Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 27 april 2016

Rapporterna: Oj, vilken Appleskrutt!

Det gick riktigt dåligt för Apple den här gången. På den nivån där folk plockar fram historieböckerna för jämförelser. Frågan är förstås om det var tillfälligt.

Inte en siffra rätt

Källa: Apple Foto: Pixabay
När detta skrivs är Apple ned knappt 8,5 procent i efterhandeln. Det efter en rapport som på de flesta punkter måste betraktas som en genomklappning. Förväntningarna var nedskruvade efter att Apple redan förra kvartalet guidat om att förra årets monstersiffror långt ifrån skulle kunna matchas. Det stod också klart att försäljningen av Iphones och vinsterna skulle minska. Den rätt nyktra marknadsanalysen räckte dock inte. Det blev betydligt sämre.

Kursnedgången på kvällen översteg värdet av Netflix. För att ta ett exempel. Det bolaget gick för övrigt också sämre än väntat den här rapportsäsongen. Det gjorde Alphabet (Googles moderbolag) och nu ikväll även Twitter. Konsumtionsinriktade teknikbolag har sprungit rakt in i väggen så här långt den här rapportsäsongen.

Så vad är det som hänt i Apple?

Reklam: Prenumerera genom att klicka här (jag är skribent i tidningen)

Dåligt blev sämre

Två bra sammafattningar är "Apple suffers first quarterly revenue decline in 13 years - Shares slide below $100 after first year-on-year drop in iPhone history" (FT) och "Apple Reports First Quarterly Sales Drop Since 2003 - iPhone sales post first-ever year-over-year decline" (Wsj)

51 miljoner sålda Iphones var inom bolagets guidning men marknaden överrumplades av att så mycket som 2 miljarder dollar var hänförligt till lagerförändringar. Det sänkte vinsten under förväntan. På frågan om varför lagren justerats svarade Tim Cook att motvinden globalt skulle fortsätta och att Apple anpassar sig - inte en ljus nära framtid precis.

En annan missräkning på gränsen till felräkning av marknaden var hur mycket produktmixen skadats av att Apple nu säljer allt fler billiga telefoner. Det var antagligen tvunget på en världsmarknad där smart phones inte växer längre men när intäkten per såld telefon faller från 691 dollar till 642 dollar. Den här utvecklingen med stillastående försäljning och fallande priser har länge plågat Androidtillverkare - är det dags för Apple nu? Det var en av frågorna på rapportkonferensen, där frågeställaren noterade att från det att Ipad-mini kom har den produktens lönsamhet aldrig hämtat sig. Guidningen framåt om en bruttomarginal som vandrar nedåt mot 37 procent från över 40 för ett år sedan stärkte bilden av ett bolag som nu dras in allt mer i priskriget på telefonmarknaden.

De dystra siffrorna fortsatte. Valutamotvinden slog både direkt mot intäkterna och indirekt genom att volymen föll när Apple försökte kompensera genom att höja priserna i lokal valuta. Kina gick riktigt dåligt med 26 procent lägre intäkter. Ett oroande tecken även för andra bolag. Även på hemmaplan gick det seg med en minskning på 10 procent. I Europa stannade motvinden på 5 procent. Det stora undantaget där det gick bra var i det land vars valuta faktiskt stärkts mot dollarn, nämligen Japan. Bra gick det också i Indien om än från låga nivåer.

Några goda nyheter?

Det var glest mellan glädjeämnena men enligt bolaget ligger lojaliteten hos kunderna fortsatt på osannolika nivåer. 95 procent som köpt en Iphone är lojala mot märket, för att nämna en siffra. Bland de som börjar med en Android går dessutom en del över till Iphone så småningom. Glädjande var också att tjänsterna, framför allt App Store, går bra. Däremot framgick att Apple inte tjänar några större pengar på exempelvis Apple Pay ännu. Ungefär som i Google är det den grundläggande affären som går bra och allt annat som går sådär.

Till de goda nyheterna kan möjligen räknas att bolaget fortsätter höja utdelningarna och genomföra återköp av egna aktier. En udda detalj är att bolaget gör det med lånade pengar, eftersom större delen av kassan är låst utomlands.

Min reflektion

Det bär emot att konstatera - Apple väger tungt i vår portfölj - men det här var riktigt dåligt. Säkert är det så att Apple delvis har tillfällig motvind, kunderna är ju lojala. Det är dock ett bolag med två tredjedelar av sin vinst kopplad till en produkt vars pris faller och försäljning minskar. Nu är nästa Iphone än mer efterlängtad. Frågan är hur sund den utvecklingen är.

Tim Cook fick en fråga om Apple är på väg att bli ett bolag drivet av tjänsteintäkterna. Det ville han inte riktigt hålla med om, säkert väl medveten om faran att peka på något som bara står för 10 procent av vinsten. Det är telefonerna det kommer an på.

Det var också en brutal rapport i den meningen att det fanns få halmstrån att greppa tag i. Guidningen framåt var om möjligt ännu dystrare än resultatet så här långt. Det sagt gör en hagelstorm ingen sommar. Apple är självklart ett fortsatt fint bolag med en osannolik lönsamhet. Det den här rapporten var en hård påminnelse om var dock två saker. För det första hur sårbart världens största bolag är. För det andra att den tidigare urstarka affärsmodellen nu är en aning i gungning.

För min del överväger jag att minska vårt innehav i Apple. Några planer på att helt lämna bolaget har jag däremot inte. Grundtanken att ligga kvar lanseringen av nya telefonen närmar sig i höst finns kvar.

/Gottodix, som du kan följa på Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

15 kommentarer:

  1. Helt enligt förväntningarna. Apple har en stor kassa och ett starkt varumärke och fortsatt starka produkter. Problemet är att det sedan några år finns en fullgod konkurrent i Android, som dessutom är ett operativsystem som andra hårdvarutillverkare får använda. Apple gör nu om samma misstag som med persondatorerna, och om de inte kan uppfinna nya helt revolutionerande produkter i samma takt som Jobs gjorde, kommer både försäljning och marginaler att stagnera. Aktien torde därför ha en dålig resa de närmaste åren. Nu vet vi ju inte vad som hägrar bakom hörnet, en elbil kanske? Men jag skulle inte investera i Apple just nu. Synd att man inte gjorde det när den Steve Jobs återvände som VD i stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt förväntningar var det ju per definition inte, aktien backade över 8 procent :) men jag förstår förstås vad du menar.

      Det är en spännande fråga vilket universum som fungerar bäst Google elle Apple. Klart är att lönsamheten och kundlojaliteten varit högre i Apples. Google har istället tjänat monstruöst mycket annonspengar främst på sin sökmotor. Androidtillverkarna har i sin tur haft det riktigt tufft, t.ex Samsung. För egen del är jag allmänt fundersam till de gigantiska konglemorat som både Google och Apple är. Är det verkligen vettigt att som Google precis lanserat vara inne på att bygga egna Googlestäder? Men ingen kan ifrån de här bolagen att de tjänar oerhört mycket pengar.

      http://gottodix.blogspot.se/2015/09/apples-nya-strategi-direkt-till-dig.html?m=1

      Radera
  2. Hur som helst verkar Apple utöva en nästan patologisk dragningskraft på bloggare, och de som läser dessa alster. Alltid framhålls det att aktien är billig, och bolaget har en stor kassa etc. Analytikerkåren har missförstått bolaget.

    Aktien har varit en följetong så länge jag läst ekonomibloggar. Kanske dags att sätta punkt nu, och gå vidare.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj,
      det finns en poäng i att inte bli förälskad i sina innehav. För mig är Apple ett bolag bland andra (om än världens största). Det finns mycket bra i bolaget men också många utmaningar. Det jag tycker är lite svårt med just Apple är att kärleken och misstron sitter så djupt även bland proffsanalytiker. Det är lätt att gå bort sig i bolag som många vill älska eller hata. Försöker i inläggen här visa båda sidor av myntet.

      Radera
  3. Svenska ekonomibloggare verkar IBLAND vara lite väl närsynta, Apple är ju ett globalt företag somm inte alls är så stora överallt som de är just i Sverige.

    Jag tänker om bolaget att deras produkter är väldigt välpolerade (kanske på gränsen till tråkiga?).
    Visst fungerar Apples prylar rätt friktionsfritt osv men hur är gapet till andra konkurrenter? Kommer Apple verkligen kunna fortsätta ta ut sitt premium-överpris hur länge som helst?
    Att gå in i bolagets butiker känns för mig som aningen märklig upplevelse. Nån märklig känsla av sekt och manipulation, funderar också alltid över vem som betalar för upplevelsen och den rätt stora mängden personal.

    Hmmm Apple..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apple är ju världens starkaste varumärke, enligt Interbrands. Hela universumet runt deras produkter och tjänster har också användare med extremt hög lojalitet (95% som köpt en telefon stannar hos märket). Vinsterna har varit absurt stora, länge var de större än summan av alla andra telefontillverkares. För att inte tala om alla initiativ med bilar, musik, betalningar, hälsa m.m. bolaget håller på med.

      Det är ena sidan av myntet. Den andra är ett bolag med 15-20 procent av marknaden som är beroende av fsg av en produkt, telefonerna, där historien visar att mycket kan hända över tiden.

      Jag är inget Applefan utan för oss är det en ren investering. Det verkar vara så att bolaget svänger lite för mycket. När en ny telefon släpps blir hypen obegränsad och däremellan blir det ibland väl svala värderingar.

      Radera
    2. En fundering jag ofta har kring Apple är att trots att de har stor lojalitet hos sina kunder är jag nästan säker på att en kund som lämnar Apple kommer aldrig tillbaka. Jag har en teori att en smartphone är på ett sätt en commodity eftersom det kommer en tid när det inte går att göra de mycket bättre eller annorlunda från sina konkurrenter. Det som jag tror kommer att skada Apple i framtiden är att om de inte skapa starka och helt nya marknader är att de kommer att till slut konkurrera om pris och den som köper en iphone måste räkna nästan med att ha en dator från Apple, en ipad och iCloud och Apple TV (eftersom Apple produkter fungerar bäst med Apple tjänster/produkter) så det blir dyrt för konsumenten med produkter/tjänster som blir mer och mer som en commodity (så man kanske välja bort den eller välja att behålla sin smartphone längre innan man byter). Koppla det med att jag tror att kunder som lämnar Apple kommer aldrig tillbaka så måste de komma på nåt nytt för att fortsätta vara bland de största.

      Radera
    3. Två frågor om Apple som verkligen är fundamentala. Trivs kunderna i deras universum av tjänster och tillbehör? Det är förstås helt avgörande. Det andra är om bolaget kan svänga över till en värdering baserad på intäkt per kund inte bara telefonförsäljning. Juryn är ute just nu kan man väl konstatera.

      Radera
  4. Svårt det här. Allt kan ju som sagt rasa, men om man tror på bolaget så börjar ju värderingen kännas rätt attraktiv nu. Och den kan ju sjunka ännu lägre.
    Blir nästa sugen på ett motvalsdrag och köpa mig en bit av äpplet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns verkligen kort och lång sikt i Apple. Den kortsiktige kan ju hoppas på att Iphone 7 eller redan ryktet om den ger aktien ett lyft.

      Radera
    2. Det finns verkligen kort och lång sikt i Apple. Den kortsiktige kan ju hoppas på att Iphone 7 eller redan ryktet om den ger aktien ett lyft.

      Radera
  5. Jag tänker nog mest långsiktigt. Tror att de har mycket kul i rockärmen. Hyfsat låg värdering och hyfsat låg dollarkurs får det ju att klia lite i köptarmen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det visa sig bli. Ingen kan säga annat än att det är en spännande aktie (möjligen Lars ovan).

      Radera
  6. Långsiktigt borde marginalerna gå ner. Titta på historiska marginaler för apple. De har alltid haft lojala och hängivna kunder men marginalerna på iPhone är väldigt stora.
    Android är nu enligt mig ifatt så tror att det blir lägre marginaler framöver.

    Det kan givetvis bli så att tjänsterna i framtiden kommer uppväga det eller att de hittar något nytt att revolutionera. Dock är mobiltelefon marknaden svårt att slå i antal och omsättning.

    Möjligt att dagens värdering tagit höjd för detta och att det är worst case scenariot dagens aktiekurs speglar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del tror jag värderingen tar höjd för en ganska modest försäljning av Iphone 7 (vilken kan överträffas). Däremot är jag inte säker på att den tar höjd för ett ras i bruttomarginalerna eller fall i genomsnittligt försäljningspris till de nivåer som Android gått igenom. Ännu så länge betalar kunderna premium för att vara del av Apples universum. Håller det? En avgörande fråga för den som vill äga aktien.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam