Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 10 februari 2015

SSAB dåligt men inte uselt

Jag sålde resten av SSAB direkt på morgonen idag. De engångsposter som tyngde resultatet mest i rapporten som släpptes på morgonen var redan kända. Den negativa överraskningen i SSAB:s rapport var den ökade importen till USA. Det beror på svag efterfrågan i Kina. Jag hade spekulerat i detta men i första hand mot Europa. Det här tryckte ned priserna på den annars någorlunda starka nordamerikanska marknaden. Faktum är att det var en analytiker i q3-konferensen som frågade om exakt det här. En annan faktor är att Rukki tyngs av Ryssland. Det fanns även en del att glädjas över. Sammanslagningen med Rukki flyter på. Besparingar och försäljningar som var en del av kalkylen lär ge stöd åt bolaget mot slutet av året. Jag noterat också att bilindustrin har fortsatt hög efterfrågan samt att den övriga energisektorn har klarat raset i oljepriset bra. En annan notis är att i förra rapporten stod det att läsa att SSAB tjänar på den ökade utvinningen av skifferolja. I den här var det ändrat till låg exponering mot oljeindustrin. Tiden går :)

För min del slutade den här affären så här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam