Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 11 januari 2016

Applewars - analytikernas bittra äppelkrig

Snart rapporter. Jag laddar med en titt på allas favorit att älska eller hata - Apple. För världens största bolag väcker nästan samma starka känslor som underleverantören av fingertrycksläsare.

Apple väcker känslor

Apple (orange) jfr S&P500 (röd) & Alphabet (Google, blå) Källa: Bloomberg
Apple väcker känslor - bolaget, dess produkter och aktien. Det sistnämnda behandlas i "Why So Much Apple Commentary Is So Clueless" (Forbes). Det är ofta hårda ord och starka svängar när Appleaktien diskuteras. Nu är det dags för Nokiaslakt eller också ska motparten få ett äpple i käften när världsdominansen rullar in. Kommentarerna är, för att citera kommunen Botkyrkas slogan, långt ifrån lagom.

Lagom är däremot Apples utveckling på börsen. Ingen stjärna och ingen genomklappning. Det senaste året har världens största bolag snällt följt med index. Det sticker förstås i ögonen att värsta konkurrenten i branschen omnipotenta - Alphabet (Google) - gått från klarhet till klarhet när annonsintäkter på nätet verkar vara på väg att utplåna all alternativ marknadsföring. Det är klart det stör påhittiga Apple, med p/e (ttm) på dryga 10, att konkurrentens uppfinningsrikedom värderas så mycket högre till ett p/e på dryga 30 (ttm).

Analysera analyserna

Nu är det rapport om knappt två veckor vad är att vänta? Jag tänkte den här gången använda en analysform som är underrepresenterad både i media och bloggosfären - metaanalysen. Inom forskningen är forskningsöversikter ett självklart sätt att bygga på befintliga iakttagelser och söka vägar vidare. När det gäller aktieanalyser är det däremot överraskande sällan man ser bra analyser av andras analyser. Det är lite slöseri - för om alla alltid ska börja på noll, så kommer man förstås inte lika långt.

Amerikanska bolag, och en del andra, går det att läsa fantastiska analyser av på den utmärkta sajten SeekingAlpha. Det är vad som bäst beskrivs som en halvprofessionell sida där skribenterna är screenade av sidan men inte representerar de största analyshusen. En av det allra bästa sätten att landa rätt i nuläget är att läsa igenom en uppsättning analyser av sitt favoritbolag där. Mitt tips är att hellre läsa flera lite rappare än att fördjupa sig för mycket i var och en. För källan är nästan oändlig och mycket av vinsten är att förstå vad det är som diskuteras i respektive bolag.

Så det får bli modellen för den här titten på Apple.

Frågorna

En startpunkt är inlägget "Apple Questions For 2016" (SeekingAlpha), utbyggt med några resonemang från övriga citerade artiklar.
  • Hur stark är imbromsningen för Iphone 6 och 6s? 
Högst upp på agendan just nu står försäljningen av Iphone 6 och 6s. Kommer försäljningen backa för första gången sedan Apple lanserade telefoner? Att den bromsar står klart, liksom att lagren vuxit och underleverantörerna vinstvarnat. Det är svåra jämförelsetal, eftersom Apple slog alla tiders vinstrekord förra året. Det finns dock även mer väsentliga indikatorer på möjliga problem, bland annat har Apples trogna kundkrets börjat byta telefon alltmer sällan.

En möjlig lösning är den prenumerationstjänst på nya telefon som bolaget arbetar med i USA och som presenterades förra kvartalet. Den skulle också frikoppla kunderna från operatörerna, vilket ökar Apples förhandlingsstyrka i den relationen. 
  • Några signaler om Iphone 7?
En av problemen för Apple är att bolaget, trots sin storlek, betraktas som ett one-hit-wonder. Just nu är därför nästan inga förväntningar på nästa Iphone inprisade i aktien. Antydningar om när nästa modell kommer och vilka uppdateringar den har får därför stort genomslag. Ett rykte är att den större varianten tillåts avvika mer och bli mer av en minidator. Det kan behövas, om Ipad fortsätter tappa. 
  • Nya stjärnor i Apple universe?
Det går bra för AppStores men det finns en diskussion om butiken på sikt kommer fortästta vara det bästa alternativ på nätet. Applekunder är mer lojala och lägger mer pengar på digitala köp än andra men hur håller det när hela ekonomin digitaliseras? En och annan tanke går till Apples storhetstid på 80-talet och hur den bredare lösning som Microsoft erbjöd till slut ändå blev det vinnande ekosystemet. Kan Google vara på väg mot något liknande? 

Samtidigt finns det en rad av intressanta produkter i ekosystemet som AppleMusic, ApplePay och kanske AppleVideo - tänkt som en konkurrent till Netflix. En annan fråga gäller Apple Watch - hur går det egentligen? Signalerna är blandade till negativa i genomslaget för den här bärbara tekniken. Kommer Apple presentera försäljningssiffror nu? Frågan är också om det blir det en stor uppdatering?  Kommer i så fall den första klockan tas bort eller säljas parallellt som Apple tidigare gjort med hårdvaror? 

Ett roligt långskott är att Apple lanserar ytterligare någon bärbar teknik, som en ring eller hörlur som även kan användas för att läsa av hälsodata eller fungera som telefon. Särskilt det senare vore en naturlig koppling till en Iphone t.ex. vid träning. 
  • Vad händer i the big one?
Inget är så hett som techbolag i bilbranschen. Apple har köpt en tomt och bygger kanske en fabrik. Kommer det några nyheter om myndighetsgodkännanden för någon verksamhet kopplad till bilbranschen? Är något samarbete på gång? I princip vad som helst om AppleCar skulle vara en stor nyhet.
  • Några mer interna bolags- eller aktienyheter?
Aktieåterköp och förändring av utdelning är stort i alla bolag men än mer så i Apple som sitter på en kassa på 26 dollar per aktie. Ett problem är att den till stora delar finns utanför USA. Det har gett knepiga skattefrågor både på hemmaplan och inom EU. Kassan gör förstås också alla typer av bolagsköp möjliga. Annars är en stor fråga om kostnaderna för forskning och utveckling fortsätter växa snabbare än vinsterna. 

Apple en björntjänst?

Det här är den hårda sågningen du kanske bävar för att läsa eller åtminstone ta till dig. "Apple Full-Year 2016 Earnings Per Share Of $8 A Distinct Possibility" (SeekingAlpha). Förväntan på Apples vinst per aktie ligger på 9,73 dollar.

Författaren till artikeln är en känd äppelbjörn - Michael Blair, så här bygger han upp sitt case. Om Apple når 15 procent av smartphonemarknaden och säljer för 640 dollar blir intäkten 139 miljarder dollar. Det är 60 procent av bolagets intäkter, som enligt Blairs beräkning landar på 230 miljarder dollar. Likt många andra björnar i aktien ser Blair också övriga intäkter mest som en multipel på telefonförsäljningen. Inget telefonköp - inga appköp är logiken.

Faller sedan bruttomarginalen till 37,5 procent (från 40 procent idag) och beräkningarna för andra kostnader och skatt stämmer blir sista raden 8 dollar per aktie (en fullständig uppställning finns i artikeln). I stort sett alla siffror i artikeln går att bråka om. Argumenten för lägre marginaler är bland annat sämre geografisk mix och ökande konkurrens i Kina. Intressantast är nästan antagandena att mobilmarknaden är mättad samt att 15 procents marknadsandel i snitt är högt för Apple. 

En kompletterande negativ artikel att läsa kan vara "Apple: The Growing Pains Of Reality?" (SeekingAlpha). Här finns bland annat uppgifterna om att produktionen av Iphone dragits ned med 30 procent på grund av svag global efterfrågan.


Apple är en stjärna

Den som vill läsa en sågning av sågningen kan titta i artikeln "Could Apple EPS Really Fall To $8?" (SeekingAlpha). Författaren ser det som ett faktafel att högre ränta på den stora kassan inte tagits med i beräkningen. Apple har just nu en avkastning på 1,5 procent på sin kassa (så jag håller med Carl Ichan, jag klarar högre avkastning, så dela gärna ut pengarna). Effekten av att kassan kan användas för att köpa tillbaka aktier har inte heller beaktats i beräkningen ovan. Den tredje delen som författaren ifrågasätter är antagandet om den låga bruttomarginalen. Varför lägga in en nivå Apple inte nått ned till tidigare? 

Annars är Mark Hibben den starkaste (vettiga) Applefantasten på SeekingAlpha. Det där med fallande produktion sågar han i "Apple: The Silver Lining In The Cirrus Cloud" (SeekingAlpha). Den ena leverantören som vinstvarnat, Cirrus Logic, sänkte estimaten till en årlig tillväxt på 16 procent. Den andra Qorvo flaggade för en minskad försäljning med 2,4 procent jämfört med året innan. En längre, positiv, utläggning gör Hibben i "Apple's App Economy Indicates Increasing iPhone Sales Momentum" (SeekingAlpha). Där han pekar på att 40 procents ökning i försäljning i AppStore 2015 inte tyder på minskad försäljning av telefoner. 

Meta på meta

Det roliga är att på en så stor sida som SeekingAlpha finns specialister även på sammanställningar av andras analyser. Det här är en "Apple sees pre-earnings upgrade, several target cuts; shares near $98" (SeekingAlpha). Där estimat från de större analyshusen presenteras. Några punkter ur den:
  • Flera ser fallande telefonförsäljning som trolig, t.ex. Deutsche Bank och Oppenheimer. båda har därför sänkt sina rekommendationer ($105 respektive $120). Den sistnämnda gör den talande jämförelsen att från och med nu kommer telefoner vara lika pressade som PC redan är.
  • Andra tycker marknaden är för kortsynt. Mizuho och Brean menar att så fort Iphone 7 kommer på tal så vänder det. Den senare tillhör de mest positiva med förväntningar på högre försäljning än övriga, att marginalerna ligger kvar på bra nivåer samt även att kostnaderna ska komma ned när nästa modell lanseras.

Min reflektion

Källa: SeekingAlpha/YCharts samt SeekingAlpha/Statistica

Själv tyckte jag den här enkla genomgången var vettig. "Apple Peeled: Getting Under the Skin of iPhone Worries - Investors have gotten too pessimistic over sales of 6s model" (Wsj).  Exklusive kassan handlas Apple till p/e 8. Det är lågt för ett bolag som trots allt har många strängar på sin lyra och som visat att kunderna är trogna. Fast det beror förstås på den där rackarns Nokiafaktorn.

Rätt eller fel värderas Apple utifrån sin senaste telefon. I grafen ovan har jag slagit ihop utvecklingen av p/e-tal (utan justering för kassan) med uppgifter om bolagets andel av världsmarknaden för smarta telefoner. Kalla det Nokiaskräck men Apples p/e-tal följer nästan helt varje Iphones produktlivcykel. I ett cykliskt bolag som har marknadens förtroende borde förstås p/e-talet var som lägst när vinsten är som högst. 

I Apple är det tvärtom. När det går ner tror ingen att det vänder och när det går upp sätter inte ens stjärnorna stopp. Vi äger ju aktier i Apple - främst för att jag efter att ha ägt Disney satt mig in i affärsmodellen med kunduniversum. Det är lite ett missförstånd, tycker jag, att Apple är sina telefoner. Telefonerna är ett mått på hur många som väljer att använda Apples universum av produkter. Precis så här arbetar Disney (och Lego). Du ska inte behöva kliva ur deras universum. Det kan låta som en dyster tanke men i en fragmentiserad värld tror jag många uppskattar att allt hänger ihop och fungerar. Sedan kan man, nog mer än bolagen hoppas, ändå byta men då mellan hela uppsättningar av lösningar. 

Jag tror inte Apple kommer härska över allt men kanske runt 20 procent eller så...





5 kommentarer:

  1. Hej och tack för en bra översyn av analysläget! Jag skulle själv bli förvånad om Apple själva nöjer sig med att vara enbart en iPhone, om så är fallet lär nya modeller komma med förbättringar. I dagens digitala värld så måste allt funka och vara smidigt. Jag kan ta fram Netflix via tv:n inbyggda bedrövliga app men gör det istället via Apple-tv för att det är enklast. Likaså betalar jag för extra molnlagring och auto-hantering av bilderna jag har tagit med min mobil. Själv undrar jag om man ska ge sig in i spelbranschen nu när man prövar både musik och video. Den branschen är inte direkt liten den heller. Under 100 känns som ett bra tillfälle att öka. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller varför inte andra delar av det intelligenta hemmet? Slå på sin smarta robotdamsugare med telefonen i soffan, kolla kylskåpsstatus och lägga en inköpsorder baserat på vad som saknas för ett visst recept. Låsa och släcka ned. Inte omöjligt att vi omgärdas av ett äppelskal om några år. :)

      Radera
    2. Så är det ju. Det enda jag lite kan fundera på (gäller även Google) är om det kommer kännas som när Volvo sålde fiskpinnar på åttiotalet att de ska göra precis allting. För Apple har ju även en seriös bilsatsning och en omfattande satsning på hälsa. Kanske mobilitet är samlingsbegreppet?

      Radera
  2. Kul med en bloggare till som följer Apple. Brukar läsa fundamentalanalysbloggen annars och han är ytterst positiv. Gissar att du har honom på din läslista också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra och trevliga inlägg tycker jag - imponerande många är det också. En svensk Marc Hibben kanske :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam