Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 13 januari 2016

Billiga BMW?

BMW är billiga just nu och dessutom är inprisade förväntningar låga. Brakar inte Kina ihop ser det bra ut inför rapporten.

Världsmarknaden fortsätter växa 2016

Källa: Scotiabank
Det kom tre spännande nyheter från bilmarknaden idag. Den första är att BMW för elfte året i rad behöll platsen som världens största premiumtillverkare - "BMW verteidigt 2015 Spitzenplatz in Oberklasse" (Nachricten.at). Det är dock oerhört jämnt med Mercedes tätt inpå och Audi, som kanske har den starkaste uppdateringen i år med sin nya A4, inte så långt efter. 

Den andra kommenteras i "BMW, Daimler und VW unter den Top-Gewinnern: Was steckt dahinter?" (Der Aktionär). Bilförsäljningen i Kina tog fart i december efter att staten hela 2016 sänkt skatten på bilköp för bilar med högst 1,6-litersmotor. 

Den tredje, och tycker jag viktigaste var den här återkommande läsvärda prognosen för bilförsäljningen under året. "Record Global Auto Sales Expected In 2016— Ongoing Strength In The U.S. and Western Europe" (Scotiabank).

Jag har tillhört de som oroar sig för peakbil 2015. Det i sin tur är en känd konjunktursignal för en vändning nedåt i hela industrin. I Usa har den vanligaste gissningen varit att toppunkten för det här året infaller ungefär nu medan Bilsweden nyligen trodde att försäljningen toppade 2015. Efter att ha läst rapporten undrar jag om oron är befogad. 

Scotiabank räknar med ett sjunde år med stigande bilförsäljning. Det baseras både på analyser underifrån och upp och makro. Det sistnämnda är sammanställt i det röda indexet i diagrammet ovan. I korthet har amerikaner gått om pengar och fortfarande en betydligt äldre bilflotta än de genomsnittligt haft. I Europa sjunker arbetslösheten och det är fortsatt mycket billigt att låna. I tillväxtländerna vänder det upp för första gången på flera år och i Kina gör statliga insatser att bilförsäljning fortsätter växa i ok takt. Sammantaget blir det här ett förväntat lyft på 3 procent i försäljningen nästa år.


BMW:s siffror

Det finns en hel del inlägg på bloggen om BMW, eftersom det är ett av våra kärninnehav - här återfinns en länklista. Den som vill uppdatera sig om förra rapporten kan läsa. "Raportladdar: har BMW marginalerna på sin sida?" och "Rapportkommentar: BMW levererar men det räcker ändå inte". 


Källa: Finanzen.net
Inför rapporten kan den här tabellen vara av intresse. Det är estimaten från den utmärkta sidan Finanzen.net (rekommenderas). Det första som slår en är förstås de låga p/e-talen. Bilindustrin ligger ofta lågt, på grund av sina stora, ständiga och osäkra utvecklingskostnader men BMW har tidigare normala år platsat i spannet 10-12. Nuvarande p/e-tal skulle alltså antyda att marknaden tror att vinsterna är väsentligt högre än sitt cykliska genomsnitt. Inte uteslutet men inte heller självklart. BMW har trots allt vuxit även med vunna marknadsandelar över det gångna decenniet.    

Miljoner bilar. Källa: Finanzen.net, Scotiabank & BMW Group
I tabellen ovan är beräknad bilförsäljning de kommande åren ställd mot BMW:s försäljningsmix och förväntad försäljning de kommande åren. 2015 växte värdsmarknaden med 2 procent medan BMW:s försäljning växte med 13 procent. I år förväntas både BMW:s geografiska mix och försäljningen växa med 3 procent. Med andra ord tror inte marknaden att BMW tar några marknadsandelar i förhållande till hela bilindustrin alls i år. 

Sett till de långtidsprognoser som finns är det osannolikt - t.ex. den här som jag citerat tidigare "GlobalAutomotiveExecutiveSurvey" (KPMG). I den rankas BMW som det starkaste märket när chefer i bilindustrin får ranka vem det kommer gå bäst för kommande år. Liknande resultat finns när varumärket rankas eller analyseras.

Startläget ser alltså bra ut. Bättre världsmarknad än väntat och en låg värdering som är baserad på låga förväntningar.  

Analytikerkåren

Källa: Finanzen net
Bilden ovan visar rullande medelvärde för analytikernas riktkurs för BMW. Drygt 100 euro har länge varit riktmärket (jag har för egen del legat på 90-95 euro). Notera hur långt under kurvan kursen nu har fallit. Exempelvis satte Goldman Sachs idag sälj med hänvisning till osäkerheten i Kina men har riktkursen 95 euro. Kina är för övrigt det återkommande temat när rådet blir sälj eller behåll medan en fortsatt bra världskonjunktur nämns när rådet blir köp som hos Equinet.
 

Några avslutande tankar

Skulle jag själv peka ut en svaghet hos BMW just nu är det snarast den ålderstigna 3-serien. Suv:arna och Mini går utmärkt men går det verkligen i längden att inte ligga på topp i mellan- och storbilsklassen? Där behöver något hända. Å andra sidan ligger BMW desto längre fram i elektrifieringen av bilflottan. En intressant nyhet jag hittade i den här inläsningen var att till 2020 förväntas hybrider gå om diesel. Det drivmedlet förväntas nu allmänt långsamt och under en lång period fasas ut. "Folgen des VW-Abgas-SkandalsBMW arbeitet an Elektroauto-Offensive" (n-tv).

För min del ledde den här rapportladdningen till att vi nog ökar i BMW. Lägre risker än jag tidigare bedömt och en möjlig uppsida - en kombination som inte är så lätt att hitta på börsen just nu.


2 kommentarer:

  1. Vad är BMW mot mercedes

    SvaraRadera
    Svar
    1. Världens näst bäst säljande premiummärke gör helt klart fina bilar :)

      Radera

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam