Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 21 juli 2016

Hitta kursvinnare - går det?

Då och då har vi prickat riktiga vinnaraktier. Lyckträffar skulle vissa säga men det är åtminstone framvaskade med en uttänkt metod.


Hur jag fiskar vinnaraktier

Jag får ofta frågor om hur jag gör. Framför allt det där med att hitta intressanta aktier är det många som vill att jag skriver mer om. Det är ett rätt stort ämne men jag tänkte plocka ut en del till dagens inlägg. Jakten på det välskötta bolaget.



Går det att hitta kursvinnare? Kanske, kanske inte. Det beror på vem du frågor och synen på forskningen. Vi har gjort det några gånger genom åren. Om det är tur eller skicklighet får var och en bedöma själv. Helt klart är åtminstone att jag har en metod när jag letar efter långsiktigt undervärderade bolag.

Sedan består vår strategi av en del annat också men idag tänkte jag nöja mig med ett exempel på fisket efter aktierna med potential till de stora kurslyften. Några beståndsdelar beskriver jag i dagens 3 snabba ovan.



Reklam: Något för alla - 39 utvalda portföljer från Shareville på Sparskolan.se


Jag funderade lite på om jag hade något någorlunda lättläst exempel på den här typen av analys. Ganska ofta studsar resonemangen runt och case växer fram över tiden. Jag gillar ju att diskutera. Det gör att det ibland kan ta lite tid att landa tanken i något konkret.

Så var det exempelvis i Doro, där jag först inte tyckte caset höll men efter diskussioner med bland annat bloggkollegan Aktieingenjören såg lite andra perspektiv (fast en viss skepsis har jag behållit). I andra fall som i AQ Group och Bulten var det även en hel del makrobedömning med i resonemanget, så de är inte heller helt rena exempel. Det letandet efter bra exempel kan väl få illustrera att ofta är det många faktorer som leder fram till ett köp.



Ett ganska rent exempel är dock köpet av Cellavision. Den första analysen gjorde jag i augusti 2014 innan jag började blogga men jag har publicerat den här. Just eftersom den skrevs för eget bruk innan jag bloggade så är tankebanan ganska väl sammanhållen (vad nu det säger om bloggformatet för analys). Alla delarna jag nämner i dagens 3 snabba finns med. Bland annat det här med marginallyftet.

Notera, vilket är lite intressant och inte så ovanligt, att förändringen i bolaget faktiskt kommer före den stora kursreaktionen. Efteråt ser det enkelt ut men där och då handlar mycket om huruvida man ska lita på att utvecklingen i bolaget blir bestående.

Som vanligt vill jag understryka att det här inte är någon patentformel för sådana finns inte. Det är däremot en struktur för att titta på vettiga frågor i bolaget. Jag använde för övrigt ett annat, tycker jag, bra trick i den analysen. Rota fram någon annans analys och pröva de beräkningarna med dina antaganden. Det är ett inte så dumt sätt både att lära sig mer och att undvika att fastna i sina egna tankebanor.


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam