Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 3 april 2016

BMW:s 3 stora bekymmer

Motvind är knepigt. Särskilt när den som i BMW inte riktigt var väntad. Hur göra när det krånglar i det fina bolaget?

Svåra val är dåligt valt

Jag ogillar verkligen svåra val i aktieinvesteringar. Min investerarkollega tillika försvarande mästaren i vår tävling - värdeinvesteraren Solbulle - formulerade det mycket bra i "Gästinlägg: tre regler för bra investeringar". Så här lyder hans första investeringsregel:

1) Undvik att hamna i situationer som kräver svåra beslut
Leta situationer med enkla beslut och överlåt svåra beslut till andra. I poker kan det ibland vara mer lukrativt att agera aningen mindre optimalt vilket samtidigt lägger de svåra besluten på motståndaren. Om motståndaren inte lyckas ta rätt beslut varje gång så kan det resultera i större intäkter än om man spelar teoretiskt korrekt hela tiden.
Vad ska man göra när en specifik aktie dalar eller när börsen är obehagligt volatil? Är det dags att sälja eller dags att köpa? Hur länge följer man ett ras ner i djupet innan man accepterar sina förluster? Om du inte har någon tydlig plan för hur du ska agera vid en viss situation så kanske felet var att försätta dig i den sitsen från första början.
Det här håller jag med helt om och det är skälet att vi exempelvis inte investerat i Fingerprint. Bolaget har en produkt som säljer bra och som möter en ökande efterfrågan. De har vuxit till att vara delad tvåa på sensormarknaden, efter Apple och jämte Samsungs leverantör Synaptics. Samtidigt kommer konkurrensen öka, priserna pressas och fingersensorer står inför ett större teknikskifte. Frågan är vilka faktor som kommer överväga. Det finns bolagets offensiva förväntningar och det finns uppgifter ur branschanalyser som både stöder en del påståenden och i andra delar pekar i en annan riktning. Bakåt i tiden har det också funnits en hel del som varit rörigt kring bolaget och dess ledning.

De spretiga estimat som finns ligger på ett p/e-tal på 14 för 2016 och 2017 (Inquiry Financial). Onekligen billigt. Problemet för mig i den här investeringen är att det går att förutse att det kommer riktigt svåra beslut framöver. Vad gör man när stora order till Goodix börjar slå igenom i fallande marknadsandelar för övriga aktörer? Hur ska man tolka indikationer på att priserna sjunker? När det kommer nästa-generations-lösningar från Qualcomm och andra, hur ska man ta ställning till hur stora hot de blir?

I Fingerprints investerarled finns många med starka övertygelser om att bolaget klarar de här utmaningarna. För dem blir inte ovanstående möjliga nyheter något som föranleder svåra beslut - de är ju övertygade om att det går bra. Det är inte jag och därför skulle vi vara dåliga ägare till aktier i Fingerprint. Jag skulle ständigt ställas inför nya svåra val. Risken för att vi felaktigt sålde eller behöll aktierna skulle vara överhängande. För mig är det här ett viktigt råd till investerare - man måste inte göra alla affärer. Det är bättre att göra en mindre lönsam affär man behärskar än att försöka en svårare som man inte behärskar.

Jag känner ingen stress inför att Fingerprint kanske dubblas igen. Kul för ägarna, som vågat chansa på ett nytt svenskt teknikbolag, om det lyckas. Utfallet kan dock aldrig ändra att vi hade varit en dålig ägare till aktien.

Ibland kommer osäkerheten från sidan

Jag skulle alltså aldrig med öppna ögon kliva rakt in i en svår beslutssituation. Fast ibland är det inte du som letar efter trubbel, utan trubbel som letar efter dig - för att låta som en reklamen för någon blacksploitationrulle från 70-talet.

Det kan tillstöta fakta och händelser som ändrar ekvationen. Det som var en investering med bra överblick kan hastigt och olustigt bli något annat. Ofta är det förstås precis på som priset passar på att dippa till nivåer man tidigare hade betraktat som alldeles för billiga. Tre riktigt jobbiga innehav, där det här hände, de gångna åren var eBay (som fick problem i konkurrensen med Amazon), Qualcomm (som fick problem med Kinas myndigheter och Apple) och Clas Ohlson (som likt HM fick problem med lönsamheten i befintliga butiker). Bara för att visa hur svårt det är när det kommer problem man inte tagit höjd för i bolaget var det ett bra beslut att vi hade is i magen i eBay, ett ännu bättre att vi inte hade det i Qualcomm och ett uselt att vi inte vågade behålla Clas Ohlson.

Källa: Inquiry Financial
Tyvärr är det där innehavet i BMW hamnat. Det händelser jag överblickat har i stort sett gått som jag hoppats. BMW har haft rekord i försäljning och lönsamhet. Dessutom har prognoserna framåt sett ok ut, som data från Inquiry Financial ovan visar. Lägg till det att aktien backat mer en tredjedel från toppen och att värderingsmultiplar och direktavkastning nu ligger på nivåer som i vanliga fall vore starka köpsignaler. Dessutom har förra årets stora orosmoln, Kina, utvecklats i rätt riktning för bolaget, som framgår av den här notisen ur Börse Online.

Problemet är att tre riktigt stora hot tornat upp sig vid horisonten och ingen av dem går det enkelt att prissätta.

Teslas modell 3



Tesla lovar vitt och brett om en bil som kommer till marknaden i slutet på nästa år. Det är förstås kopplat hur mycket modellen betyder för bolaget. Sällan har ett bolag knutit sitt öde så nära en 
enskild produktlansering. Det skrev jag häromdagen om i "Tesla 3 - bilbranschens Iphoneögonblick"

Hela modellen är för övrigt byggd för att matcha och jämföras med BMW. "Vorsicht BMW: So wird der 3er von Teslas Model 3 attackiert" (Der Aktionär). Nästan exakt samma storlek, lägre men jämförbart pris och acceleration där jämförelserna görs direkt med BMW:s M-modeller.

Problemet för BMW är att redan löftena om den fantastiska bilen påverkar försäljningen. Antingen blir Teslan en succé när den så småningom kommer eller också visar det sig att beskrivningarna mest varit reklamtexter. I det förstnämnda fallet ska en redan trång marknad för premiumbilar göra plats för en toppsäljande modell som tar kanske 10-15 procent av marknaden. I det andra fallet blir den långa lanseringsperioden ändå en störning, där kunder avvaktar eller väljer andra typer av modeller.

Vilken omfattning får det här problemet? Mycket svårt att bedöma. Hur länge kommer det pågå? Minst till slutet på nästa år när Tesla lovat att bilen ska komma men förseningar är fullt möjligt. Det är faktiskt nästan en mardröm, särskilt på den amerikanska marknaden. Där har försäljningen av 3- och 5-serien redan bromsat in, på grund av den pågående SUVolutionen.

En ny hybrid i BMW:s 3-serie börjar säljas i höst och når samma supermiljöbilspremier som Tesla men det spelar liksom ingen roll. Om den säljer bra blir Teslan ännu intressantare och om den säljer dåligt kommer hypen kring Teslan ändå inte att släppa. För med en bra bit över 200 tusen bokningar är Tesla redan en störning för övriga bolag, oavsett hur det i slutändan går för bolaget.

Nu handlar det här inlägget om BMW men jag kanske ska göra ett litet tillägg om Tesla. Ovanstående formuleringar kanske låter negativa om bolaget. Det är det inte. Lyckas den här satsningen står Tesla inför en spännande framtid. Det är dock lite som i Fingerprint. Guidningen från bolaget är mycket optimistisk och det vi fick se i reklamklippet ovan var fyra minuter av en bil som stod på en scen samt diverse muntliga löften om vad den kommer att klara, när de första bilarna kan levereras och till vilket pris.

Den som gillar bolaget och aktien bör betänka att med nuvarande förutsättningar för Tesla är det exakt vad bolaget hade kommunicerat både om det var tvärsäkert på att det skulle fungera och om det var en nödvändig chansning. För det är en modell som är make or break för bolaget. Någonstans i bakhuvudet behöver man ha insikten om charmen och risken med äkta entreprenörer - de kommer alltid lova det marknaden vill höra.

Mercedes pånyttfödelse

Nästa problem är inte mindre. Sedan 2005 är BMW världens största premiumtillverkare av bilar. Nu talar mycket för att den titeln i år får lämnas över till Mercedes ägare Daimler. Det framgår exempelvis i "BMW-Aktie: Premium fürs Depot" (Börse Online).

Det är inte hela världen att de duktiga bilbyggarna i Stuttgart utmanar men tajmingen är en inte den lättaste. Nu tyder mycket på att försäljningen peakar för bilindustrin om inte i år, så åtminstone nästa år. Antag då att BMW samtidigt möter fallande försäljning och marknadsandelar. Med konstant stora investeringar i nya modeller är det lätt att vinsterna dessutom faller lite mer än proportionellt mot försäljningen. I den situationen är det lätt hänt att multiplarna kommer ned.

Även här är det svårt att fatta rätt beslut. Det som går att veta är att den nuvarande nedgången i värderingsmultiplarna inte berott enbart på detta. För även Daimler har pressats i år.

SUVolutionen

Det går dåligt för BMW i USA just nu. "BMW-Verkaufsflaute in USA geht weiter" (Finanzen.net). Försäljningen ligger 10 procent lägre än förra året. Det är främst 3- och 5-serien som tappat men även Mini har backat. Orsaken är att den billigare oljan och minskat fokus på klimatfrågor gett ett lyft för försäljningen av SUV:ar. Diesel är borta från marknaden efter VW-gate, vilket främst påverkat de europeiska bilar som försökt introducera drivmedlet i USA. Det är helt enkelt iskallt med miljövänliga bilar i USA just nu.

Mer mitt i prick är en bil som nya Volvo XC90. Den har för övrigt en prislapp i USA på 44 tusen dollar, jämfört med Teslans planerade pris på 35 tusen dollar. BMW har ett starkt utbud av SUV:ar men bolaget, med sin relativt stora satsning på miljöbränslen och stadsbilar som Mini och 3-serien, tillhör inte vinnarna när big is beatuiful. Den bäst säljande bilen i USA är trots allt en Ford Pick-up, följd av pick-ups från Chrysler och Chevrolet. När den nischen går bra, går BMW dåligt.

Ett lyft för anti-miljöbilar och mer eller mindre nyttorelaterade fordon är inte den marknad BMW vill verka på. En del av bolagets makalösa lyft de senaste åren har trots allt varit att märkena har prickat tidsandan i den globala efterfrågan helt rätt. Det kanske de fortfarande gör - på lång sikt - men här och nu är det billigare olja som är den främsta drivkraften bakom trenderna på bilmarknaden.

Min reflektion

Sett i ett längre perspektiv tror jag ingen av de tre trenderna i grunden förändrar caset i BMW. Däremot talar mycket för att de påverkar bolaget och aktien under en längre tid. Med grundregeln att undvika svåra beslut behöver jag därför agera. Svaret på frågan vilket innehav som jag med nuvarande fakta skulle vilja ha är en mindre andel av portföljen än idag (där BMW står för över 10 procent). Däremot är nog inte noll procent svaret. Det som känns som rätt nivå är nog en mer neutral viktning i portföljen, så det blir nog en minskning någon gång under våren. Även om det bär emot.

4 kommentarer:

  1. Gottodix,

    Jag har jobbat i bilbranschen och har ganska god insyn i synnerhet det tyska märkena och i branschen i allmänhet.

    Är det hela en fråga om ändringar för ditt bolag eller bara att du har lärt dig mer? Ska du göra något åt informationen?

    BMW må vara stora tillverkar av premiumbilar men man har, så vitt inget ändrats sedan jag jobbade i branschen, aldrig varit störst bland större och dyrare premiumbilar, där exempelvis 7-serien finns. Det har alltid påverkat caset, och påverkar BMWs möjligheter att bekosta nyutveckling. BMW är dock urstarka bland de mindre och medelstora modellerna.

    Tesla är en uppstickare som fått ett brohuvud. När det blir vardag för dom kommer dom ha både Merca, Porsche, Jaguar och BMW mot sig. För BMW är konkurrens inget nytt.

    Ett bilföretag kommer alltid att vara cykliskt, i såväl konjunktur som modellprogram. Därför är det viktigt att studera hur företaget står rustat just för denna typer av prövningar. Då står sig tyskarna rätt väl jämfört med exempelvis Tesla.


    Rimligen är det troliga scenariot att de traditionella märkena i premiumsegment kommer landa ganska bra när den här oron kring elbilar etc. ebbat ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var en rad kloka inspel.

      Nej det är inget som är nytt när det gäller BMW i informationen utan det är omvärlden som ändrats en del.

      Premiumbilar, såsom det definieras exempelvis i citerade artikeln, är både lilla och stora premium men inte lyxmärkena. Det sträcker sig alltså upp till 7-serien men exempelvis Rolls Royce som ju ligger under BMW är inte inräknade (utan läggs i klassen lyx). Däremot är alla SUV:ar i jämförbara prisklasser inräknade. Från 2005 har ju BMW varit största biltillverkare i klassen, under många år i mycket nära konkurrens med Audi. I delsegmentet stora premiumbilar har dock, som du konstaterar, BMW aldrig dominerat. Nya 7:an har vunnit en del priser och säljer ok, så i just det segmentet går det bra för närvarande.

      Nu har Mercedes fått ordning på sina tidigare kvalitetsproblem och lite tunna modellutbud. I år är alltså Mercedes på väg om både i USA och globalt i den samlade premiumklassen. Det är en game changer med tronskifte efter så lång tid, sedan kommer ju uppdaterade 3-serien i höst, så det blir förstås viktigt att se hur den tas emot.

      BMW kommer säkert, i någon mening, klara konkurrensen från Tesla men det jag ändå ser är att den innehåller en del andra aspekter än tidigare konkurrenter. Jaguar XE är exempelvis en bil som i allt väsentligt är direkt jämförbar med BMW 3-serie. BMW har då vunnit både i testkörningar och i försäljningen.

      Tesla är lite annorlunda, ungefär som när Nokia mötte Iphone. +200 tusen bokningar är tillräckligt mycket för att försäljningsprognoser för övriga kommer att behöva justeras. Sedan kan det förstås hända både det ena och det andra när bilen väl ska bedömas och sälja under flera år. Det finns dock en risk tycker jag att hamna i fällan som många gjorde när Iphone kom att underskatta att Tesla har potential att ta en egen, större, nisch i marknaden.

      Höga marginaler och stora volymer i mindre premiumklasserna har också varit kännetecknande för BMW. Även där finns det en nu okänd faktor. Hur mycket kommer priset ned när konkurrensen med Mercedes och "rean" från Tesla ska mötas? Prispress och återkommande kampanjer för att klara försäljningsmål var under många år ett stort problem för Mercedes lönsamhet.

      Problemet för tyskarna är att även om Tesla skulle bli en dagslända, så kommer kan det komma att kosta en hel del att möta dem på vägen. Jag noterar också att Tesla har ett ultrasmalt modellprogram och långt ifrån de strategier för ändrade konsumtionsmönster som t.ex. BMW har. Hypen går dock inte att ta miste på.

      Sedan är det nog ett möjligt problem för BMW, som investerat riktigt tungt i miljöanpassning, om oljerean skulle få den frågan att ebba ut. Särskilt i USA verkar stora bensinslukande bilar vara på stark uppgång (men även i Europa går SUV:ar allt bättre). Hela dieselsatsningen i USA verkar också vara bortslösad - tack för det VW.

      Det sagt, vårt case i BMW har gått djupare än enskilda motgångar. Vi har haft aktien sedan 2013 och den är taggad i 70 inlägg här på bloggen. Fast det är ju det inlägget handlar om - det är lätt att förälska sig i sina innehav.

      Radera
  2. Fick precis den känslan som du pratade om - bilbranschens iphoneögonblick.

    Kommer bli ruskigt spännande att se hur det går för Tesla!

    Hälsar Utdelningsseglaren

    SvaraRadera
  3. Tunna modellprogram tror jag är framtiden i den varumärkesvärld som vi nu lever i. Kollade in på BMWs hemsida och ser att 3-serien går att få i 3 olika karossutföranden och med 15 olika drivlinor. Dessutom en cab och en hybriddrivlina på väg? Detta tror jag vattnar ut 3-seriens varumärke. Skulle en kamrat säga till mig att denne köpt en 3-serie så skulle jag inte ha en aning om vad för bil personen i fråga köpt? En 340ix sedan eller en 318 touring? Det är två ganska olika bilar som säger ganska olika saker om sina ägare. Det finns ingen sammanhållen 3-serie identitet.

    Jämför med Lexus som med sin nya IS bara erbjuder en kaross och i praktiken bara en drivlina (bensinmotorn står bara för 10% av försäljningen). Det tycker jag är bra. Då vet man att en IS är en IS och då går det att bygga ett starkt varumärke.

    Vidare tror jag att det här duttandet med massa olika drivlinor och grejer blir mindre och mindre intressant i dagens samhälle. Att hålla koll på hur mycket cylindervolym man har under huven eller hur många hästkrafter man har känns gammelmaskulint (som så mycket annat i bilvärlden). Och det kommer att få stå tillbaka för mer mjuka världen i framtiden. Det är det som är Iphone-effekten. Apple har väll aldrig gått ut i reklammaterial med hur snabb processor som sitter i Iphone? Eller hur mycket ramminne den har? Folk litar på att Apple inte släpper ifrån sig dåliga produkter utan har satt i en tillräckligt snabb processor. På samma sätt som jag litar på att Lexus vet mer om motorer och växellådor än vad jag gör. Jag går in till Lexushandlaren och väljer hur stor bil jag vill ha. Och faller då valet på en IS så litar jag på att Lexus stoppat i en välavvägd drivlina i den utan att jag behöver gå in och detaljstyra varje komponent av den.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam