Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 6 januari 2016

Läsarfråga: 7 punkter för en defensiv portfölj för börsnedgång

Vad ska man äga för att inte förlora pengar just nu? Får förslag från en läsare men tänker för mig själv att lösningen heter cash.


Frågan

Läsvärda Baccop la en tråd på Shareville om en defensiv inriktning för 2016 (kolla gärna in den och följ Baccop). Sedan fick jag frågan vad jag tyckte. Inlägget var så intressant att jag lägger svaret här med.

Det Bacoop föreslår som åtgärder för att möta det röriga börsåret är:

  1. öka i kanadensiska försäkrings- och investmentbolaget Faifax Financials
  2. öka i Berkshire 
  3. köpa investmentbolaget/riskkapitalbolaget Fairfax India,
  4. öka i Apple 
  5. öka i Bonheur men gillar också Nucor
  6. gillar Fossil Group
  7. gillar men tvekar om Besqab 

Mina tankar

Det här är en sammanhållen defensiv strategi med en bibehållen grundinriktning på värdeinvesteringar. Något som säkert intresserar många. Den första kommentaren är just att det är värt att fundera på om det inte ofta är den bästa tanken att möta en förändring i marknaden med att anpassa inom sin grundinriktning snarare än att försöka kasta allt över bord eller göra ingenting. Det är väl det man ändå löpande bör göra, så varför ändra sig bara för att förändringen kanske är större än vanligt. 

En sak jag gillade med Bacoops upplägg är att det täcker in så mycket av det som är på gång i ekonomin just nu. Jag tar det helt enkelt punkt för punkt.

Fairfax Finacials
Det här är ett försäkringsbolag som investerar vinsterna i det egna investmentbolaget. Med andra ord ungefär så som Warren Buffet byggde upp Berkshire Hathaway en gång i tiden och som i vårt Markel

En poäng, Bacoop nämner, är att Fairfax styr sin portfölj mot noll i beta, och alltså inte följer börsen alls. Fast det är en sanning med modifikation för bolaget måste förstås generera avkastning på eget kapital och sett över en längre period gör det ändå att aktien följer med det samlade investeringsklimatet - även om kopplingen till börsen inte finns där. 

Räntorna spelar stor roll, liksom för andra försäkringsbolag. Skälet att vi har Markel är bland annat för att få en exponering mot högre räntor. Nu ser det inte ut som att det finns ett tryck uppåt på räntorna. I en efterfrågestyrd nedgång som leder till sänkta räntor gynnas inte försäkringsbolagen. Så det gäller att veta vad man vill skydda sig mot. 

Sedan beror det förstås på innehaven Fairfax har. Enligt den här sammanställningen är 70 procent teknik och råvaror. Slutligen beror det som vanligt på lönsamhet och pris. Fairfax har, enligt data från Yahoo Finance, en avkastning på eget kapital på strax under 5 procent och ett p/e (ttm) på över 25 eller översatt till p/b runt 1,1. Precis som i Markel bygger mycket på om bolaget kan höja avkastningen på eget kapital. En öppen fråga men inte självklart ett defensivt bet i längden.

Berkshire Hathaway
"Berkshire Hathaway Fails Warren Buffett's Test -- Again" (TheFool). Var en av många artiklar som påpekade att Berkshire underpresterat de gångna fem åren mot S&P500. Det beror inte bara på att Buffet är mer defensiv än andra utan även på att en del innehav haft problem. I rättvisans namn har portföljbolagen i snitt fortfarande fin avkastning på eget kapital. Det lyser dock inte riktigt om det numera gigantiska bolaget. Det sagt har Buffet klarat nedgångar bra tidigare och har en stor kassa att arbeta med om det rasar.

Spontant känns det här numera mer som bolaget man köper efter kraschen än bolaget att äga när det kraschar.


Fairfax India

Fairfax India (orange) & iShares MSCI India Källa: Bloomberg

Tanken här är förstås att få en del av utvecklingen i potentiella snabbväxaren Indien. Får man det? Ja, Fairfax India är ett investmentbolag med inriktning mot Indien och resultatet följer väl index för lande, som framgår av bilden ovan. Ökningen i början av 2015 kan t.ex. ha att göra med att bolaget verkar ha lanserats då. Därefter är matchningen mot index hög. Det är inte självklart att det slår en indexfond men jag har inga egentliga andra invändningar att göra.

Nästa fråga är om det här skyddar mot en börsnedgång. Nja, även här beror det på hur nedgången utvecklas. Den vanligaste gissningen är att epicentrum finns i Kina och att tillväxtländer tappar mot mogna ekonomier. Jag tror för egen del att tillväxtländer börjar se billiga ut och Indien känns som ett bra alternativ. Som framgår av kurvan ovan är det dock inte så enkelt som att det bara är att kliva på Indien för att försvara portföljen.

Apple
Vi har Apple i portföljen. Två faktorer oroar - dels att efterfrågan på Iphone 6S inte imponerar längre (åtminstone inte att döma av utvecklingen för underleverantörerna), dels att de senaste siffrorna både från Kina och USA tyder på att service tappar om än från höga nivåer. Det sista är en viktig kugge i den här delen av den defensiva planen. 

Konsumtionsaktier kan absolut vara rätt lösning men det bygger på att de inte dras ned med industrin. De i sin tur bygger nog bland annat på att det inte blir för hårt tryck på tillgången på pengar, för mycket av konsumtionen har varit driven av växande skulder. I Kina via statliga företag som inte rationaliserat i nödvändig takt. Det här är lite som alternativen från Farifax ovan. En riktigt bra idé om det är en tillfällig nedgång följd av att den underliggande trenden med återhämtning håller i sig.

Värdeinvesteringar i Nucor och eller Bonheur
Jag kan i något läge tänka mig offensiva investeringar i rätt stålbolag. Jag har ingen uppfattning om Nucor är det rätta bolaget. Däremot handlar den nuvarande krisen bland annat om för stort utbud och troligen ökande kinesisk export, så det är inte en defensiv åtgärd att köpa ett stålbolag just nu. 

Det samma gäller för Bonheur. Utifrån bolagets tillgångar ser aktien billig ut. Den som tvivlar kan läsa "Analys av Bonheur och Ganger Rolf" (Aktiefokus, först i Värdepappret). Däremot är oljan nu en kniv som faller allt snabbare. Det kommer fortsatt leda till neddragningar i investeringar, så inte heller här är det en defensiv investering vi talar om. Spontant ser båda ut som aktier det går att plocka upp när det bottnat och börjat stiga igen. 

Fast visst vi har själva Norsk Hydro av ungefär de här skälen. Det jag gillar i det bolaget är dock att det står så stabilt även i den här marknadsfasen.

Fossil group
Det här är inget bolag jag behärskar men det består av en portfölj av lyxmärken, så vitt jag förstår. Lyxkonsumtion är relativt hårt pressad i den pågående nedgången. Helt enkelt, eftersom de tillhörde de stora vinnarna när Kina accelererade snabbt.

Besqab
Fastighetsutvecklaren Besqab har medvind på den heta Stockholmsmarknaden. Det var en av bolagen Affärsmodellen valde ut i vår tävling. Bacoop oroar sig för att fastighetspriserna kan falla snabbt i Stockholm och att de skulle slå mot bolaget. Så kan det bli, kopplingen till den nu pågående börskrisen är dock endast indirekt. Svensk inhemsk konsumtion är inte särskilt berörd än så länge. Däremot skulle ett stort börsfall påverka svenskars förmögenheter, vilket skulle slå mot bostadspriserna. Här är det dock känsligare vad som händer med räntorna, eftersom en så stor del är lånefinansierat.Räntorna skulle snarast bromsa sin uppgång om börsen föll

Avslutande reflektion

Jag tycker, som jag inledde med, att det här var en bra ansats. Troligen kommer Baccop ligga med en portfölj som känns bra även efter en nedgång. Däremot är jag tveksam till om den skyddar mot ett fall som startar med för stort utbud, svag efterfrågan samt möjligen kombinerat med en skuldkris.

Den som verkligen vill ut ska nog välja kontanter (eller om det är möjligt amorteringar) just nu. Så många andra någorlunda ok skydd finns inte. För egen del blev jag dock lite inspirerad av Bacoop och det är möjligt att några av förslagen kommer upp igen här på bloggen eller till och med i portföljen.

25 kommentarer:

  1. Well,

    Dessa sju punkter är så ointressanta att jag skall skriva en kommentar. Det är inget annat än vad man så där i största allmänhet " känner på sig". Med andra ord vad alla andra känner på sig. Tycker inte du som läser dessa rader att det kan vara läge att köpa Berkshire? Tycker inte du att Apple ser "billigt ut"? Har väl snart rasat genom 100 dollar i pris.

    Bonheur mycket intressant. Ser inte Vardia intressant ut? Det tråkiga med att investera på aktiemarknaden är att det som känns bra är nästan alltid fel. Hur kändes det under Ukraina krisen. På börsen i Moskva kunde aktier handlas för tre till fyra gånger vinsten. Då kändes det hemskt det kan jag lova. Fast det var då det skulle köpts, men helt enligt protokollet inte gjordes.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är lite för hård i formuleringarna tycker jag. Det finns resonemang i det underliggande, länkade, inlägget från Baccop. Det är en tanke kring hur en värdebaserad portfölj kan positioneras om så att huvudkudden även fortsatt känns mjuk om natten. Det tyckte jag var rimligt utifrån den valda investeringsprofilen.

      Sedan passar jag på att dra i en annan spännande tråd du väver in. Det där med nedgångar som Ukraina. Ja, det var ett bra investeringstillfälle om du inte menar i Ukraina, Ryssland eller delar av östra Europa inklusive Finland. Jag tycker ofta att kriser slår för brett men att deras faktiska avgränsade effekt underskattas. Titta på vad som inleddes för oljepriset efter 6-dagarskriget på 60-talet. Ändå brukar det nämnas som en händelse som blåste förbi börsen rätt snabbt.



      Radera
  2. I den värld jag investerar pengar finns inga huvudkuddar som känns bra om natten. Det är som det brukar heta i krönikorna: Det handlar om att vill du äta gott eller sova gott? Skall inte fördjupa mig kring tankar om hur "en värdebaserad portfölj kan positioneras om så att huvudkudden även fortsatt känns mjuk om natten". För mig låter det som sektorrotering.

    Skall någon läsare försöka sig på detta säger jag bara: Go out and try it!

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  3. Jag tycker inte att bolagen är dåliga men jag har svårt att se det defensiva i de här råden. De flesta av casen bygger ju på fortsatt lyxkonsumtion och att folk är villiga att betala P/E 25 på investmentbolag vilket inte direkt känns defensivt.

    Men det skulle vara oerhört intressant att se exempel på hur andra lyxbolag och investmentbolag har klarat sig igenom tidigare kriser. Det kanske inte passar på den här bloggen men jag tror att Investerarfysikern skulle vara lämpad att backtesta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det är en intressant fråga. Det jag kan bidra med är att det nog mycket beror på börsnedgångens orsak. Lyxbostäder brukar klara sig bättre än billigare bostäder, helt enkelt därför att den gruppen är mer stabil både till antal köpare och objekt. Däremot kan omsättningen dala. BMW klarade finanskrisen bra och gick aldrig med förlust, så det är ju något slags tecken. I övrigt får jag lämna över till Investerarfysikern :)

      Nästan ännu intressantare en p/e-talen är att p/b-talen krupit uppåt för banker, investmentbolag och fastighetsbolag. Det går att visa matematiken för genom att visa en rimlig kalkyl för hållbar avkastning på eget kapital (samt att de inte går att kopiera investeringen). Ett kriterium för att det här ska hålla är dock att räntor och avkastningsförväntningar hänger ihop. Det gör de inte just nu. Där bubblar det lite otäckt.

      Radera
  4. @Aktieingenjören

    Håller med dig. Förstår inte vad som är defensivt, eller vettigt i detta. Ett hopkok på känna på sig bolag som man tror skall fungera. Trams om någon skulle fråga mig.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tona gärna ned något - tror ingen tycker om att få sina förslag rubricerade som trams. Särskilt inte när det inte berör mig som bloggar här utan någon annan. Jag är mån om att det här är en trevlig mötesplats. :)

      Sedan i sak. Inte är det väl bara en slumpvis lista. Förslagen är ju kopplade till de ämnen som är aktuella just nu:

      - lågbetaaktier (eller nollbeta som är ett av förslagen) och bolag med stark kassa
      - några eventuellt översålda bolag som blivit värdecase
      - konsumentbolag om det här är en industrikris
      - tillväxtmarknader och det land som har minst koppling till deras osäkerhet.

      Det får man väl säga är genomtänkt. Sedan tänker man olika :)

      Radera
    2. @Lars Vi är delvis överens men skiljer oss på en viktig punkt. Jag avfärdar inte förslagen (de är snarare obekräftade som jag ser det) och skulle aldrig vara så otrevlig ens om jag gjorde det.

      Radera
    3. @Aktieingenjören

      Ibland är det faktiskt inte fel att uttrycka sig klart. Säga vad man tycker. Att kalla denna sjupunkters portfölj för en "sammanhållen defensiv portfölj med grundinriktning på värdeinvesteringar" öppnar för ett otal frågor, om man kan uttrycka sig så.

      Ha det bäst!

      Lars

      Radera
  5. FFHs equity hedge och deras CDS position är mer intressanta ur ett defensivt perspektiv. Läs gärna mer om dem på berkshire and fairfax corner forum. En större del av min portfölj sedan 2011

    SvaraRadera
    Svar
    1. Baccop är ju inne på nollbetatanken. Det är väl hedgen som ger det. Hur är de positionerade i CDS:n? Håller med om att det är intressant - ska kolla in på forumet :)

      Radera
    2. Precis, nollbeta berörs där.

      Förlåt jag skriver fel, det mycket med dessa förkortningar, menar CPI-positionen som har byggts över tid och den är mycket stor över 100 Mia. USD i notional detta mot ett börsvärde för Fairfax på 15 Mia. USD. Om inflationen faller 1% så ger det 1% på notional så det är betydande skydd ifall det skulle bli ruggigt, om CPI indexet faller så gynnas alltså FFH. dvs om tecken på deflation uppstår eller riktigt deflation.

      Prem Watsa är anledningen till att jag äger bolaget då han och teamet är riktigt duktiga kapitalallokerare. Så vad de har gjort är att köpt dessa kontrakt väldigt billigt under tiden US körde full spruta med QE så totalt tror jag de har köpt dem för runt 600 miljoner dollar, ett motvalls spel som var attraktivt för dem då. Detta gjorde de enbart som en försäkring och inte som ett avgörande bet. Om det inte går åt skogen så kommer försäkringsdelen mm fortfarande gå relativt bra. Det finns beskrivet i annual letter to shareholder på deras hemsida om du vill läsa mer, läs gärna de historiska. De är värda att läsa, precis som Warrens Buffets årliga brev. Läs gärna om hur det använde CDS'er innan bokrisen blev ett faktum, legendariskt.

      Men kort och gott, jag äger dem för att de är bättre på att allokera kapital och har andra möjligheter än vad jag har (tillgång till onoterade marknader osv). Att de har en defensiv balansräkning är egentligen en bonus som jag ser det....

      Radera
    3. Det var ett intressant sätt att hedga mot inflationsfall. Jag valde som sagt bort Fairfax för Markel pga avkastningen på eget kapital. Det här båda positionerna visar ju dock vad tanken är. Det lägger jag absolut på läslistan. Sedan är ju inget i livet gratis. Det går att styra risk till något mer önskvärt eller sänka både risk och avkastning. Verkar som om Fairfax använt båda metoderna. Blir intressant nu när exponeringen prövas. :)

      Radera
  6. Baccop här :)

    Kul att det blev ett inlägg!

    Måste förtydliga litegrann: alla dessa bolag hade jag funderat på eller investerat i oavsett om jag orolig för börsen eller inte. Jag kan inte förutse hur börsen ska gå. Nu har jag lyckats spara relativt mycket pengar och vill inte riskera dessa fullt ut i en börskrasch och kommer således att låta Prem Watsa bestämma över en proportionellt större del av mina pengar. Han är som sagt hedgad mot börsen och kommer således klara en nedgång relativt bra. Så mitt bet för att vara defensiv är att öka rejält i Fairfax Financial. Annars tror jag på att de andra investeringar jag har kommer att gå bättre än börsen över tid.

    På fundering om varför Fairfax India gått upp så mycket efter introduktionen tror jag att det är spekulation, många ville väl in snabbt för att de trodde den skulle rusa så fort de gjorde förvärv, men det är bara vad jag tror spontant. Frågan är ju om man är beredd att betala 105 kronor för 100 kronor som Prem Watsa ska investera i Indien. Jag tycker han är värd ett premium.

    Finns en lång youtube-video med Prem när han håller en föreläsning, googla gärna! Sedan har jag hittat en bra länk som analyserar och förklarar FFH om ni är intresserade!

    Disclaimer: jag är ny inom aktiesparande, hållt på ett och ett halvt år. Jag är väldigt ödmjuk men bestämd och tror på mina investeringar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Bacoop

      Tog visst ut svängarna lite. När man investerar handlar det inte om vad man gillar. Det är ju inte matlagning, eller kläder vi pratar. När du skrev gillar Fossil Group. Gillar men tvekar om Besqab såg jag varje fall att detta är en rookie.

      Jag är varken bestämd eller tror på mina investeringar. Presterar dom inte får dom gå.

      Ha det bäst, och lycka till!

      Lars

      Radera
    2. Gillarknappen på dina förtydliganden @Lars

      Radera
    3. @bacoop
      Ja, jag tycker för min del som sagt att det är en spännande sammansättning aktier. Har Markel men ser på din och andras argumentation att det finns ett skäl till Fairfax periodvis haft lägre avkastning på eget kapital. Nämligen deras lägre riskexponering och tydliga styrning bort från ränterisk och värderingsrisken just nu. Ska bli intressant att följa.

      Sedan när det gäller premien på Indienalternativet - det exemplifierar något som forskningen visat om fonder. Priset (på substansvärde eller fondavgift) jämnar ut avkastningen på bättre prestationer. Vet inte om det är så här men som sagt intressant.

      Radera
  7. @Gottodix

    Hej, jag har inte läst din blogg särskilt länge. Jag tycker i grunden macro är intressant men har inte kunskap, förmåga eller lust att låta det bli en del av min beslutskedja. Med det sagt så läser jag dock dina inlägg då de är intressanta.

    Ang. Apple. Är inte särskilt insatt i bolaget men har inte denna "oro" spökat en eller ett par gånger tidigare? Att analytiker oroat sig för efterfrågan på grund av underleverantörernas volymer. Varje gång har det visat sig vara fel och försäljningen har ökat i en makabert hög takt. Har inte läst speciellt mycket kring det i dagsläget men oron bygger väl på uttalanden gjorda av medarbetare hos underleverantörer som önskar vara anonyma. Historien upprepar sig.. Kan tycka att analytikerna borde lära sig av tidigare misstag. Jag köper Apple under 100 $, och även över 😊

    Med vänlig hälsning

    J

    SvaraRadera
    Svar
    1. På slutet ska det inte vara två frågetecken det ska vara en: : )

      Radera
    2. Twittrade faktiskt ungefär din tankegång häromdagen - att det känns lite som att ropa vargen kommer att varna för Apples telefonförsäljning. Det finns dock lite mer kött på benen den här gången.

      Så vitt jag förstår har Apple den här gången bekräftat att de har stora lager och minskar köpen från underleverantörer.

      http://www.wsj.com/articles/apple-scales-back-orders-for-its-iphones-1452049390?tesla=y

      Radera
  8. Gottodix, din rubrik lurar kanske någon att tro att detta är dina förslag Tycker du gör en saklig genomgång av förslagen
    Har du en tanke om fördelning mellan cash, aktier etc i nuläget?
    Det kan vara köpläge snart, mycket svårbedömt. Själv tror jag på bank, telekom, viss handel o industri, när rätt läge kommer.
    Tack för bra o ambitiös blogg!
    /Magnuq

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      vi har ju en ny Inriktning för investeringar q1 2016 - http://gottodix.blogspot.se/2016/01/inriktning-for-investeringar-q1-2016.html

      Oljeraset var jag inte riktigt beredd på men Kina hade vi däremot som den största risken. Där har min tanke varit att man får följa det steg för steg och agera på de fakta som kommer fram. Det går helt enkelt inte att enkelt skilja krasch från en svängning där staten möter upp med mer kapital.

      Jag tycker fortfarande det här mest ser ut som ett valutaproblem och tror att Kina kommer intervenera mer de kommande dagarna och ECB därefter. Dock har det kommit lite oroande signaler om att global konsumtion håller emot dåligt just nu. Det här har fått mig att backa hem lite.

      Jämfört med vår inriktning på 10 procent cash (högt för oss) satsar jag även på en mindre del Xactbear. Förhoppningsvis bara några dagar.

      Mina tankar om din branschsammansättning är så här:
      Bank: får svårt att studsa upp om inte räntan stabiliseras runt noll, nu är den för låg och risken finns att högre blir för högt. Jämfört med hur det brukar vara i en uppgång (som den svenska) är det redan högt sparande och höga lån främst till hushåll och lägre efterfrågan på lån till företag. Lite är frågan vad som ska driva kurserna. Men långsiktigt brukar svenska banker vara bra köp.

      Telekom - har betydande problem med att kabelteve verkar vara på väg mot om inte en kollaps så åtminstone stora problem. Sedan funkar inte riktigt betalningsmodellen för nätet. Kanske är detta inprisat - då borde säkra intäkter på hemmaplan och inte alltför hotfulla räntor göra direktavkastningen attraktiv. Mer kortsiktig än långsiktig investering kanske.

      Handel - alla som importerar borde ligga bra till om kronan stärks. Det är ju inte alla överens om att det händer dock. Vi ligger rätt tungt här.

      Industri - jag tror en hel del på kvartalsrapporterna som kommer nu. Hösten var bättre än vad som är inprisat i euroepisk industri. Särskilt nu när det dippar. Vi köpte lite Volvo häromdagen med den tanken. Sett till hela året är det inte lika självklart att ha pengarna här.

      Det var lite snabba reflektioner :)

      Radera
    2. Jag håller med om din analys i det mesta.
      När det gäller banker så tänker jag att minusräntan är inprisad, vi har ingen finanskris utan snarare QE doping och bankerna tror jag kommer fortsätta vara pengamaskiner. Ser två möjligheter:
      1) Minusräntan är kortvarig, när den är över om 1-2 år så ökar värdet på bankaktier.
      2) Minusränta kvarstår längre, men vinster fortsätter ge hyffsad yield. Och med vårt stora huslån så är det också bra :-)

      Telekom - Telias direktavkastning är attraktiv. Kanske inte blir mycket tillväxt men bra defensivt med bra kassaflöde. Betalar Telia 600 kr/mån för tjänster idag och har svårt att byta, så lite payback på det får jag via aktierna.

      Industri - Jag tänker på att skaffa SKF och öka Atlas, båda har kommit ned en del. Men avvaktar lite till.

      Handel - Clas O och HM i sikte. Clas har jag fått på bra nivå.

      Lite lösa tankar från min sida.
      Fortsatt imponerad av ditt bloggade, hinner knappt läsa allt :-)
      /Magnuq

      Radera
  9. Tycker att folk alltid glömmer P/E talen på alla aktieanalyser. Det viktigaste vi har för att bedöma avkastningen på en investering.

    Jag håller med Lars. Tro inte, det gör man i kyrkan. Köp om bedömd avkastning är bra.
    Står inget om priset/värdet/P/E talet så dessa råd kan jag inte bedöma.

    Den mest defensiva investeringen jag vet är att köpa kvalitet billigt

    Hälsningar,
    Ingenjorsliv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket lite i livet jag vet. Investeringar hör inte dit.

      Arbitrage är ju rätt ovanligt allt annat är bedömningar, tro och mer eller mindre begåvade gissningar :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam