Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 9 februari 2015

JP Morgan tveksam till bilindustrin

I en aktuell analys kommer JP Morgan (länk till Der Aktionär) fram till att det gått lite för fort i bilindustrin. Därtill faller DAX efter osäkerhet om Grekland. Jag ser lite annorlunda på saken och anar ett stundande köpläge i BMW.

JP Morgan bedömer att euron nu fallit färdigt mot dollarn, att oljepriset stabiliseras och kanske ökar samt att aktier i bilindustrin stigit för fort. Tillsammans med oro för Grekland har det här satt igång ett fall i aktierna för de tyska premiumbilarna.

Valutabedömningen är jag tveksam till, det verkar vara mer som tyder på att amerikanska räntehöjningar snart kommer upp på radarn. I ett kortsiktigt perspektiv kan det möjligen vara rätt. Bedömningen för oljan känns igen från annat håll, så den är kanske inte så mycket att säga om. Möjligen att de nivåer där oljan rimligen stannar lär vara starkt stimulerande för bilindustrin. Diskussionen i dag handlar väl om över eller under 60 dollar. När det gäller Grekland är det en korrektion med det som drivande faktor som gjort att jag försökt fylla på kassan. 

Fundamentalt ser det bra ut i BMW. P/E på 12 för 2014 och för 11 för 2015 skrämmer inte i ett bolag som har branschledande marginaler, ett urstarkt varumärke och växer med runt 10 procent i år. Signalerna från t.ex. Autoliv att den europeiska efterfrågan stigit med över 10 procent drivet främst av efterfrågan från premiummärken tyder inte heller på någon svaghet. Möjligen skulle de faktorer som JP Morgan pekar ut tillsammans med Grexit kunna pressa ned BMW en bit. För min del tar jag i så fall sikte på att öka om aktien skulle närma sig €90.

Samtidigt, är det min erfarenhet att man alltid ska ta andras kloka analyser på allvar. Så det är väl bra att även lägga till en plupp i skålen med försiktighet. Det som stöder JP Morgan är t.ex. att ECB uppenbarligen ser mycket dystert på efterfrågan i Europa (länk). För egen del sänker jag dock inte farten utan siktar på några skarpa svängar i BMW snarare än en krasch. 

5 kommentarer:

  1. Du tycker de inte har lite klen balansräkning ifall industrin skulle dyka?

    SvaraRadera
  2. Spännande fråga. Belåningen ligger i huvudsak hos Bmw finans som i sin lånar ut till kunderna. Där finns en risk inte minst i Usa. Den är ju dock, som i all bankverksamhet rätt diversifierad. Resten av Bmw upplever jag som konservativt finansierat. Avsättning till investeringar görs exempelvis före utdelningar (som i HM). Kassaflödet var positivt genom hela finanskrisen, det är ju också en huvudkudde :)

    SvaraRadera
  3. Spännande fråga. Belåningen ligger i huvudsak hos Bmw finans som i sin lånar ut till kunderna. Där finns en risk inte minst i Usa. Den är ju dock, som i all bankverksamhet rätt diversifierad. Resten av Bmw upplever jag som konservativt finansierat. Avsättning till investeringar görs exempelvis före utdelningar (som i HM). Kassaflödet var positivt genom hela finanskrisen, det är ju också en huvudkudde :)

    SvaraRadera
  4. Jo, jag har förstått att man i USA inte ger upp bilen. I Sverige är det väl dock flest tjänstebilar, vilket gör att går det sämre drar företaget in den. Svårt att få en uppfattning kring det. Nu har jag inte läst deras ÅR, men kanske står där?

    Jag gillar dock ditt svar om hur de klarat finanskrisen och du börjar sälja bolaget till mig. Sedan vet jag att biltillverkarna är lågt värderade, men P/E 12 känns väldigt bra i dagens klimat. Var köper jag den lättast på Nordnet?

    SvaraRadera
  5. Lite i andra vågskålen då... Bmw har ökat vinsten i 10-15 års tid, så det är svårt att veta vad normaliserad vinst är. Tyska bolag ligger envist på lägre p/e än andra och som du skriver ligger bilindustrin i en prydlig rad med Ford och GM strax under 10 samt tyskarna på 12. Tajmingmässigt har Bmw rätt kraftiga svängar, är den som jag tror hyggligt rätt värderad nu kan kanske en snåljåp få den för 90-95. Men för egen del är jag som sagt trygg med bolag och aktie.

    Köpa kan man nästan bara via Nordnet och Avanza (gissar jag).

    Seb ville ha 650 kronor + courtage + växlingsavgift + att köpet skedde genom att man lämnade in en blankett på ett fysiskt bankkontor. :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam