Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 14 april 2016

Läsarvecka: Apple fortfarande billig?

Är det fortfarande köpläge i Apple, är en av frågorna jag ofta får. Mitt svar är att vi åtminstone inte har några planer på att sälja.

Fråga om Apple

Angående Apple får du gärna ge din syn på bolaget. Nu har väl de amerikanska bolagen gått väldigt bra den sista tiden så frågan är om man rent tekniskt ska avvakta lite? Sedan kan väl dollarn vara som att kissa i motvind i närtid? Man borde kanske invänta nästa rapport.

Börja här

Tre punkter kan jag tycka är ett minimum för den som vill förstå Apples aktie. Det första är att trots bolagets gigantiska storlek så är det telefonerna som står för den allra största delen av lönsamheten. Det andra är att Apple är ett universum av produkter och tjänster som nås för den som köper telefonen. Det är alltså inte alls säkert att sjävla telefonen spelar så stor roll för köparna som många tror. Den fungerar mer som en inträdesbiljett. Det tredje är att marknaden är mycket tveksam till Apples förutsättningar att fortsätta växa.

Om vi börjar med sista. Det som sänkte Apple först i somras och sedan runt nyår var inte bara konjunkturen utan även tydliga data att telefonförsäljningen bromsar in. Lite bakgrund om det hittar du i "Inte mos men ganska surt Apple" (Nordnetbloggen). Bromsar får sägas vara ett relativt begrepp, eftersom kvartalsvinsterna som jämförelserna görs med är de högsta ett bolag haft någonsin. Det sagt, visst har det funnits en ovanligt sval känsla kring Apples produkter ett tag, som märkts inte minst genom att fler väntar längre med att byta till en ny telefon.

Sedan har de lanserat en ny liten, billig, telefon. Främst riktad till tillväxtmarknader, som Indien. Den har sålt bra och det verkar ha rullat på mindre dåligt än befarat, det här - för Apple - svåra första kvartalet av året. En varning ska utfärdas för Kina, där premiumvaror haft en svår start på året efter att fastighetsmarknaden gått knackigt. Apple rör sig dock, även där, varumärkesmässigt en bit under de lyxmärken som haft det tuffast. Troligen har de klarat sig bättre.


Några ytliga ord om värderingen

Källa:Nasdaq
Vid 112 dollar har p/e-talet kommit tillbaka till 12 både sett till föregående år förväntningar ett år framåt (det beror på att vinsten väntas ligga stilla). Det är historiskt varken uppenbart billigt eller dyrt men mer av det förra än det senare. Kolla gärna inlägget "Applewars - analytikernas bittra äppelkrig". Väldigt mycket kokar ned till vad man tror om telefonförsäljningen. Är vi i slutet av en peak (av en era tycker vissa) eller kommer peaken med en ny stora lansering i höst?

Bolaget har ibland försvarat betydligt högre värderingar, ofta (vilket är lite udda) samtidigt som försäljningen av en ny telefon maxat. Nu hoppas många på nya telefonen som kommer i höst. Jag tycker det är lika viktigt för den långsiktiga att följa hur intäkten per kund utvecklas, som jag skrev om i "Apples ödesfråga är inte antalet sålda telefoner"

För vår del är det ett innehav som ligger mitt i sin livscykel. Om allt går som jag hoppas, ska det ha en hel del uppsida. Vi har ingen specifik riktkurs just nu men jag har inga planer på att sälja. Tycker de 130 dollar analytikersnittet ligger på verkar vettigt.

Valutamedvind

Den svaga dollarn gynnar exportören Apple. Särskilt som bolaget ofta satt sitt premiumpris rätt fritt från andra, utifrån betalningsförmågan på respektive marknad. Blir då den lokala valutan dyrare, så får Apple direkt ökningen i bättre marginaler. Dessutom gör den snabba förstärkningen av den svenska kronan aktien lite billigare. Det talar för ett köp.


2 kommentarer:

  1. Jag är rädd för att Apple tappar fokus. Ett exempel är bilprojektet som det ryktas om. Känns inte det väldigt oseriöst, och som ett projekt som kan suga hur mycket resurser som helst från kärnverksamheten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svår fråga som jag också funderar på. Samma gäller för Alphabet.

      Två tankar ligger bakom upplägget. Den ena är att kärnkompetensen hos bolagen är innovation kring kommunikation. Den andra är att skapa universum av tjänster & produkter som följer kunden i olika livssituationer. En Apple livsstil. Där du genom koppling till bolaget får ett sammanhang för andra val. Hur betalar jag på nätet? Apple fixar. Hur får jag tillgång till musik? Apple fixar. Hur får jag en behaglig miljö när jag åker från A till B? Apple fixar. Bilen är inte i traditionell mening en bil utan snarare ännu en plattform att surfa och göra annat. Därför måste den vara rätt självgående. Likadant med den stora hälsosatsningen. Du vill veta hur du mår & ska kunna kommunicera det med din PT eller läkare löpande. Apple fixar.

      Den andra sidan av myntet är ett imperiebyggande världen inte skådat sedan bolagsbaronerna i Usa i början av förra seklet. Det kan ju kännas som när PG Gyllenhammar lät Volvo sälja fiskpinnar på 80-talet. Med det synsättet är det en ledning som slösar bort en del av monstruöst stora vinster utan att någon bryr sig. Svaret på 80-talets konglermorat var ju Gordon Gekko. Kanske något liknande händer igen?

      Så vad tänker jag själv? För min del kan den där megalomatiska drömmen få pågå ett tag. Pengarna finns och den är inte helt galen. Men jag är skeptisk och skulle gärna se ett mer slimmat Apple som höll sig närmare allt du gör via en skärm. En fråga att följa helt enkelt.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam