Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 14 juli 2016

Sommarpodd: hur länge går det att dopa ekonomin & börsen?

Världsekonomin är alldeles upp och ner. Hur ska en vanlig sparare tänka då? Diskuterade det i Aktiespararnas podd häromdagen.




Jag var med i Aktiespararnas sommarpodd. Det blev en kul diskussion där mycket kom att handla om hur nära världsekonomin är att köra slut på sina resurser. Håller oljan på att ta slut? Är eran av billiga pengar på väg mot katastrofens rand?

Christoffer Ahnemark på Aktiespararna, med ett förflutet i den utmärkta bloggen Sunda Investeringar, är påläst och vet att argumentera för det ohållbara i flera ekonomiska processer.

Det blev en intressant podd som är väl värd att lyssna på. För hur ska en vanlig sparare agera i en ovanlig ekonomi?

När jag funderade vidare på den frågan var det två aspekter jag hade velat lägga en stund till på i programmet.


Tio filmer om vägen till ett rikare liv - första avsnittet ute nu

Den första handlar dagens 3 snabba om. Det är inte en aspekt som låst ekonomin just nu utan minst  tre olika. Det är sant att sett separat är skulduppbyggnaden runt om i världen ohållbar.

Samtidigt är vi dock i en era av obefintlig inflation, minusräntor och stimulanser. Det påverkar, liksom hoppet om att ekonomin förbättras och normaliseras. De här är krafter som minskar risken med de allt högre skulderna?  Det återstår att se men det går inte att titta bara på en del och dra slutsatser om helheten.

Den andra är att världen börjar i ett läge av ett historiskt stort utbudsöverskott, som sträcker sig från kapital till arbetskraft men egentligen även till ny teknik.

En ekonomisk kris kan ge en omfördelning men det är inte säkert att det leder till någor djupare problem. Det är helt enkelt ovanligt att överskott på allt leder till det.

Men det vara bara reflektioner. Missa  nu föralldel inte atr lyssna på diskussionen.


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam