Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 18 juli 2016

Börsen i veckan - rapporterna jag tror på

Andra rapportveckan på ingång. Här är bolagen jag är mest nyfiken på


Veckans inlägg i Nordnets veckobrev fokuserade på rapporterna som är på ingång. Det blev bland annat en genomgång av marknadens förväntningar. Här på bloggen skriver jag som bekant lite friare reflektioner på måndagar, eftersom länkar och underlag finns i nyhetstexten till Nordnet. Den här veckan kom jag på mig själv med att bli sugen på att köpa flera av aktierna som är på väg in mot rapport.

Om vi börjar med verkstadsbolagen tyckte jag rapporten från Atlas Copco var talande. Det såg dåligt ut men mindre så än marknaden hade väntat sig. Precis samma mönster som i SEB och Handelsbanken. Det här får mig att undra om vi står inför en börsvecka där finns ytterligare uppsida att hämta. Åtminstone i bolagen som inte klappar igenom helt.



UTE NU! Missa inte andra avsnittet i Sparskolan. "Så mycket får du betalt" - klicka här
Bland verkstadsbolagen ser förväntningarna lågt ställda ut på SKF och Sandvik. Det senare bolaget ser jag inte riktigt vad planen framåt är men i SKF skulle en vändning kunna ligga runt hörnet. Fast handen på hjärtat är det nog en lite för svår investering fortfarande Riktigt intressant skulle Volvo kunna bli om bolaget, som jag tror, får en häftigare kartellbot än marknaden väntar sig. Faller aktien under 80 kronor och avgörandet från EU-kommissionen är publicerat skulle det kunna vara något.

Än mer intresserad är jag av att kliva in i en välvald underleverantör. Kanske Indutrade igen. Med en förväntad direktavkastning på runt 6 procent vid nuvarande aktiekurs känns nedsidan begränsad.

Å andra sidan funderar jag på att hoppa av Betsson. Jag får mycket återkoppling från spelare, som sett det jag skrivit och menar att jag underskattar problemen i bolaget. Framför allt menar flera att Betsson inte riktigt hängt med i teknikutvecklingen. Det är värt att fundera på. Sedan noterade jag att Nordea tror att laxpriset har mer ned- än uppsida. Det är väl inte automatiskt ett skäl att släppa Marine Harvest men det gjorde mig helt klart mer skeptisk.



Bland bankerna lockar varken Nordea eller Swedbank. De kan visa sig vara billiga just nu men jag gillar inte att bottenfiska, särskilt inte när det verkar finnas en del att reda ut på båda ställena. Däremot är jag intresserad av Intrum Justitia. Det känns som en prisfråga och just nu är jag inte helt säker på att den är billig. Bland övriga bolag tycker jag Electrolux sticker ut. Det kan vara slutet på det dåliga sidorna vi ser.

Sammantaget

Jag är mer positiv än nervös inför andra rapportveckan. Håller nu bara konjunkturen, så kan det finnas uppsida på börsen. Vi får väl se. Ska jag välja ut ett bolag jag börjar veckan med att kolla lite extra på, så blir det nog Indutrade.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

   

8 kommentarer:

  1. Kristoffer Eriksson18 juli 2016 kl. 08:44

    du skriver 6% direktavkastning på Indutrade hur får du fram det ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är analytikernas förväntningar för 2016-2018 från Consensus Estimates. Idag hade jag länkarna i huvudinlägget på Nordnetbloggen.
      http://www.nordnetbloggen.se/rapportsasongen-veckans-topp-5/18/07/2016/

      Radera
  2. Dilettant Invest18 juli 2016 kl. 15:39

    Giskeødegård säger väl angående Marine Harvest att det kommer en tillfällig prissänkning och att det är dags för en swingtrade?

    Eller har du en annan källa? Björnar gillar ju lax har jag hört... :-)

    "
    Selv om den erfarne fiskeanalytikeren nå advarer mot et prisfall, er Giskeødegård tydelig på at prisfallet vil være av forbigående karakter:

    – Vi er fundamentalt veldig positiv til sektoren, og vi har fortsatt kjøpsanbefaling på sektoren. Prisene vil begynne å klatre igjen inn mot jul, sier han."

    http://e24.no/boers-og-finans/oppdrett/sjoematanalytiker-spaar-historisk-dypt-lakseprisfall-fallet-kan-bli-brutalt/23740925

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är den jag noterade. Det jag särskilt noterade var att obalansen i utbud och efterfrågan skulle kunna minska enligt rapporten. Resonemanget känns rimligt eftersom det varit lite extrema faktorer som tryckt ned utbudet (som laxpesten). Råvaror kan ju vara rätt brutala i svängarna.

      Däremot håller jag med dig och dem om den långsiktiga potentialen - så ja, det skulle väl kunna var en swing trade. Har faktiskt varit studsat lite fram och tillbaka även tidigare i Marine Harvest.

      Radera
  3. Hur ser du på Hoist Finance vs Intrum Justitia? Någon speciell anledning till att du föredrar den ena framför den andra?

    Ha det gott,

    Simon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan egentligen bara IJ (som vi ägt) men även Hoist köper ju skuldportföljer i Europa. Spontant tycker jag det var väl hög hävstång (låg soliditet) i Hoist och lite sådär avkastning på eget kapital. 3 ggr så stora IJ verkar ha lyckats bättre med högre soliditet och avkastning på EK. Det syns ju i värderingen, så finns det någon särskild förklaring eller skäl att det ändras skulle Hoist kunna vara intressant.

      Radera
  4. Hej, vad tror du om Rottneros? framtiden utsikter?Mvh Lars

    SvaraRadera
  5. Härligt och ärligt av en bloggare/twittrare som dissar sin egen aktie (betson) som inte redan är avyttrad

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam