabriksfastigheten i Hallstahammar ska kanske därför tolkas som ett sätt att höja bolagets hävstång och försvara den fallande avkastning på eget kapital som följt av den växande kassan. Ett annat alternativ, som jag föredragit, hade varit högre utdelningar.En konkurrent till Bulten såldes för p/s 0,8 i början av året. Antag att det är taket och en nivå runt 0,6, som aktien värderats till under sommaren är golvet. Nästa fråga är om nuvarande försäljning är rättvisande - tja, Bulten lär växa ett tag till innan konjunkturen dämpar tillväxten. Så svaret är väl kanske. Försäljningen per aktie ligger på 127 kronor. Runt 90 kronor kortsiktigt skulle känns som en försiktig värdering just nu..
Varför vara försiktig? Jo, det har varit medvind ett tag nu. Precis som med ett av våra kärninnehav BMW börjar det bli dags att vara lite försiktig med bilindustrin. Men det här var onekligen en bra rapport.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.