Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 26 februari 2015

Afv om Cellavision, Mekonomen, RnB och HM

Jag tar med mig några av tankarna från senaste Affärsvärlden.

Rekommendationen av Cellavision låg väl i linje med de diskussioner jag deltagit i om bolaget (exempelvis här). Afv räknar med att årets vinst blir 2,3 per aktie vilket de tycker motiverar en kurs på 68 kronor. Jag går alltid på redan kända fakta och ser resten som en risk eller möjlighet. Räknat här och nu tycker jag fortfarande att aktien är ganska rätt prissatt runt 55 kronor. Men i det här fallet är det nog viktigare att titta på bolaget. Där ser det mesta stabilt ut och det är nog lite en validering att även Afv ser den utveckling av de skäl som vi andra ser. Hyggligt låg nedsida tycker jag gör att den som vill stiga på kan göra det utan att känna att det är försent.

Ett annat tema i Afv just nu är bolag som hat intäkter i kronor. Gärna inom tjänstesektorn som bemanning eller handel (även Börsveckan är inne på konsulter eller bemanningsföretag). Det stämmer bra med mina tankar det med. Eller kanske snarare som vanligt ligger jag och flyter med mittfåran av investerarkollektivet. Konkret gillade jag skälen Afv ger för att köpa Mekonomen - känns som att det reder ut sig med det danska äventyret och att det lättar i övriga norden. Det i sin tur är inte inprisat, särskilt inte om konsumtion och krona nu har bottnat. Annars ser det helt rätt ut att avsluta styckkingen av RnB och plocka bort bolaget från börsen. Risken ser lägre ut i RnB numera och den som gillar att spekulera i händelser kanske kan titta där.

Slutligen verkar det minst sagt underligt om ryktet stämmer att familjen Persson funderar på att köpa ut HM från börsen. En fråga är varför en annan är varför just nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam