Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 19 februari 2015

Vad fed-protokollet pekar på egentligen

När jag läser referat av fed-protokollet  (länk) slås jag av att ledamöterna inte längre är oroade för den amerikanska ekonomin. De är knappt oroade över inflationen längre. Inte ens oron för Europa eller Grexit känns mer än pliktskyldig "det finns fortfarande risker med...". Det som däremot engagerar är skrivningar om förväntningarna på marknaden. Det finns en stor oro för att knäcka börsen och man anar oron för dollarns styrka.

Nu har vi dock sett tekniken för kommunikation från centralbankerna flera gånger. Prata och massera on budskapet en period, skapa sedan förväntningar att nu börjar det och genomför sedan förändringen på ett sätt som överraskar marknaden positivt. I det här fallet tror jag det innebär att fler positiva amerikanska nyheter kommer lyftas fram och mer distinkt tidplan för höjningarna kommer. Sedan skjuts den upp lite och luckras ur något. Men den större bilden är och förblir - nu kommer räntorna i Usa börja gå upp och långräntan ticka på. Allt annat är att spekulera mot den underliggande strömmen även om tajming lär förbli svårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam