Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 29 oktober 2015

Fingerprint från sidlinjen

Fått önskemålet om att ge min syn på Fingerprint. Jag använder ett bolag vi ägt - Qualcomm - för att resonera om årets hetaste aktie.

Fick en fråga om jag inte kunde skriva något om Fingerprint Cards. Det kan jag visst göra. Nu är det inget bolag jag följer - så det blir ett inlägg från sidlinjen. Se det mer som en beskrivning av hur jag skulle tänka om jag verkligen gav mig in i den här aktien.

En utgångspunkt

Qualcomm är ett av världens största bolag. De säljer processorer till mobiltelefoner - enligt många marknadens bästa. Vinsten låg på plats 56 på Forbes världslista medan 112 miljarder dollar i börsvärde i maj räckte till plats 156 i samma sammanställning. Ungefär dubbelt så stort som HM.

I det här sammanhanget är bolaget intressant för att det på många sätt är en förebild för vad Fingerprint Cards skulle vilja bli. Just idag är Fingerprint värt ungefär  2,3 miljarder dollar, så mätt på det viset finns det förstås en del uppsida kvar.

Det finns dock flera intressanta egenskaper hos Qualcomm. Bolaget är numera moget, ingen räknar med att försäljningen kommer att mångdubblas det närmaste året. Samtidigt är det ett mycket lönsamt bolag som ingen på allvar oroar sig för att de ska försvinna i närtid.

Strukturen på processormarknaden är att de det finns olika aktörer som agerar i olika led, vissa specialiserar sig medan andra är vertikalt integrerade. Köparna kan som Apple köpa bara det mest basala och bygga resten själva eller köpa helhetslösningar. Qualcomm har hela marknaden som kunder men i olika utsträckning. Bolaget har också ökat sin lönsamhet genom att koncentrera sig på forskning och utveckling - tillverkning ligger på andra aktörer. Bruttomarginalen på 58 procent skäms inte för sig.

Vad är marknaden beredd att betala för en stabil och lönsam underleverantör till mobiltillverkarna?
Svaret är att p/s ligger på 3,8. Det är högt för ett moget bolag men välförtjänt utifrån lönsamheten.

Marknaden

Jag brukar normalt lägga mycket tid på att läsa branschnyheter, konsultrapporter och liknande innan jag går in i ett nytt bolag. Nu är det här inte ett aktuellt case för mig, så jag tar en genväg. Den som funderar på att långsiktigt äga Fingerprint bör nog borra vidare i frågorna nedan.

Nedanstående sammanfattning (med mina markeringar) av marknaden är från början av september och hämtad från en pressrelease för "Global Fingerprint Sensors Market Outlook (2014-2022)".

The Global Fingerprint sensors market is valued at $5.5 billion in 2014 with CAGR of 17.53% and is expected to reach $20.03 billion by 2022. The most important factors driving the market are electronic devices such as laptops, PC's, tablets, mobiles, Increase in demand for Fingerprint Sensors in Security checks in airports, organizations. On the other side, the factors such as lack of awareness on security rudiments and complexity of smart phone, can restrain the growth of fingerprint sensors market.

Global Fingerprint sensors markets are mainly segmented by Technology, by Material, by Type, by Application and by Geography. Based on Technology, market is segmented into Optical Sensors, Ultrasound Sensors, Thermal Sensors and Capacitive Sensors. Based on Material, market is classified into Quartz, Optical Prism, Capacitive, Ultrasonic, Sapphire (Coating Material), Adhesives. Based on Type, markets are categorized into Area Sensors and Swipe Sensors. Based on Application, Fingerprint sensors market are segmented into Healthcare, Smart Homes, Mobile Applications, Government, Commercial Security, Military, Defense & Aerospace, Travel & Migration. Fingerprint sensors market, by geography is segmented into North America, Europe, Asia Pacific and Rest of the World.
The keyplayers in the Fingerprint sensors market include, Infineon, Technologies AG (Germany), IrScan, Synaptics (U.S.), Idex ASA, 3M Cogent, Inc., Cyber-SIGN, Interlink Electronics, Fingerprint Cards AB, Ekey Biometric Systems.

Fingerprints nuläge

Hur ligger då Fingerprint till i det här racet? Redan här krånglar det till sig. Bolaget har sålt 585 miljoner kronor de två första kvartalen men guidar att försäljningen landar på 2,5 miljarder. Förra året, vid samma tidpunkt, guidade bolaget att försäljningen skulle landa på 1 miljard men det blev hälften. Det kan bero på många orsaker. Offensiv kommunikation är en, som ofta diskuterats. En annan är att bolaget på en snabbt växande marknad helt enkelt inte vet när eller om affärer verkligen blir av. Det är en sak att prognostisera nya köp från befintliga kunder och lägga på lite tillväxt. Det är något helt annat att gissa sin egen roll på en helt ny framväxande marknad.

Likadant är det med lönsamheten. Fingerprint hade senaste kvartalet en bruttomarginal på 36 procent. Om det är ett bra riktmärke så skulle stabilt p/s behöva ligga betydligt lägre än Qualcomms. Samtidigt brukar marginalerna stiga med volymerna.

När det gäller räckvidd till telefontillverkarna så har Apple köpt ett eget bolag och Samsung valt en egen leverantör. Det är ungefär 40 procent av mobilmarknaden, mätt i antal telefoner, men förstås också de två främsta premiummärkena. Fingerprint framstår just nu som det oberoende alternativet. Ungefär en fjärdedel av marknaden har produkter från Fingerprint i någon telefon. Det framgår i en aktuell presentation från Fingerprint.


Ett räkneexempel

Marknaden för 2015 är alltså ungefär 6,5 miljarder dollar och att den kommer tredubblas från den nivån till 2022. Med en försäljning på 2,5 miljarder kronor skulle Fingerprint nå ungefär 4-5 procent av totalmarknaden.

Om Fingerprint växer i takt med marknaden skulle en försäljning på 7,5 miljarder kronor vara möjlig 2022. Det skulle i så fall, med Qualcomms värdering som utgångspunkt (här höjt till p/s 4), motsvara ett möjligt värde på 30 miljarder kronor år 2022. Är det högt eller lågt?

Bolaget är idag värt 19,6 miljarder kronor. Tillväxten i aktiens värde skulle  de sju kommande åren i beräkningen landa på 6 procent om året. Det är dock inte en riskfri investering. En möjlig jämförelse är att titta på de branschberäkningar som finns för kapitalkostnad, från NYU, Där ligger två kategorier med vad jag gissar liknande teknikinnehåll på de här nivåerna: "semiconductor" på 8,6 procent och "telecom equipment" på 8,7 procent.

I den jämförelsen är det alltså inte rätt att investera i Fingerprint - den beräknade avkastningen är lägre än kapitalkostnaden. För en ny teknik som fingeravtryck är det dessutom rimligt med en högre riskpremie. Hur mycket är svårt att säga men för exemplets skull kan en justering till en kapitalkostnad till 12 procent vara intressant. Det är inte helt taget ur luften för ofta ligger exempelvis småbolagstillägg på några procentenheter över genomsnittlig WACC.

På den nivån skulle en dubblad marknadsandel till runt 10 procent av totalmarknaden krävas för att försvara dagens aktiepris på 352 kronor. I den siffran är också inräknat att marknaden tredubblas. Uppsida skulle aktien ha först om marknaden växer snabbare eller Fingerprint kan ta mer än en dubblad marknadsandel. Notera också att utgångspunkten är att Fingerprint når de högt ställda försäljningsmålen för 2015.

Det är helt klart en offensiv värdering, särskilt som Fingerprint så här långt tagit rollen som alternativ till de två stora spelarna i mobilnischen av fingeravtrycksläsare. Risken finns för det som brukar kallas för "also-ran" - bolag som inte blir marknadsledande och därför tvingas till hård priskonkurrens samt sämre kostnadstäckning för marknadsföring, produktion och produktutveckling.

För att räkna hem caset skulle jag vilja se:
  • tydliga tecken på betydligt högre lönsamhet än idag
  • tecken på att Fingerprint blir ledande inte "also-ran" bland mobiler
  • tecken på att bolaget blir ledande i andra nischer än mobiler
  • något som talar för "moat", exempelvis patent på lösningar ingen vill avstå ifrån eller ett mycket starkt varumärke

Andra infallsvinklar

Jag använder gärna ovanstående ansats när jag tittar på bolag med en lång tillväxtresa framför sig, eftersom jag tycker att kassaflödesanalyser blir lite spekulativa när mogna balans- och resultaträkningar inte är startpunkten. Det blir för mycket gissningslek, då föredrar jag att titta på vad som krävs och fundera på om jag tror att det kommer att inträffa. 

Carnegie har dock gjort en klassisk kassaflödesanalys. Den landade på 350 kronor med uppsida om Fingerprint kan växa snabbt även i andra segment. De har uppenbarligen högre antaganden än jag har om Fingerprints marknadsandel, lönsamhet eller marknadens tillväxt. Alternativt använder de en lägre ränta att diskontera med. 

Så är alla investeringar - man tänker olika. Det har förstås inte undgått mig att Fingerprint väcker en del diskussioner. Mina kunskaper är alldeles för grunda om bolaget för att egentligen kunna bidra. Det jag ville visa var hur jag skulle ha tagit mig an det här caset om jag börjat fördjupa mig i det. Jag skulle inte gå vidare i aktien med mindre än att jag var trygg i att bolaget levde upp till årets guidning och sedan hade förutsättningar att växa rejält snabbare än marknaden. 

Några ord om ledningens roll

"Så handlade Fingerprint-topparna" (Afv) och "Superhandel utan nyheter" (Avanza) är två av många aktuella artiklar som varnar för bolaget. Affärsvärlden påpekar, med EBM:s insiderutredning som underlag, att Fingerprint har en ledning som handlar mycket aktivt i den egna aktien, gärna nära publiceringen av större företagshändelser som tajming. Clas Hemberg på Avanza lyfter fram att den extrema volatiliteten gör aktien mycket svår att förhålla sig till.

Det här är två argument som jag tycker att en långsiktig investerare åtminstone behöver förhålla sig till. Uppenbarligen gör Fingerprint någonting rätt. Bolaget har ju lyckats etablera sig som en viktig leverantör i en av de intressantaste branscherna just nu. Inget bolag kan åstadkomma det utan en ledning som också gör något rätt. 

En reflektion är därför att skilja något på bolagets operativa ledning, även den som utövas av företagsledningen, och ägarfrågor. Det är när det gäller det senare som man behöver vara om sig och kring sig för att kliva in i Fingerprint. Den som litar på ovanstående två avsändare av kritik, vilket jag gör, drar sig för att gå in i bolag som kritiseras så i grunden som Fingerprint gör. Hur ska man veta hur bolaget och ledningen agerar om det kommer en dag med verkliga problem? 

Min bedömning

För min del är alltså det här en aktie som verkar för dyr givet risken och med frågetecken kring bolaget som jag inte skulle våga ge mig in i. Däremot kan jag, efter den här genomgången, absolut förstå att andra ser större potential i aktien. 

Jag har ju ingen blankad position, så självklart håller jag tummarna för att Sverige får en ny internationell teknikledare och alla som investerat får bra avkastning. Jag avslutar som jag brukar i den här typen av case - jag ser fram emot att stiga på vid en senare station när oklarheterna minskat. Även om det innebär att jag får betala ett högre biljettpris.  









23 kommentarer:

  1. Alltid intressant att läsa inlägg om fingerprint som inte skrivs på börssnack. Blir lite mer nyanserat.
    Du får gärna återkomma med en kommentar efter delårsrapporten om den rätade ut några av dina frågetecken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande att titta in i den här branschen och aktien. Det går inte att ta miste på att det är bra drag. Fpc har ju en hel del fina kundkontakter, som Microsoft. Samtidigt som det rör sig en diverse hot runtomkring, som t.ex just Qualcomm. Vet att på många specialforum ligger ju förväntan på en försäljning redan nästa år på 8 mdr kronor. Inte konstigt att der blir yviga diskussioner mellan de som sätter högre och lägre kurser med en sådan spännvidd.

      Som sagt, ska bli kul att titta till rapporten.

      Radera
  2. Kul.

    Åntligen, tack så mycket för ditt bidrag som uppenbart engagerar en hel del investerare i Sverige. Jag har nyss ikväll skrivit ett inlägg som handlar om min syn på risk. För den aktive tänkaren så ligger det inte milslång väg ifrån mina egna tankar och resonemang inför det investeringsbeslut som jag själv tagit i Fingerprint.Jag tackar för ett mycket bra inlägg om Fingerprint och tar till mig en del tankar och ideer jag inte haft tidigare! Hoppas det är ok att jag länkar till ditt inlägg från min blogg inom en snar framtid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var givande att ägna en stund åt Fpc. Verkligen en spännande marknad. Ser fram emot att läsa ditt inlägg. Håller tummarna för rapporten nästa vecka!

      Radera
  3. Problemet med ett företag som fram till Q2 bara visat förluster blir ju att uppskatta vilken potential aktien kan komma att få. Försökte mig själv på en optimistisk gangsterkalkyl där jag antagit en uthållig vinstmarginal om 40% och att försäljningen fördubblas årligen, samt att marknaden vill betala ett p/e om 40 om fem år. I så fall skulle aktien vara köpvärd upp till 599 kr och riktkursen om fem år skulle landa på över tusenlappen. Tror många på sådana kalkyler kan jag förstå haussen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen knepigt - allt bygger på en försäljning som alla, inklusive bolaget, egentligen vet väldigt lite om. Har läst på vad hur det räknas på specialistforum i ämnet FPC. Där ligger förväntan runt 7-8 miljarder nästa år. Det är räknat på att FPC får hela mobilmarknaden exklusive Apple och Samsung, samt en del av datormarknaden samt lyckas med lanseringen av kreditkort med deras teknologi. Räknar man så blir det förstås högt. Realismen beror helt på vem du frågar - så det är lätt att tycka olika, för det finns ju inget facit förrän senare.

      Hur som helst - förstår definitivt dina, i sammanhanget rätt modesta, beräkningar. Det beror så på vad man tror händer.

      Sedan ska det bli väldigt intressant med själva bolaget. Det är lite ett vägskäl just nu, för runt omkring finns sådana som Qualcomm men även andra konkurrenter. Lite make or break nästa år. Kul att följa!

      Radera
  4. För att inte tala om hur svårt det är att sia om vilka aktörer som leder mobilmarknaden om x antal år, kan ju se helt annorlunda ut, tog väl ett par år för nokia att gå från marknadsledare till i princip 0. Kanske Huawei är den nya ledaren om ett par år? eller något helt annat, uppenbart är att det kan svänga väldigt fort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ur den synvinkeln känns det ju dock bättre att investera i en underleverantör av klass som inte är låst till ett bolag/produktserie.

      Radera
    2. Qualcomm, Intel och ARM är ju exempel på det. Särskilt den förstnämnda har periodvis tjänat oerhört mycket pengar. Allt har dock sina för- och nackdelar. Det finns ju inte så starka varumärken kopplat till underleverantörerna (men ibland värdefulla patent och knowhow).

      Det var det jag menade med att det är viktigt att inte bli en "also ran". Du behöver vara en unik tillgång som inte enkelt går att kopiera för varumärkesbäraren för att kunna tälja guld.

      De som verkligen gillar Fpc tycker ju bolaget är just unikt, så får de rätt är förstås uppsidan stor. Just nu har de två största bolagen i den nisch (mobiler) av sensormarknaden där Fpc är stora valt andra leverantörer. Därmed inte sagt att Fpc inte drar det längsta strået på sikt - för det vet jag inget om. Däremot att det just nu inte är uppenbart.

      Radera
  5. Intressant inlägg just eftersom det kommer lite från sidlinjen som du säger, och också för att det kommer ifrån just dig som många antagligen har stor respekt för när det kommer till investeringar. Bra blogg i övrigt också!

    När det gäller just FPC råkar jag dock vara insatt, och skulle bara vilja lämna några kommentarer. Först och främst så har FPC utvecklat och förfinat sin fingersensorteknik i ca: 15-17 år. Ungefär samtidigt, för 15-17 år sedan, dök Vaildity (som senare köptes upp av Synaptics som numera levererar till Samsung) och Authentec (som köptes upp av Apple och exklusivt levererar sensorer till Apple) upp. Det är dessa tre spelare som nu, 15-17 år senare, fortfarande har 99 % av marknaden. Det visar lite hur höga trösklarna är. Detta är en av de saker som många oinsatta inte riktigt förstår, hur pass svårt det är för nya aktörer att snabbt ta fram en fungerande teknik och rätta patent för att kunna konkurrera på marknaden. Givetvis kommer det komma konkurrenter, men bortsett från Synaptics och Apple (som inte riktigt räknas som en konkurrent) så kommer det vara oerhört svårt för nya spelare att slå sig in och ta större delar av marknaden. Det beror också mycket på just prissituationen, som är ett annat stort missförstånd.

    Många skriver om att det kommer att vara prispress och att marginalerna därför kommer att pressas så mycket så att det kommer att bli svårt att nå någon större lönsamhet. I och för sig talar ju det här också rakt emot vad jag skrev om i förra stycket. Om det kommer att vara så dålig lönsamhet, varför skulle så många nya konkurrenter försöka ta sig in på marknaden då? Varför skulle de göra de enorma satsningar som behövs (med finansiering, anställning av kompetent personal, ansökningar och beviljande av patent, utvecklande av teknik, etablerande av kundkontakter och kontakter med fabriker etc. etc.) om det ändå kommer att ge så dålig lönsamhet. Därför kan vi istället sluta oss till att antingen så kommer lönsamheten kunna vara riktigt bra, och många konkurrenter kommer försöka ta sig in, men om de lyckas något vidare vet vi inte riktigt, mycket talar istället mot det med tanke på det stora försprång som FPC faktiskt har. Då menar jag alltså oerhört starka patent som har sökts under många år och med många förfiningar och vidareutvecklingar, utvecklande och förfinande av tekniken och sensorerna (FPC erbjuder ett stort antal olika sensorer av olika format, ämnade för framsidan som hemknapp, för baksidan eller för sidan samt för placering under glas), etablering av kundkontakter och leverantörskontakter m.m.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antingen blir det så - hög lönsamhet och eventuellt hög konkurrens - eller så blir lönsamheten inte så bra som man trott men konkurrensen i princip uteblir. Jag har oerhört svårt att se en riktigt dålig lönsamhet och extremt hög och hård konkurrens.

      För att gå vidare till missförståndet med prissituationen. Ja, det kommer vara prispress och det har redan varit prispress. För något år sedan tog FPC $ 5-6 för sina sensorer (FPC1020) och nu tar de mellan $3 och $3.50 per sensor (av mindre storlek). Många har skrivit om att prispressen kommer att äta upp marginalerna, men detta har VD Jörgen Lantto dementerat när han har sagt att tillverkningskostnaderna har kunnat sänkas mer än priset. Marginalerna har tvärtom ökat, trots att priset har sänkts med ca: 40 - 50 %. Det beror på att storleken på sensorerna, och därmed mängden kisel som går åt, har minskat uppemot 70 - 80 %, vilket innebär att även tillverkningskostnaderna har minskat ungefär så mycket. Det är alltså högst troligen FPC som har varit delaktiga till att just sänka priserna, just för att kunna få så många kunder och få sälja så stora volymer. Det har gjort att det blivit ännu svårare för konkurrenterna att försöka ta någon del av marknaden.

      Slutligen ska jag bara nämna att det stämmer att många på forumet förväntar sig en omsättning på kring 7 - 8 miljarder sek under 2016, men det stämmer inte att det inkluderar smarta kort och PC-marknaden, det är enbart räknat på Smartphones. Personligen tror jag att omsättningen enbart från smartphones under 2016 kan hamna på mellan 8 - 10 miljarder sek, och att det finns potential för den totala omsättningen för FPC under 2016 att hamna någonstans kring 12 miljarder sek.

      Mvh

      monteramita

      Radera
    2. Kul med sådana här kommentarer! Spännande läge med tre leverantörer, som verkar, få grepp. Även om väl åtminstone Qualcomm svävar lite runt marknaden. Intressant också att de just nu främst verkar konkurrera i slutledet, eftersom de båda andra knutit sig till var sin stor spelare. Hela marknaden är ju betydligt större än mobiler. Hur ser det ut i de nischerna?

      Allmänt resonerat är det många underleverantörsmarknader som plågas av dålig lönsamhet. Här är det dock en produkt som användaren antagligen bryr sig om, är hyggligt svår att tillverka och som relativt slutpriset har en inte alltför stor del av slutpriset. Det brukar vara bra.

      När det gäller omsättningen bygger den alltså på att Fingerprint tar stora marknadsandelar i andra nischer eller på att marknadsbedömingen jag hänvisar till är för defensiv? Den verkade rätt aktuell och välskriven.

      Radera
    3. Hej och tack för ditt svar, det uppskattas!

      Ja Qualcomm har det ju varit mycket diskussioner kring, men för att citera FPC:s VD Jörgen Lantto; "Det finns många exempel på att Qualcomm har satsat på exotiska tekniker som det sedan inte har blivit något av".

      Jag tror helt klart att man inte ska förringa Qualcomms möjligheter att få till en bra produkt, men dels ligger utvecklingen där långt efter FPC. FPC:s första touchsensor lanserades 2013, den första telefonen med en sådan sensor implementerad kom 2014 och nu är vi snart inne i 2016 där FPC har ca: 10 (?) olika touchsensorer i flera generationer som förbättrats och förminskats och går att anpassa till olika kunders önskemål om olika typer av implementeringar m.m. Qualcomms sensor har inte ens lanserats ännu, dvs. den är ännu inte färdig. Den kan tidigast komma ut i någon produkt under 2016, men det kanske inte sker förrän 2017. Med tanke på att FPC:s första telefonlansering med touchsensor var i september 2014, att nr 2 var under hösten 2014 och att det dröjde kanske ytterligare ett halvår eller mer innan det var fler än 4-5-6 telefoner på marknaden med deras touchsensor, så kommer det enligt all sannolikhet dröja ett bra tag till innan Qualcomms sensor finns i fler än någon enstaka modell.

      Därtill måste man beakta att Qualcomms teknik är mycket dyrare, vilket innebär att sensorerna de ska sälja kommer att kosta mycket mer än vad FPC:s gör. Insatta i branchen talar om $8-10 för en Qualcommsensor. FPC tar ju för närvarande mellan $3-$3.50, och under 2016 bedöms priset gå ned under $3, under 2017 kan priset leta sig ned mot $2.50. Man förstår då att Qualcomms chanser att konkurrera om en stor marknadsandel kommer att vara väldigt begränsade. Mer troligt är att det blir en nischprodukt som finns i enstaka modeller från enstaka OEM:er, men inte någon massvolymprodukt i likhet med FPC:s sensorer. Så jag tycker inte att man behöver vara särskilt orolig för att FPC skulle tappa pga. konkurrens från Qualcomm.

      Radera
    4. Du har helt rätt att just den här typen av produkt är något som användaren bryr sig om. I grund och botten är det så att sensorn måste fungera nära 100 % av gångerna. Antingen så gör den det eller så gör den inte det. De sensorer som är av sämre kvalitet (exempelvis Synaptics tidigare Swipesensorer) och som inte fungerar nära 100 % eller ens nära 90 % av gångerna innebär att användarna blir så frustrerade att de slutar använda sensorn. Det är givetvis förödande. Det innebär att OEM:erna väljer inte att köpa sensorer från konkurrenter med sensorer av sämre kvalitet eller obeprövad kvalitet. Just det faktumet att det inte finns några konkurrenter som har en teknik och patent i närheten av FPC:s gör att FPC kommer att kunna bibeålla en hög bruttomarginal. Särskilt med tanke på att de kontinuerligt har sänkt tillverkningskostnaderna så mycket så att de även har kunnat sänka priset på sensorerna betydligt. Jag tror alla deras OEM-kunder är mycket nöjda med deras produkter och deras priser.

      Det bästa sättet att räkna på omsättningen för FPC inom smartphones nästa år är att titta på hur många smartphones det säljs globalt och vilken penetration man tror att fingersensorer kommer att ha i smartphones. Därefter får man titta på vilken marknadsandel FPC kan förväntas ha. Jag är dock helt uppriktigt när jag säger att 8 miljarder sek är något av ett minimum i omsättning för FPC enbart från smartphones under nästa år. Självklart förutsatt att inget extraordinärt händer, som att FPC förlorar 4-5 av de största kunderna eller liknande, men det har jag svårt att se.

      Vad gäller andra nischer ligger det lite längre fram, men jag tror att FPC genom sin strömsnålhet och flexibilitet i storlek på sensorerna är väl positionerade för att ta en stor del av marknaden för smarta kort. Den marknaden tror VD kan bli lika stor som smartphonemarknaden. Sedan tror jag även att FPC är väl lämpade för att leverera sensorer till fjärrkontroller, dörrlås, bilar etc. etc. Men det är något som ligger ännu längre fram i tiden antagligen.

      mvh

      monteramita

      Radera
    5. Jag kan nog inte matcha din kunskap i ämnet men det är kul att bolla lite.

      När det gäller Qualcomm läste jag den här artikeln. Det låter väl som om de kommit en bit och har en rätt avancerad produkt med 3d-läsare. Xiaomi är ju inte heller det dyraste premiummärket så helt säkert om betalningsviljan finns eller inte är det nog inte.
      "Xiaomi Mi5 said to sport ultrasonic fingerprint reader from Qualcomm" http://www.technobuffalo.com/2015/10/02/xiaomi-mi5-ultrasonic-fingerprint-reader-qualcomm/

      En risk med Qualcomm är att de kan köpa sig in på marknaden genom att paketera sensorn ihop med sina processorer. Det skulle kunna sälja med förlust rätt länge om de fick lust. Men visst, ett bolag som Qualcomm kan lika gärna segla vidare till en annan marknad om de tycker att konkurrensen inte är värd att möta.

      Om jag förstår dig rätt ska man tillsvidare se försäljning utanför telefonerna som en bonus för FPC? Sedan räkna bort Apple och åtminstone just nu Samsung. Därtill är det väl fortfarande många low-endtelefoner som inte har fingeravtryck? Jag har sett att siffran 8 miljarder nämns om FPC tar 50 procent av smart phones utanför Apple - är det rätt?

      På marknaden utanför telefoner säljs det ju också en del (enligt marknadsrapporten jag citerade i inlägget). Vilka är det som är stora där? Vad har de för teknik?

      En sak är i vart fall säker - som jag även skrev i inlägget. Kan FPC ta betydligt högre marknadsandelar än de har om de når årets försäljningsmål och marknaden växer som förväntat, då är det naturligtvis en annan värdering. Kan sedan tekniken flyttas till andra områden, så rullar det på ännu mer. Så jag förstår hur du resonerar.

      Radera
  6. Det som enligt mig är en av de viktigaste sakerna att fokusera på, som gör att FPC kan fortsätta växa trots att de skulle tappa marknadsandelar, är att just marknaden för fingersensorer växer så enormt. Hur kan man veta att den kommer göra det? Jo, man kan genom att följa telefonlanseringar från alla världens telefontillverkare och se att det är en större och större andel av de telefoner som släpps som har fingersensor. Nu under 2015 bedömer FPC att ungefär 30 % av alla smartphones som säljs i världen kommer att ha fingersensorer. 2016 bedömer FPC att den siffran kommer att vara 50 %, och sedan kommer det fortsätta att öka år för år till att vara 95 - 100 % om några år. Hur fort det går är svårt att säga, men det är mycket som talar för att vi kommer att komma dit åtminstone inom några år. Kanske år 2019, kanske 2021, men antagligen någonstans där. Det innebär att marknaden för fingersensorer i smartphones kommer att växa något enormt varje år de kommande åren. Lägg därtill att smartphonemarknaden i sig växer de kommande åren, det kommer att säljas fler och fler smartphones varje år. Särskilt Indien är en marknad som är långt ifrån mättad.

    Om marknaden för fingersensorer alltså går ifrån att bestå av att leverera sensorer till 30 % av alla smartphones som säljs 2015, till att bestå av att leverera sensorer till kanske 90 % av alla smartphones som säljs 2018-2019, och det dessutom säljs kanske 15-25 % fler smartphones omkring 2018-2019 än vad det gör 2015, ja då förstår man att den marknaden som är adresserbar för FPC 2018-2019 är mycket, mycket större än vad den är 2015.

    Man kan säga att 95 % av marknaden för fingersensorer till smartphones exklusive Apple och Samsung 2015 är betydligt mindre än 40 % av samma marknad 2018-2019. Det är min bedömning.

    Sedan har vi som sagt de andra marknaderna. Kreditkort, betalkort, passerkort, ID-kort etc. är antagligen den marknad som kommer komma igång snabbast nu efter smartphonemarknaden för FPC. Där ligger FPC bra till med samarbeten med ett flertal företag som sysslar med kredit/betalkort och på lite sikt säkerligen även andra typer av kort som passerkort och ID-kort osv. T.ex. det norska bolaget Zwipe, som har MasterCard som kund och där kommersiella kort med FPC:s sensorer kommer att komma ut på marknaden under 2016. Den marknaden kommer att gå ifrån 0 idag till att ha potential till att enligt VD bli lika stor som smartphonemarknaden för FPC:s del. Så det är ju potentialen enorm. Om FPC idag har 0 försäljning inom det segmentet, och kan ta 20 % av en gigantisk marknad inom ett par år så är ju det enormt. Tar de 30 % så är det ännu bättre, men allt över 0 innebär ju en stor tillväxtpotential.

    Sedan kommer som sagt andra marknader där FPC också kan gå ifrån 0 till väldigt mycket på några år. Dörrlås, bilar, IoT, fjärrkontroller m.m. Jag tror FPC kommer vara väl positionerade för att ta en stor del av dessa marknader också. Men ja precis som du skriver är jag av uppfattningen att allt utöver smartphones är en bonus. Enbart smartphonemarknaden för FPC:s del motiverar dagens börsvärde, sedan innebär alla andra marknader enbart en extra bonus och potential till enorm tillväxt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är verkligen kul och lärorikt att få sådana här kommentarer. Det var en fin rapport senast, så just nu är det ju medvind. Kul för alla som vågat satsa och får du rätt i dina beräkningar blir även nästa år spännande. Känner, på ett ungefär, igen siffrorna du nämner från bra inlägg på forum o.d.

      En sak jag tycker har varit knepigt i FPC är den stora bristen på oberoende data. Kolla inlägget om Norsk Hydro senast och det dräller av källor att använda. Det har väl med marknadens mognad att göra antar jag.

      Det jag kände att jag kunde få bekräftat utifrån var den rapport från början av september jag citerade där hela fingeravtrycksmarknaden (inte bara telefoner) fyrdubblas på några år. Dessutom hittade jag artiklar som beskrev konkurrensen ungefär såsom du skriver. Tre bolag, varav FPC, är ett har ett försprång inom smarta mobiler. Sedan finns det bolag specialiserade i andra nischer och några som vill kliva in på mobilsidan. Men det är förstås svårt att sia om.

      Kan bara avundas er som varit med på resan. Onekligen spännande att följa.

      Radera
  7. Tack! Roligt att du är så intresserad av att lära dig mer, det är inte alla som är tyvärr.

    Jag håller med om att det är synd att det inte finns mer objektiva analyser och bedömningar, men jag tycker ändå att Carnegies analys är gedigen och trovärdig. Förhoppningsvis kommer fler och fler sådana analyser, men tills vidare får vi nöja oss med den. Läs den gärna om du inte har gjort det (eller om det var den du syftade på?).

    Carnegie uppskattade FPC:s omsättning 2016 till 5,7 miljarder sek, sedan har de reviderat upp sina prognoser nu efter FPS:s Q3-rapport, men jag tror fortfarande de ligger för lågt.

    Ja, själv har jag varit med sedan april/maj 2014 då kursen stod i 50 kr. Snittade ner mig på 30-38 kr i samband med insiderskandalen och lyckades få ihop ett GAV på 45 kr så jag klagar inte idag, men det har varit en lång och svängig resa, även om många andra har varit med mycket längre än mig. Det tog ändå nästan ett år från att jag köpte in mig tills jag var plus, och under det året var jag ibland back 35-40 % så då var det inte så kul. :) Har dock lärt mig enormt mycket de senaste två åren.

    Mvh

    monteramita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har inte läst Carnegies analys (mer än citerad). Är den publicerad på nätet?

      Radera
    2. För övrigt stämmer Carnegies siffror rätt bra med det jag skrev i första inlägget. Jämfört med 2,5 mdr kronor 2015 och marknadens tillväxt på knappa 20 procent (=3 mdr 2016) behöver Fingerprint fördubbla sin marknadsandel för att försvara den kurs som då angavs på 350 kronor. Spännande.

      Sedan har ju en del hänt och det finns ju även högre estimat på bolaget.(som dina).

      Radera
  8. http://theleadmagnet.com/CarnegieGoldfinger.pdf

    Där har du analysen. Ska bli kul att höra dina synpunkter efter att du tittat på den. :)

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en kul läsning. Jag tyckte den fångade ungefär det vi diskuterat. Om FPC kan ta hela marknaden utanför Apple och Samsung så blir försäljningen nästa år 6 miljarder. Mer om man tror på en ökad penetration för fingeravtryck och ytterligare en del om man lägger på försäljning i andra nischer.

      I övrigt är det mycket i deras värdering som är rätt likt den förenklade jag gjorde ovan. En skillnad jag är lite skeptisk till är att de landar på WACC 10,5%. Det känns för lågt i ett bolag som ska växa snabbt men så säter Carnegie också bara medium risk.

      Fast jag måste säga att 96% andel är rätt offensivt. Får inte Synaptics sälja till andra bolag? Utanför telefoner måste de väl få sälja? Sedan fanns det ju andra bolag i deras genomgång som kinesiska Goodix - där kan man väl tänka sig att Huawei och Xiaomi lägger några modeller, eller?. Samt förstås med annan teknik Qualcomm - det har ju redan fått någon telefon. Så även om det blir en hög andel för FPC - blir den verkligen 96%?

      Noterade dock att lägre marknadsandel inte ens fanns med på deras risklista.

      We see four main risks to our investment case:
      • Competitive pressure may result in severe ASP and gross margin fall.
      • Fingerprint sensor penetration may develop slower than expected.
      • Competing ultrasonic technology reaches mass market acceptable prices.
      • Change in smartphone/tablet design trends. Current initiatives are pointing to sensor
      integration under the cover glass and we have yet to see a product from FPC.

      Tack för lästipset!

      Radera
  9. Hej igen,

    Roligt att du uppskattade läsningen av Carnegies analys. Dock måste jag säga att det är lite väl försiktiga på många punkter. När det gäller marknadsandelen håller jag med dig att FPC troligtvis inte kommer att ta 95 % utanför Apple och Samsung, men det kommer inte heller att krävas. Jag håller inte med om att ett sådant scenario skulle ge 6 miljarder i omsättning, utan betydligt mer. Vi får se på onsdag när prognosen för 2016 släpps, men jag skulle bli mycket förvånad om prognosen läggs lägre än 7,5 miljarder. Jag tror att prognosen kommer att läggas någonstans mellan 7,5 - 10 miljarder.

    Jo givetvis får Synaptics sälja till andra mobiltelefontillverkare än Samsung, "problemet" är bara att hittills verkar alla kunder vilja välja FPC istället, vilket antagligen beror på en kombination av bättre teknik, bättre priser och patent, där jag tror patenten inte är en anledning att INTE välja Synaptics, utan snarare att patenten krävs för att det ska gå att välja FPC, men jag tror det är teknik och pris som är helt avgörande. Jag tror nämligen att både FPC och Synaptics har tillräckliga patent för att båda ska kunna leverera till mobiltelefontillverkare som säljer globalt.

    Gällande Xiaomi har det ju nu bekräftats att de har valt FPC till Redmi Note 3, deras första telefon med fingersensor, och inget talar för att de har valt någon annan till nästa telefon (inte mer än vad som talade för någon annan för Redmi Note 3). Det florerade tidigare rykten om att Xiaomi valt Qualcomm till Redmi Note 3, det visade sig inte vara sant, och jag tror inte heller att Xiaomi har valt Qualcomm till sin nästa telefon med fingersensor, utan jag tror att de fortsätter med FPC.

    Vad jag vet finns Qualcomm ännu inte i någon telefon. Vad jag vet är deras sensor inte ens färdig för massproduktion, utan förväntas vara värdig någon gång under H2 2016.

    Man ska inte glömma att FPC mycket väl kan ta Samsung också, antingen vissa modeller eller helt och hållet.

    Jag kan hålla med om att det är lite konstigt att lägre marknadsandel inte finns med som de risker Carnegie ser. Givetvis finns det en risk att marknadsandelen blir lägre än förväntat, men samtidigt har FPC aldrig räknat med att ta så stor marknadsandel som de har gjort. De har räknat med 60 % 2014 och 50 % 2015 utanför Apple, men har tagit mycket mer än så (vilket inte krävs för att upprätthålla börsvärdet, inte om man tar hänsyn till den enorma tillväxten som väntar hela branschen, det kommer att räcka och bli över till flera leverantörer). Dessutom är konkurrenterna alltjämt långt efter. Goodix verkar kunna bli en liten konkurrent att räkna med under 2016, men de kommer sannolikt inte att ta några stora marknadsandelar, utan jag skulle tro att det kommer röra sig om 2-4 % av marknaden. De andra konkurrenterna kommer sannolikt ta ännu mindre andelar, så det ser onekligen bra ut för FPC.



    Mvh

    Nick Bergqvist, a.k.a. monteramita på Placera (finns på Twitter @nickbergqvist)

    SvaraRadera

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam