Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 12 januari 2016

Kabe - köper hipster husvagn?

Kan husvagn vara ett alternativ? Som investering alltså. Funderar på ett tips från vår aktietävling och blir lite sugen på campinglivet.

En tanke framför teven

Låg och funderade på husvagnar framför teven idag. I vår aktietävling valde värdeinvesteraren och dubble vinnaren Solbulle att ta med Kabe. Tanken var att det finns underliggande trender i mobilitet och hipsterkultur. Längtan till naturen finns där men viljan att ge upp stadslivet saknas. Glamping är en rolig trend, där campingplatser blir att lyxigare. Så jag fattar vad Solbulle tänker på.

Dessutom borde väl bolaget ligga bra till i en svensk och möjligen europeisk konjunkturuppgång. Om nu inte tåget redan gått i aktien förstås. Värt några minuter medan jag, i god hipsterstil, slötittar på Planet Earth på teven.

Basfakta

Det är ingen aktie som står på vår korta lista men lite nyfiken blev jag. Det första jag gör när den känslan kommer krypande är att bläddra mellan bolagets investerarsida och Börsdata. Rätt snabbt växte den här bilden fram:

  • Säljer husvagnar, husbilar och utrustning i Sverige och Europa 
  • Är noterade på Small Cap med ett värde 1 miljard kronor
  • Familjeägt stabilt och sunt bolag men med några fonder i ägarlistan med låg governancerisk  - ett vettigt svenskt småbolag helt enkelt


Problemet


Källa: Kabe

Bolag och aktie toppade 2011 när vinst per aktie nådde 12 kronor mot 8 kronor på rullande tolv månader för q3 2015, allt enligt Börsdata. Förklaringen var först fallande försäljning och marginaler men nu på slutet bara fallande marginaler.

Varför då? Svaret ges redan i bolagets årsredovisning från 2012.
År 2012 blev ett turbulent år för KABE-koncernen. Marknaden för fritidsfordon har fortsatt varit mycket pressad och osäker på grund av den makroekonomiska situationen.
/./ Återförsäljarna har haft problem att balansera sina lagervolymer under det senaste året. Detta har bidragit till att vi tvingats genomföra en relativt kraftig sänkning av produktionsvolymen under den senaste 18 månaderperioden. Valutasituationen har också påverkat vår försäljning av nya produkter, men även medfört att återförsäljarna tvingats göra prisanpassningar på egna lager av begagnade husvagnar och husbilar. 
/./ Under året har ett av våra mål varit att upprätthålla bruttomarginalerna på enskilda produkter. Detta kan ha medfört att koncernen tappat något i försäljning under året, då flera av våra konkurrenter har genomfört kraftiga prisdumpningar för att sälja ut av egna överlager 
/./ Konjunkturutvecklingen och sysselsättningsgraden i samhället har stor påverkan på den totala försäljningen av nya husvagnar och husbilar. KABEs försäljning är därför beroende av privatkonsumtionens utveckling och konsumenternas möjligheter och vilja att investera i kapitalvaror. Reallöneökningar, en låg räntenivå och en fortsatt låg inflation leder långsiktigt till en ökad privatkonsumtion och därmed till en positiv utveckling av husvagns- och husbilsförsäljningen. Däremot påverkar en försämring av det nationalekonomiska läget, och därmed en ökad arbetslöshet, vår försäljning negativt. 

Caset

Hoppsan, det är var ju ett språkbruk jag känner igen mig i.  Antag att bolaget är rätt ute i sin beskrivning. Då skulle marginaler över en konjunkturcykel kunna nå tillbaka till 10 procent, bolagets mål. Det i sin tur skulle ge vinster runt de 12 kronor som var fallet 2011 och aktien skulle värderas till p/e 10 istället för som idag ligga på knappt 15.

Där är caset - går det att hoppas på att försäljningen fortsätter stärkas och att marginalerna hämtar sig? Så här skriver bolaget årsredovisningen 2014.
Ett av våra mål är att upprätthålla bruttomarginalerna på enskilda produkter. Detta kan ha medfört att koncernen tappat något i försäljning. Flera av våra konkurrenter har infört kraftiga rabatter för att sälja ut av sina överlager och i något fall har tillverkare givit återförsäljare kraftiga rabatter för att kunna upprätthålla verksamheten.
/./ 2014 blev rörelsemarginalen 6,2 % (6,7). Rörelsemarginalen har bland annat påverkats av en sänkt produktionsvolym, ökade kostnader för produktutveckling och kostnader för att producera mindre seriestorlekar beroende på vårt omfattande modellprogram. Vår målsättning är att uppnå en rörelsemarginal överstigande 10 % över en konjunkturcykel. 

Möjligheten

I senaste kvartalet ökade försäljningen ordentligt och är nu tillbaka på nivån från 2011. Hur är det då med marginalerna? Så här skriver Kabe i kvartalsrapporten:
Rörelseresultatet uppgick till 85 Mkr (76), en ökning med 12 %. Rörelsemarginalen uppgick till 6,6 % (7,1). Den lägre rörelsemarginalen hänger framförallt samman med engångskostnader under första halvåret i produktionen av KABE husvagnar och husbilar, orsakade av leveransförseningar från underleverantör. 
Lägg till det att Europa ser ut att vara på väg uppåt igen och att svensk bilförsäljning slog rekord 2015 (även om viss oro uttryckts för 2016). Ekvationen med högre vinster kanske inte är så långt borta i alla fall?

Det här var mest ett tisdagsnöje men möjligen tar vi en liten lära-känna-position, eftersom bolaget verkar vara  sunt och befinna sig i medvind. Jag tycker alltid det är lättare att få ett bolag under huden om man faktiskt äger någon liten del av det. Det kanske är lite slarvigt av mig men det är väl hipstern som vill ut.

8 kommentarer:

  1. Förtydligande: Jag tror inte hipsters vill köpa husvagn. Jag tror de vill hyra husbil.

    Stadsmänniskor som vill prova annat. Lokalt, flexibelt och något som för vissa upplevs tryggare än t.ex. Egypten och Turkiet just nu. Jag tycker även att stora biluthyrningsfirmor borde skapa samarbeten med husbilsuthyrningsföretag där man förmedlar en uthyrningstjänst på flygplatser. Husbilsföretaget sköter leveransen och biluthyrningsfirman tar kommission. Man kan t.ex. flyga till Köpenhamn och rulla runt i Danmark + Skåne en vecka eller flyga till Nice, hämta ut en husbil direkt på flygplatsen och uppleva Rivieran.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Husvagn 5 tkr i veckan och husbil det dubbla. För dyrt?

      Radera
    2. Det beror på vad man jämför med. Resa och Hotell för 3-4 pers? Utöver det påverkas även betalningsviljan av huruvida en husbil anses vara något gammalt töntigt eller en spännande trend. Det spelar inte så stor roll vad det kostar att hyra idag. Jag bryr mig bara om huruvida flera kommer vara beredda att betala framöver jämfört med idag.

      Jag kan inte konkurrera med andras avancerade analyser av företag så jag väljer istället ett annat alternativ. Så länge företaget har en stabil idé, ledning och ekonomi så förutsätter jag att aktiens värdering är på en vettig nivå. Jag nöjer mig då med att hitta en framtida trend jag tror på som inte redan verkar inprisad. Det är inte viktigt att marknaden av husbilsuthyrning exploderar, det räcker med att den ökar en del mer än planerat. Slutar aktien 1% bättre än index så är det en fantastisk framgång för mig. Att söka spektakulära resultat varje gång är ingen stratgi jag tror på.

      Radera
  2. En mindre konkurrent (Cabby) gick igår slutligen i konkurs i veckan efter en tids svårighet. Detta kan ju även det på sikt hjälpa den större och starkare konkurrenten på den svenska marknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg det. Intressant. Hade 2013 9 procent av Sverigemarknaden. Kan vara att Kabe plockar upp märket.

      Radera
  3. Hej tycker du har en underhållande blogg !☺
    Vore kul om du kunde kolla in bahnhof igen då väldigt mycket har hänt sedan sist du skrev om aktien, (köpet av tyfon, deras fiber satsning med skanova och inte minst elementica som dom antar jag har ett väldigt stort dolt värde i om det funkar ( https://www.elementica.se/news ).. vore spännande o se vad du tycke!
    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lägger gärna till Bahnhof på listan. Det var mycket jag gillade senast jag tittade in från sidlinjen.

      Radera
  4. Grymt, ska bli kul och läsa din tankar om bolaget igen senare :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam