Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 13 april 2016

Allt vi gör live, nu även på bloggen

Nu är både innehaven och utvecklingen i vår portfölj alltid live på bloggen. #visaportföljen går framåt!

Hemligheten med att vara flera


Den här bloggen är en del i en global trend. Transparens i investeringar och samarbete mellan amatörer samt mellan proffs och amatörer växer över hela världen. En av mina favoriter är amerikanska sidan SeekingAlpha. Allt fler myndigheter och en del modiga inom media och bolagssfären kör också olika typer av open source. I förra inlägget fanns en film från IMF avsedd för att klippas in på bloggar och hemsidor. FED:s kontor i St Louis är också en fantastisk resurs, vars blåa bakgrund ofta syns i olika inlägg här.

Ett annat sätt att investera

Tillsammans är det min övertygelse att mängden information som är tillgänglig och analyserad av kloka personer ger ett helt nytt sätt att investera. De flesta strategier är baserade på egenskaper i marknaden (trading eller momentum), hos bolaget (fundamental analys) eller ekonomin (top down strategier). Alla har sina poänger, liksom det för många bästa alternativet, att köra indexinvesteringar. Vår strategi hittar du här.

Ett helt annat sätt att se på investeringar är att förbättra sin beslutsprocess. Det tror jag egentligen är mycket viktigare. Det finns så många olika sätt att investera att det är lika optimistiskt att söka den perfekta strategin som det är att försöka spela det perfekta schackpartiet, för att referera till ett annat av mina intressen. För mig är det mycket viktigare att, efter förmåga, försöka göra ett så bra nästa drag som möjligt.

Med det synsättet blir informationsflödet det viktiga. Var kan jag få in fakta och hur ska jag förstå den? Vilka underlag leder fram till mitt beslut? Har jag tänkt rätt eller blundat för något?  Människor har en unik förmåga att diskutera, som ingen inläsning någonsin kan matcha. Sedan vi växlade över från indexinvesteringar har jag fått chansen att prata med massor av människor - både proffs och amatörer. Det tror jag har varit en avgörande faktor bakom att det gått bra för oss.

Det har väl också framgått att jag tycker Shareville är en fantastisk resurs. Det flödar in frågor och åsikter, vilket jag verkligen gillar. Fast jag tar för mig rätt bra själv också. Det är många aktier där jag fått infallsvinklar och fakta jag själv inte tänkt på från andra användare. Hemligheten är helt enkelt att fler kan samla mer tillsammans.

Vikten av öppenhet

För att vara delaktig i ett socialt flöde som leder fram till beslut man alltid själv måste fatta och ansvara för krävs det lite annat än i traditionella investeringar. Hemlighetsmakeri kan bli att vilseleda andra i nätverket och motverkar hela principen med att beslut blir bättre om de utsätts för offentlighet. Jag skriver om våra affärer i förväg. Det kan ibland verka lite galet, särskilt som nätverket jag är en del av är så stort. Vinsten av kommentarer och av kravet att kunna motivera investeringarna är dock så mycket större.

Ännu viktigare tror jag det är att "Våga #visaportföljen", som jag skrev om nyligen. Jag är skeptisk till att många köper fonder där det inte går att enkelt att följa innehaven. Det är något i grunden underligt med att inte veta vad man köpt och vad man äger. Dessutom undrar jag varför inte fler bland insiders, media och andra som är med och diskuterar gör sina portföljer offentliga.

Nu har bloggen fått en uppdatering jag hoppas uppskattas. Den som surfar via datorn kan alltid se vår utveckling och vår portfölj live. Med ett klick kommer man vidare till hela innehaven på Shareville. Där kan den som vill sedan prenumerera på all vår handel och få ett mail så fort vi gör något. Det går också att följa portföljen via en app i telefonen. Om man har en Iphone det vill säga. Lite störande att den alltid får nya lösningar först men jag får väl glädja mig med att vi har Apple i portföljen. Dessutom funkar det helt ok även på min androidtelefon.

Riktigt bra och jag hoppas fler bloggkollegor och andra hakar på. För det blir allt enklare att vara öppen. Det tror jag är en allt större del trovärdigheten. Det går redan att följa SvD Börsplus på det här sättet. Fler borde haka på trenden att visa portföljen.

Tillägg

Flera frågade efter koden jag använt. Obs, att det är en betaversion. Den jag fått ser ut så här, lägg in egna länkar från Shareville (numret är det viktiga).

<iframe src="https://www.shareville.se/widget/portfolio/9917/yield?period=180" frameborder="0" allowtransparency="true" scrolling="no" height="315" width="400"></iframe>

period kan vara: 7,30,90,180,365,1095

För innehav använd istället: https://www.shareville.se/widget/portfolio/9917/positions)

"I dag så funkar widgeten dåligt om den ska ligga i högermenyn på en del bloggar men om den placeras under en ny tab funkar det. Vi ska ta fram en ny version som passar smalare ytor."






10 kommentarer:

  1. Härligt!

    Transparens är fantastiskt kul :)
    Jag tänker precis som du att det vore skoj om fler vågade vara lite mer transparenta med sina investeringar, det blir ett fantastiskt värdefullt nätverk på så sätt. Läser förövrigt alltid din blogg med stort intresse, jag gillar läsa om makro :). Kul att du varierar mer nu också med ibland korta och ibland långa inlägg! Keep it up :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt!

      Transparens är fantastiskt kul:)))

      Nu har tiden kommit då den kollektiva begåvningen kan slå ut i full blom. Ju fler som deltar i en kollektiv budgivning på ett aktiepris ju effektivare blir marknaden som det heter i krönikorna a massive scavenger hunt that should drive share prices toward their true value.

      Som jag ser det är det nu bara Fundamentalanalysbloggen, Conucopia och Roger Pontare som inte finns med i startfältet.

      Burton Malkiels pojkar kan se vårens ankomst med den största tillförsikt.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    2. Det är väl perfekt utifrån vår förra diskussion. Nu kan du, och övriga läsare, se när den här portföljen får sin av vetenskapen förväntade reversion to the mean. Ser fram emot att kunna följa din portfölj. :)

      Radera
    3. Tack Drömmaren! Kul att du noterat det lilla formatbytet. Det var en respons på synpunkterna jag tog in för ett tag sedan.

      Radera
    4. Haha, Lars muntergök, satir är förutom skadeglädjen den enda sanna glädjen.

      Radera
  2. Grymt bra!

    Hur är det implementerat? Är intresserad av att göra något liknande med mina Shareville-portföljer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, via iFrame. Vet du enhet för period? Har inte haft min portfölj i tre år så det är onödigt att visa så långt bakåt.

      Radera
    2. Widgeten inlagd i inlägget.

      Radera
    3. Implementerat på bloggen :-)

      Skulle gärna se mer kompakta varianter och gärna en "all-inclusive", dvs både utveckling och största innehav i samma widget. Då du verkar ha bra kontakter med utvecklarna så kanske du kan bolla detta?

      Kul feature!

      Radera
    4. Visst är det! Jag har vidarebefordrat synpuntkterna till Shareville.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam