Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 22 januari 2016

Viktiga rapporten från GE imponerade inte

Allt mer cirklar gamarna över amerikansk industri. Vill det sig illa blir vinstfall här det som utlöser det riktiga raset - så hur gick det när giganten GE rapporterade. Sådär, är svaret.

Står still i motvinden

Vinsten, på 0,52 dollar per aktie, blev högre men försäljningen, ned 1 procent för industridelen, lägre än väntat när GE rapporterade idag. Positivt var att orderingången ökade 3 procent för industridelen.

Aktien föll, men rasade inte när rapporten kom. Rubrikerna från mina två husorgan kan få sätta bilden: "Oil Prices Weigh on GE’s Core Business - Profit falls in five of eight industrial business units; shares edge lower" (Wsj) och "GE warns of slowing China sales and slump in oil prices - Aviation and power sector sales help quarterly revenues creep higher and profit jump by 21%" (FT).

Det någorlunda ok resultatet i fjärde kvartalet avslutade ett starkt år för GE. Valutamotvinden har dock delvis dolt detta - fjärde kvartalet var exempelvis vinsten från industriverksamheten upp 3 procent organiskt men ned 6 procent när valutaeffekten räknades in. Lägg därtill att GE är en stor industrikoncern med en betydande exponering mot olja, så har det förstås varit ett tufft klimat. Det är lätt att förstå att svagare amerikanska industribolag snart går på knäna.

GE lyckades dock ändå nå tillväxt i industrisegmenten och försäljningen av övriga delar har gått långt bättre än förväntat. Den stegvisa försäljningen av GE Capital har rullat på över förväntan både i takt och till det pris GE fått för de sålda delarna. Den svenskbekanta försäljningen av vitvarorna gav först böter från Electrolux när affären avbröts och sedan ett högre försäljningspris när verksamheten såldes till Kina. Precis som i svensk verkstad har dock lägre kostnader för finansiering och inköp tillsammans med neddragningar och i viss utsträckning effektiviseringar inneburit höjda marginaler.

Mina rapportfrågor

För oss har det här inneburit att ett värdecase i renodlingen av verksamheten gett ok avkastning men inte mer sedan vi gick in i våras. Frågan är hur utsikterna ser ut framåt

Inför rapporten tog jag med mig tre frågor.

  • Är det läge att lämna amerikansk industri?
  • Hur ser branschmixen ut just nu?
  • Har GE fortfarande bolagsspecifik medvind?


Segmenten går isär om man tittar framåt

Källa: GE
Tittar man framåt är det en minst sagt splittrad bild som ges av GE. Nu är en stor del av omstruktureringen gjord. Kvar är ett en välskött industrikoncern.

Tittar jag på min första rapportfråga, så ser det förvånansvärt bra ut för amerikansk industri. Orderingången är ok i de flesta segment och en oförändrad försäljningstillväxt på 3 procent kanske inte glänser men det är ok. Skulle dollarn försvagas finns absolut en uppsida. Jag noterar dock dels att det är servicedelen som växer inte försäljningen av maskiner. Det är ett tecken, så gott som något, på att det börjar bromsa in. Det samma gäller att att transportdelen förväntas minska.

Den starkaste varningssignalen är dock att oljedelen redan förra året befann sig i fritt fall. Där lär det snart vara fullskalig kris. Jag är därför lite skeptisk till att en nedgång på 10-15 procent i år räcker. Det ska sägas att det även fanns en del positivt i rapporten som att försäljningen sista kvartalet växte på tillväxtmarknader. Däremot är det oroande att orderingången föll både i USA och Europa.

Mina slutsatser

Nej, det här var inte vad jag hoppats på. Jag tycker GE:s rapport snarare stärkte bilden av att en nedgång är på väg än lugnade genom att den ännu inte inträffat. Det finns en tråd att dra i och det är att kraftdelen går så pass bra. Här finns ju ett intressant bolag på hemmaplan i form av ABB. För GE:s del känner jag att mycket av det positiva redan gjorts och att det riktiga lyftet tyvärr doldes av ett tufft år. I nästa steg kan det döljas av en svårare konjunktur.

Det börjar kännas som att det kan vara dags att stiga av. Det är ett fint bolag, så vi får se. Jag sålde dock en del direkt på rapporten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam