Källa: Nasdaq |
Ett spännande alternativ är det s.k. whisper number (här förklarat av Investopedia) som sammanställs anonymt från olika analytiker. Det är ett trendkänsligare mått och prickar ofta bättre när bolaget inte tvärvänder i någon del. För Apple ligger det, enligt Earningswhisper, på $1,99 per aktie. Ofta brukar en neutral reaktion på rapporten ligga i spannet mellan de här två måtten. Med andra ord ska vinsttillväxten ligga i spannet 30-40 procent.
Säljer Apple tillräckligt med telefoner
Inför rapporten har dock oron slagit till igen "Apple investors worry the iPhone is losing its shine". Har Iphone toppat nu? Många talar om att sista kvartalet kommer bli det första när antalet sålda telefoner minskar. Andra rapporter ger förstås också ledning - svaga kvartalssiffror från Apples leverantör Dialog Semiconductor var dagens samtalsämne. "Apple down 3% as chip supplier plunges following Q3 report" (SeekingAlpha). En av de analytiker, från RBC, som varit positiva till aktien konstaterade att:The numbers are negative for Apple "given our discussions with [Dialog] management, which suggest ASPs are up ~4-5% (implying AAPL units being flat to down 2% in Dec-qtr)."Fixeringen vid telefonerna kan verka udda för ett bolag som trots allt även förknippas med t.ex sin Ipad, Macdator, Iwatch och kanske en ny AppleTV eller varför inte en AppleCar. Ännu viktigare är de framgångsrika tjänsterna som Applemusic, Applepay, en stor hälsosatsning, styrning av hemmet och för den delen hela appstore. Det hetaste inom teknik är trots allt det som kallas tjänsternas internet och vem slår Apple på fingrarna i den grenen?
Problemet är dels att Apple inte lyckats bredda det tekniska universumet runt bolaget - utan det är främst telefonerna som knyter kunden till bolaget. Övriga produkter är merförsäljning. Varför väljer kunden Applepay eller Applemusic? För att det valt en telefon från Apple. Självklart stärker alla tjänster viljan att välja Apple men andra delar av bolaget har svårt att sälja på egen hand. Vilket mindre utflykter till Androidsystemet visat. Därmed blir försäljningen av telefonen ett mått på hur alla annan försäljning också kommer att utvecklas.
Det här verkar Apple snarare försöka förstärka än försvaga. Det här skrev jag om i "Apples nya strategi - direkt till dig utan mellanhänder". Bolaget räknar med att genom att knyta kunden till telefonen, som är bäraren av det starkaste varumärket får de access till marknader de annars inte skulle nå. Här är Applemusic ett bra exempel. Inget annat varumärke hade kunnat komma ifatt Spotify bara genom att lansera produkten.
Kina, Kina och greater China
Källa: Google Finance |
Hur går det imorgon?
Ska jag gisssa, och det är ju kul, kommer Apples vinst bli högre än förväntat - viskat eller inte. Problemet är att en lägre tillväxttakt för telefonerna blir svår att undvika. Det blir en riktig rysare. Jag följer med spänning varje ögonblick från klockan tio imorgon kväll.
Missa inte den spännande funktionen att live följa hur kursen "after hours" rör sig med rapporten presenteras.
Intressant som vanligt!
SvaraRaderaJag tror att det kan vara ett problem för Apple att, precis som du säger i inlägget, de satsar på så många saker samtidigt. Först Dator,sen telefon därefter allt möjligt som du räknade upp och mer därtill. Dessutom är det precis som du säger "utan mellanhänder" som de har byggt företaget sen spadtag ett vilket kan sticka folk i ögonen vid sidan av och jag tror det kan skapa en viss hybris i organisationen
Visst är det ett grymt företag, utan tvekan. Men jag tvivlar på Apple på sikt faktiskt och skulle inte investera några större belopp med fokus på att plocka ut stora vinster om 10 år eller längre. Men det är ju bara jag....
Hej, tack för ett bra inlägg!
SvaraRaderaVar hittar man den 'spännande funktionen att se kurs i realtid under "after hours" '?
Kolla yahoo finance eller nasdaq.com
Radera