Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 6 oktober 2015

Analytiker, media och jag (helt kort) om BMW

En bit in i VW-gate stämmer jag av hur BMW utvecklats. Värderingen ska ner och framtiden ser mindre ljus ut. Det sagt är billigt fortfarande billigt och nedsidan inte så stor.

Analytikerna ligger kvar över €100 i snitt

Källa: Finanzen.net
Sällan har skillnaden mellan marknad och analytiker blivit så tydlig som i BMW-aktien just nu. Titta på sammanställningen av riktkurser från Finanzen.net ovan. Den röda linjen är medelvärdet av de senaste analyserna. Den blåa är aktiekursen. Sedan april har kursen vandrat söderut från 120 till som lägst 75 utan att analytikerna ändrat sin inställning. Möjligen har spridningen ökat efter VW-skandalen.

Tittar man på de fem senaste analyserna har Berenberg behåll med riktkursen €90. Banken är positiva till BMW men tycker att Daimlers modell- och marknadsmix ser bättre ut. Huvudskälet till att riktkursen sänkts €15 är de effekter VW-skandalen får på hela branschen (mer om detta nedan). Morgan Stanley har istället "övervikt" för aktien bland annat med att BMW förväntas tjäna på att Kinas konsumtion landar bättre än marknaden räknat med. Banken ser i och för sig en cyklisk risk i aktien men tror att BMW klarar en nedgång bättre än andra i branschen.

JP Morgan tror på ett lättnadsrally hos övriga biltillverkare vart efter nyheterna om myndigheternas reaktion på Volkswagen börjar droppa in under oktober. Barclays landar också i övervikt i en mer framåtinriktad analys och kommer till slutsatsen att BMW ligger helt rätt positionerade för framtidens bilmarknad med bland annat nya drivmedel och ökat teknikinnehåll. Slutligen kommer Societé Générale till rekommendationen köp i en analys som dock sänker riktkursen med €14 till €106. Skälet till sänkningen är främst växande investeringar de kommande åren för att ställa om till nya motorer efter dieselgate.

Bilindustrin kör in i skymningen

Det har blivit allt tydligare att bilindunstrin har passerat toppen för den här gången. Det blev egentligen tydligt redan när BMW sänkte årsprognosen för Kina i mars. Några av tecknen tog jag upp i inlägg i somras - "Pågår en global game changer i Kina?".  Sedan dess har problemen eskalerat. En bra sammanställning är "Carmakers after the VW scandal - Good in parts" (Economist) och "Car loans -Warning light" (Economist) som både är från senaste numret av tidskriften.

Det viktigaste punkterna ur de artiklarna är:
  • Kina bromsar i augusti in för tredje månaden i rad samtidigt fortsätter nya bilfabriker färdigställas. Det är en betydande obalans mellan utbud och efterfrågan i alla delar av markanden. Räkna med priskrig och fortsatt pressade återförsäljare. Notera dock att Kina nu sänker bilskatter för att dämpa nedgången.
  • På några andra marknader som haft höga marginaler och vuxit ser det ännu sämre ut - som Ryssland och Braslien.
  • USA ser ut att vara på väg mot en peak i år eller möjligen nästa år medan Europa har en möjlig fortsatt men långsam uppgång kvar.    
  • Det finns en tydlig koppling mellan bilförsäljning och BNP där den förra reagerar i linje med men starkare än den senare. Orsaken är att bilköp kräver en tilltro till den egna ekonomin. När nu BNP bromsar in, så lär bilförsäljningen bromsa in snabbare.
  • VW-skandalen höjer investeringar (Capex) från en redan hög nivå i branschen. Flera bolag får sannolikt svårt att räkna hem lönsamhet över en hel konjunkturcykel och vissa som Fiat vill helst se fortsatt konsolidering.
  • Teknikpressen från Tesla, Google och Apple påverkar marknaden redan nu genom att också pressa upp investeringsnivåer och dessutom kanske en press på multiplar kan bli aktuell.
  • Riskerna på marknaden för billån börjar på sina håll pressa marginalerna. BMW tillhör bolagen med störst lånefinansierade köp och nu får bolaget betala mer för att låna upp till sin finansverksamhet (lånen är dock i sig själva inte så tyngda av kreditförluster, eftersom det likt en pantbank går att ta tillbaka bilen på för säljaren goda villkor om de inte betalas). 

Min bedömning

Ska man sammanfatta så framstår det som lite världsfrånvänt att inte justera ned både marginal och försäljning för kommande år. BMW har en stark strategi men de hade de ju redan innan årets och särskilt sommarens händelseutveckling.

För att få en känsla för priset tar jag en lite annan väg till riktkursen denna gång, genom att testa vad en kurs på €90 och några andra antaganden ger för resultat på p/e-talet.
p/e = p /( (ex/sx)*sx)

Försäljningen i år blir knappt 90 miljoner euro och nästa år har estimaten legat på 92 miljoner euro. Vinstmarginalen i år beräknas bli 6,7 procent. Sänker man det till 5,6 procents vinstmarginal och oförändrad försäljning på 90 miljoner euro (vilket motsvarar försäljning per aktie på cirka €135, så kräver ett pris på €90 ett p/e-tal på 11,5. Det kan låta lågt men är ungefär den nivå BMW och andra biltillverkare legat på. Det i sin tur beror bl.a. på osäkerheten framöver och stora investeringskostnader.

Jag tror långsiktigt på BMW men på kort sikt skulle jag säga att rätt riktkurs ligger runt €90. Det är för mig den nivå där kända nyheter är inprisade.



2 kommentarer:

  1. Hej! Vad är dina tankar kring AG ST mot VZO aktien, rösträtt exempelvis är ju ganska ointressant här?
    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda har samma utdelning, vilket gör att den billigare preferensaktien Vzo har högre direktavkastning än ordinarie aktien AG. Det var en artikel i Der Aktionär där de av detta skäl förespråkade preferensaktien. Vi har inte lagt så många tankar på frågan utan köpt stamaktien, AG.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam