Rea på Appletelefoner? Försäljningen överträffade förväntningarna när billiga lurar sålde bättre än väntat. Bra eller dåligt?
Bättre än väntat visade hur lite som var väntat
Reklam - kom igång med sparandet och bli delägare i HM Nordnets samarbetspartners har fått möjligheten att ge sina läsare ett bra erbjudande. Sätt igång och spara, så bjuder banken på en HM-aktie. Vettigt tycker jag och delar gärna. Koden du behöver ärVänner2016 och via den här länken hittar du erbjudandet (31 juli är sista dag att anmäla sig) |
Telefonerna i centrum
Det första som var tydligt i den här rapporten är att Apples strategi med billiga telefoner fungerar men att den rimliga effekten blir sämre marginaler. Det finns flera sätt att se på det här. Ett är att Apple ökar räckvidden för sitt universum av tjänster och produkter. Det är förstås bra om fler spelar Pokemon Go på en Apple. För den här tankebanan talar att försäljningen i Indien utvecklas bra (från låga nivåer).Den konkurrerande tanken är att Apple nu tvingas in i det priskrig med dåliga marginaler sm finns för Androidtelefoner. Det vore i så fall förödande för Apple, som trots sin gigantiska storlek, faktiskt i första hand tjänar pengarna på telefonerna. Problemet är att det här går det inte att veta så mycket om förrän Iphone 7 kommer i höst.
Det gör det till en gissnings- eller åsiktslek att diskutera telefonförsäljningen framöver - både pris och volymer. Klart för den som tittar på estimaten ovan är att Apple måste leverera ännu en stor framgång.
Kina oroar, investeringarna lockar
Artikeln i Wall Street Journal tyckte jag var mer oroande. Lokala spelare som Huawei, Oppo och i viss utsträckning Xiaomi får allt starkare rykte i Kina. Åtminstone de båda första ses numera som premiummärken och är hyggligt direkta kunder till Apple. Amerikanerna har som vanligt lojala kunder men inströmningen ser sämre ut.Mobiltelefoner har historiskt varit ganska nationalistiska produkter. Titta på Ericssons och Nokias lokala marknadsandelar när det begav sig eller för den delen på Motorola under många år. I Kina är det även en stark "köp kinesiskt" trend och statligt driven kampanj just nu. Exempelvis börjar statliga köpare undvika utländska produkter av säkerhetsskäl. Det här blir en viktig faktor att följa framöver - för rak motvind på den här marknaden vore svårt att möta.
Sedan blev det här ett kvartal när andra investeringar, i brist på intressanta nyheter, kom i fokus. Apple har ju plöjt ned gigantiska summor i sådant som virtuell verklighet, hälsa, teve och inte minst en egen bil. Ännu så länge är det väl mest klockan som varit omtalad och i någon utsträckning såld.
Likadant med tjänstedelen. Den går bra och växer bra men det behövs något extra för att höja intäkterna till nästa nivå. Exempelvis att slaget om musiken eller betalningarna ser Apple som vinnare eller en av dominanterna.
Det här har marknaden varit skeptisk till. Nu blev de mycket diskussion om de här områdena och inte minst bilen blir en allt hetare produkt vart efter Tesla lockar fantasin med sina produkter. På det hela taget har marknaden ännu så länge betraktat pengarna Apple lägger på detta som kastade i sjön eller möjligen en extra bonus. Inte särskilt stor dock, vilket synts på de låga p/e-talen. Grundcaset är inte att Apple ska växa snabbt framöver utan snarare att bolaget förblir en telefonsäljare.
Är det så? För min del tror jag att investeringarna inte ska ges värdet noll. Däremot oroar det där med Kina. För min del står det lite och väger. Är Apple fortfarande ett case för portföljen? Jag lutar åt det men det är en aktie där jag läser de negativa nyheterna lite extra nog.
Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.