Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 30 juli 2016

Portföljen just nu och lite planer framöver

Sammanfattar vår egen portfölj för juli och funderar kring vad vi vill göra framöver.


Fortsatt fin avkastning

Familjens portfölj flyter på bra med en fortsatt fin avkastning. Förutom att den alltid är live på Shareville så hittar du min egen sammanställning av avkastningen som en av flikarna här på sidan. Sedan starten för våra aktiva investeringar 2012 (innan det hade vi indexfonder) har den genomsnittliga årsavkastningen varit 26 procent med en risk som styrts för att alltid ligga under SIXRX.

Precis som vanligt vill jag trycka på att inte dra för stora växlar kring att resultatet är så pass lyckat. Det finns många möjliga förklaringar - från ren tur till att det kanske är så att vi prickat något under en period. Det kan vara några enskilda bolagsanalyser, som Vitrolife eller Cellavision, eller att vi hamnat rätt i en period där det varit en hel del makro. Det vanligaste både för fonder och småspararportföljer är att de för eller senare börjar prestera som snittet.  

Det sagt, visst är det kul när det går bra. 

Innehaven



Tittar jag snabbt på portföljen är det flera saker jag är osäker på och några jag skulle vilja justera. Först och främst tycker jag HM är något överviktat. Jag gillar bolaget som vi haft många år men med den press som finns främst på marginalerna är jag inte säker på att bolaget ska vara så mycket som 10 procent av portföljen. Delvis gäller detsamma BMW. Nu går det visserligen bra för bolaget men konkurrensen har helt klart hårdnat - både från Mercedes och kanske på sikt från Tesla. 

Jag kan både HM och BMW bra så jag känner mig inte så orolig för att vänta in rätt läge för en minskning. I HM är det över 300 kronor medan det i BMW numera ligger någonstans runt 85 euro. 

Investor är jag rätt nöjd med och har inga särskilda planer för. Däremot är jag inte säker på om chansningarna i Volvo och SSAB var rätt. Det ska jag fundera mer på och framför allt läsa på mer om. 

Däremot går mina case i ABB och Norsk Hydro i stort sett som jag vill. Troligen lägger jag inte så mycket mer tid på dem i närtid, även om jag ska försöka få till rapportkommentarer även för dem. I Norsk Hydro tyckte jag det verkade som om det senaste kvartalet var högst normalt när tillfälliga faktorer räknats bort. Med en kinesisk produktionsökning på ingång kan jag tänka mig att aktien studsar tillbaka lite. Vi har vår långsiktiga plan där men vore jag mer i kortsiktig i den investeringen hade jag kanske plockat ut det vi fick och rört mig vidare.

Reklam - kom igång med sparandet och bli delägare i HM Nordnets samarbetspartners har fått möjligheten att ge sina läsare ett bra erbjudande. Sätt igång och spara, så bjuder banken på en HM-aktie. Vettigt tycker jag och delar gärna. Koden du behöver ärVänner2016 och via den här länken hittar du erbjudandet (31 juli är sista dag att anmäla sig)


Cellavision och Vitrolife är både lite för heta aktier just nu. Vi har redan tagit hem mycket vinster i aktierna men annars hade nog minska varit aktuellt. Försiktig är jag även med Marine Harvest, som jag skrivit tidigare. Signalerna om att laxbristen avtar gör att det kanske är en dålig aktie att sitta för länge på. Åtminstone för mig som inte har det som ett av våra kärninnehav.

Apple vet jag inte vad jag ska tro om. Positiv men nervös vore en bra sammanfattning inför höstens nya telefonsläpp. Jag tror på deras universummodell där du köper in dig i ett helt ekosystem av lösningar. Det lär finnas köpare för det länge än. Det som oroar mig är snarast marginalpressen och läget i Kina. Är Apple fortsatt ensamma som riktig premium bland telefonerna? Jag är inte säker. 

En annan telefontillverkare är Doro. Där tror jag mycket på Doro Care men inser att det överklagade ramavtalet är en osäkerhetsfaktor. Jag avvaktar ett tag innan jag tar ställning till vad vi gör där. I stort sett kan jag tänka mig att övervintra i bolaget. Besqab och Bahnhof var en del av min satsning på svenska kassaflöden. Kan vara att jag agerar där nu när de gett rätt bra avkastning. För ögonblicket står det dock inte högst upp på analyslistan utan jag är nöjd att låta det rulla på ett tag.

Några bolag jag är rätt nöjd med framtidsutsikterna för är Handelsbanken, SEB och Millicom. De bägge första har påverkats av bankoron, som kanske lättar än mer efter att ECB:s stresstest inte visade så mycket. Den sistnämnda har tryckts tillbaka av tillväxtmarknadernas problem. Nu är visserligen dollarn fortsatt stark men i övrigt går åter bättre för den gruppen länder.


Några andra siffror 


Direktavkastningen ligger så här långt i år på 2,5 procent. Branschfördelningen har sin historik i att jag ville vikta över mot konsumtion samt att vi sett några möjliga case i en vändning bland råvarubolagen. Särskilt det förstnämnda känns nu som en aningen offensiv



Satsningen på svenska bolag syns också i vår portföljfördelning. Normalt sett ligger vi på  hälften svenskt och hälfte utländskt. Där jag är nu i tankarna är hur länge det är värt att ligga kvar i den här viktningen. Det brukar ju vara ett misstag att vara för snabb med att byta när det börjat rulla på i rätt riktning.



Slutligen var det länge sedan vi hade en sådan övervikt at större bolag. Det var min plan inför börsvåren men jag vet inte hur mycket den egentligen gett. Det kanske är läge att skruva upp eller komplettera bland de mindre bolagen framöver. Det gäller särskilt om man vågar hoppas på att det inte blir en ny börsstorm inom kort.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


5 kommentarer:

  1. Intressant och tack för en intressant blogg.

    En fundering kring det första diagrammet där andelen av varje aktie visas: Förutom att det är ett trevligt sätt att visa upp innehavet på, finns det någon logik kring x och y axeln?

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är bara storleken på innehaven som det här diagrammet visar.

      Radera
  2. Ang. Erbjudandet från Nordnet så står det att investeringen måste vara gjord senadt 31 juli vilket bör innebära att det är för sent att öppna ett konto idag tänker jag.

    Mvh
    K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då, har tyvärr ingen aning om hur Nordnet ser på köp inlagda före men utförda efter sistadagen. Bra att du uppmärksammade.

      Radera
  3. Tack för en så detaljerad ögonblicksbild över portföljen och dina tankar.
    Själv ligger jag nu på 68% svenskt och det känns som för mycket. Kommer långsiktigt gå mot 50% svenskt och sedan känna av läget.

    Jag tycker det bubblar ett ogillande mot banker och det är många spännande financial tech startups som disruptar. p2p-lån t.ex. Än så länge verkar det inte påverka de stora bankerna nämnvärt men de är ju inte kända för sin flexibilitet precis. Om du nu tänker långsiktigt på banker, vad tror du om sånt? (eller är bankerna lite mer kortsiktigt för dig?)

    ps var är nästa Vitrolife? ;) ds haha

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam