Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 11 februari 2015

Portföljen just nu

Tittar till portföljen en bit in i rapportsäsongen.

HM har fortsatt bra tillväxt och investerar i en, som det verkar, lyckad e-plattform. Marknaden är envist emot att tro att investeringar kan ge framtida avkastning och blir därför glad när försäljningen presenteras men besviken när resultatet kommer. Marginalpressen från bolag som Uniqlo och den överetablerade e-sektorn är på sikt är en större utmaning. Jag är svagt positiv till aktien i vår men kommer sannolikt inte öka. Den andra konsumtionsaktien, Disney, driva av urstark amerikansk konsumtion. Ett intressant tips på NornetLives framtidsföreläsning var att intresse numera toppar före lanseringen av nyheter. Räkna med en stigande kurs när uppmärksamheten om nya filmer börjar stiga i vår.

Bmw har inte rapporterat men det är så mycket nyheter om stark försäljning som redan publicerats att aktien kanske reagerar som HM på rapporten. Jag ligger fast vid att mellan 100-110 är ett rärr neutralt pris, även om p/e 11 är lika typiskt tyskt som det är lågt. Bulten gynnas både av branschens medvind och frukterna frå  nyvunna kontrakt. Här tror jag på 95-100 innan aktien i vanlig ordning somnar in fram till nästa rapport. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska vara långsiktig i bolaget. Det har jag inte heller tagit ställning till i AQ. Jag hoppas att högre industriproduktion syns i deras siffror och är inte så orolig för nedsidan. Djupsinnigare än så är inte det.

Volvo är en härlig röra just nu. Det gillar jag som lagt mycket tid på både bolag och aktie. Kartellen har varit känd från oktober och avslöjad av Di i november :) Jag skrev om den i q3 men är lika överrumplad som alla andra över omfattningen på denna jämfört med Sca mycket större skandal. När oron för straffet rullar på kan det bli minst en tia extra i nedgång. Ett annat minus är VCE (anläggningsmaskinerna). Det oroar mig inte så mycket. Tillsammans med resterna av Volvo IT lär de snarare ge lite pengar in när de säljs. Marginalerna styrs mycket av produktmix men visst ger besparingar en del. Den riktiga värdedrivaren är dock att med alldeles normal försäljning och marginal är bolaget värt en hundralapp. Cevian och Didner&Gerge har fortsatt sällskap av mig i bolaget. Någonstans runt 85 ökar jag och sedan kanske även vid 80 om det blir aktuellt.

På fyra hjul återfinns också Deere. Jag vet inte vad jag ska tro. Det säljer mest i Usa, så någon tråkig kopia av Catterpillar behöver det inte bli. Billigare olja har kombinerats med låga spannmålspriser så det går kanske på ett ut. Svagt negativ och rätt osäker är väl min inställning inför rapporten.

För Lundin Petroleum är nyheter viktigare än rapporter. Det ser visst lovande ut i diskussionerna med Statoil om Johan Svederup. Det var även intressant att bolaget fortsätter satsa på arktis. I grunden är det här caset en fråga om vad Lupes olja är värd. Numera är det väldigt svårt att veta och baserat på hur illa jag tycker om osäkerhet kanske jag borde sälja. Jag har dock kommit att uppskatta den välfungerande hedge (balans) Lupe ger mot mina rätt stora verkstadsinnehav.

Vitrolife imponerande inte den här gången men är trots det en sällsynt vinst- och tillväxtmaskin. Aktien ska nog mellanlanda under 160 innan den flyger vidare. Cellavision kan däremot lyfta om rapporten är ok. Det blir spännande imorgon.

Deutsche Bank hade kors i taket en stark rapport. Financial Times hade en bra artikel om att det inte är så lätt för DB att höja lönsamheten men jag tror trots det att redan en städning av balansräkningen ger bättre avkastning på eget kapital och därför högre p/b-värdering. Därtill tror jag en del av EcBoom letar sig in i resultatet och att den vanliga verksamheten faktiskt, som den gjort i andra banker, kan vända uppåt. Nedskrivning av grekiska lån är inget hot  (snarare kanske lite uppsida för DB). Grexit vore däremot en smäll.

Investors rapport var inte så mycket att säga om. Hög substansrabatt men lite dyra innehav (exempelvis Astra). Jag är neutal till aktien i vår. Markel rapporterar imorgon kväll och där är jag någorlunda förhoppningsfull. Både försäkringarna och de amerikanska småbolagen borde ha gått bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam