Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 5 februari 2015

Bromsar i Volvo efter rapporten

Mer Catterpillar än Scania i den här rapporten. Jag tycker allmänt att Volvo är rätt rimligt värderat runt 95-100 på normaliserad försäljning. Ska bolaget upp högre behöver något skifte hända i produktmix, försäljning eller marginaler. Det gör det inte. Jag minskar men kommer vara kvar i bolaget.

Diskussionen fortsatte på Shareville (länk).

Två av mina inlägg nedan.

Är det inte dags att sälja Volvo IT?
Det finns en del styckningsvärde att hämta. Det tror jag ned. Det lär bli aktuellt om marginalerna inte går uppåt snart. Just Volvo IT ska ju bolaget komma med beslut om de närmaste månaderna.

Borde inte valutaeffekter slå igenom mer i resultat och prognos?
Både och är mitt svar. Det blir runt 2,5 mdr i positiva valutaeffekter på usd 2015. Problemet är att det försämrar produktmixen. Det är lägre marginaler i Usa än i Europa. Perfekt hade varit om Usa matchats av starkare Europa (Scania gick urstarkt). Så blev det inte.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam