Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 25 februari 2015

Hellre bubbla än deflation

Jag såg en intressant sak på Financial Times om euron (hittade tyvärr inte tillbaka till länken) respektive om dollarn (länk). Swapräntan om fem år på en femåring är fortfarande låg och fallande. Mer i Europa än i USA. Jag tror centralbankerna bryr sig om två saker just nu. Att säkerställa långsiktiga inflationsförväntningar samt att försöka försvara sin valuta. Sedan tror jag egentligen inte USA har så mycket val annat än att börja höja räntan - ekonomin går för bra. Men om, och det är ett stort om - det fortsätter gå ok i ekonomin men med låga inflationsförväntningar, då kan det bli en situation där centralbankerna eldar på utan hänsyn till tillgångsmarknaderna. Deflation är helt enkelt för otäckt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam