Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 4 juli 2016

Börskommentar: italienska banker skrämmer men amerikanska vinster lockar

Italien kunde varit i centrum men jag tittar istället lite till på amerikanska vinster. Håller dem?


Italien skrämmer mer än Brexit oroar

Måndagar skriver jag  Veckans topp 5 i Nordnets veckobrev. Läs gärna det. Denna vecka bland annat om Teslas pågående diskussion med amerikanska vägverket om dödskrocken för en månad sedan. Aktuella länkar av det jag läst senast lägger jag där. 

Måndagsinlägget här ägnas istället åt mina egna reflektioner om nyhetsläget.

Det som oroar mig mest just nu är den allt svårare situation italienska banker hamnat i. Det ser lite otäckt ut, eftersom de varken har lönsamhet eller säkra lån. Italien är stort nog att ställa till det ordentligt i världsekonomin, så det är ingen liten fråga.

När det gäller Brexit så verkar det allt klarare hur oklart läget är. Det gynnar tidigare stannasidan. För britterna verkar vara lika snabba att avvecklas EU som vi varit att avvecklas kärnkraft.


Mina 10 filmer om sparande och investeringar - första ute nu. Du hittar den här



Färre vinstvarningar än vanligt och väntat i USA


Om Italien inte eskalerar är den väsentliga nyheten att färre bolag än väntat vinstarnar.. Lägg till det en situation där faktorer utanför USA drar ned även amerikansk ekonomi. Det ger kombon för låga räntor men rätt bra ekonomi till vardags. Det gäller särskilt för kustområden, där både enkla och avancerade tjänster finns.

På fredag är de jobbdata igen. Det ger lite uppsida på börsen om siffrorna kommer in lagom nära förväntningarna. För högt och det blir en räntehöjning och för lågt det tyder på en för svag konjunktur.

För vår del planerar jag inget särskilt för veckan som kommer. Något köp blir det kanske men jag har inge brådska.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

4 kommentarer:

  1. Tja! Har en fundering om vad som är skillnaden mellan ISK och aktie/fond på nordnet och vilken som är mest fördelaktig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Du hittar mitt svar i länk nedan här samt i den länk till Nordnet. Korta varianten - det har bara med skatt att göra, båda är gratis. För de allra flesta är ISK valet. Undantag finns om du tänker spara som på bankbok, i en portfölj med många förhoppningsbolag eller i en hög andel utländska bolag.

      http://www.sparskolan.se/allt-du-behover-ditt-sparande/

      Radera
  2. det du ett tag sagt om banker och italienska sådana i synnerhet fick du lite kvitto på idag :)

    från svd:
    "
    I Europa var nedgångarna av liknande storlek, med tapp för tyska DAX och franska CAC 40 på 0,6 respektive 0,8 procent. Lite tyngre gick det för italienska Milanobörsen, där Monte dei Paschi med minus 11 procent ledde stora nedgångar i banksektorn. ECB har krävt att banken genom en treårsplan säljer av dåliga lån.

    Bankerna hittades i botten även på hemmaplan, med Handelsbanken som jumbo på minus 2,3 procent. SHB har tillsammans med DNB ha blivit utnämnd till sämsta nordiska bankaktie av Credit Suisse. Nordea, Swedbank och SEB noterades samtidigt för nedgångar på mellan 1,4 och 1,7 procent."

    man får väl se det som bra att ECB är på den bollen nu och inte bara blundar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Der är lite intressant att analytikerns är delade i frågan om hur man ska se på bankerna nu. Bäde Credit Suisse & Deutsche Bank värderas nu så lågt även med historiska mått att en hel del konkursrisk är inprisad. Det är dels lite dramatiskt, dels ett sådant där läge där det kommer ses som historiskt billigt om det ordnar sig. Som i Swedbank 2008.

      Spännande, lite väl till och med.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam