Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 22 februari 2016

Läsarfråga: 60% cash, rätt eller fel?

Är det farligt att vara defensiv med mycket kontanter? Det är andemeningen i den här läsarfrågan. Ja, det beror ju på vad man är rädd för och förstås vilka riskerna på börsen är den närmaste tiden.


Frågan



Hej,
jag läste din senaste blogg. Min tanke är att 60 % är investerad (dividend stocks) och 40 % är likvid. Vad tror du?


Välja sin risk

Kul att det gått bra för dig så här långt. Det är starkt att nästan hålla nollan i det här börsklimatet. 
60/40 med aktierna i utdelningsbolag är en defensiv viktning i en långsiktig portfölj. Med tanke på riskerna för att nedgången tar ny fart tycker jag det kan vara befogat. Det är definitivt ett läge på börsen där riskerna är högre än vanligt. 

Det viktigaste tycker jag är att man väljer sin risk. Med en defensiv viktning men ändå viss börsexponering kommer du prestera över index om det vänder ned. Om ekonomin och börsen istället går upp kan du tappa någon procent mot om du varit investerad. Samtidigt kan du då köpa in dig till lägre risk än idag och är inte mentalt låst av dina gjorda investeringar. Handlingsutrymme brukar ge tillfällen, så har du bara is i magen ser jag inget problem i att ta den risken. Många kan få lite panik om de sitter cash och marknaden tuffar på uppåt. Det är lätt att förivra sig då. När du sedan kliver in igen kan det vara bra att ta det stegvis. 

Några generella risker

Det sagt så, ligger vi själva fullinvesterade för närvarande. Det beror framför allt på att jag ännu inte är övertygad om att ekonomin bekräftar den oro marknaden visat så här långt i år. Tecken saknas dock inte för att även ekonomin bromsar in.  Det är därför mycket möjligt att vi växlar ned något framåt våren. En trigger för mig är ECB:s möte i mars, jag är inte alls säker på att det levererar det som marknaden hoppas på. Jag styr vår portfölj aktivt, läser mycket och kör ganska nära kanten. Det passar inte alla. 

När jag tittar på riskerna är jag framför allt är mer försiktig med bolag som kan träffas av en eventuella andra våg i en nedgång. Hit hör mindre bolag, bolag med högre risk och särskilt om den är kopplad till skuldsättning samt förstås allt med något utmanande i värderingen. Jag tror att det lätt kan bli så i den här marknaden att det är viktigare att undvika dåliga nyheter än att leverera goda. 

Andra ser risker för vad som händer när utdelningssäsongen är över. Det kan jag ha förståelse för men mer som en möjlig trigger för en nedgång. Jag tror nästa stora make or break blir när vinsterna redovisas i första kvartalet. Nu har alla varit oeniga om ekonomin hela vintern. Det i sin tur innebär att ingen riktigt vet vad som kommer nästa rapportsäsong. Räkna med stor nervositet. 

Tillämpat på din portfölj

Tittar jag med mina ögon på din portfölj så noterar jag att Outokumpu är största innehavet. Stål är en bransch kris och prissatt därefter med exempelvis p/b för Outokumpu på 0,5. Det är ett case om du tror på en vändning men det är inte defensivt. Troligen höjer det risken i portföljen motsvarande en stor del av vad dina kontanter sänker den. Fundera på om du vill bära den risken. För vår del har vi till och från ägt SSAB men nu gått ur branschen helt. Du hittar några inlägg om stålbranschen i den här länken.

IBM och SEB känns mer i linje med den utdelningsstrategi du siktar på. Särskilt bankaktier har jag funderat en del kring. Här är två inlägg om konkurrenterna Handelsbanken respektive Nordea, Mycket av det går även att applicera på SEB. TeliaSonera har vi portföljen men jag vill ändå lyfta fram att de är en mer riskfylld utdelare än de två förstnämnda. Här är nämligen risken för otillräcklig tillväxt eller sämre betalt än väntat möjliga faktorer som skulle kunna utlösa en ytterligare nedgång. Men det återspeglas å andra sidan i aktiens pris just nu. Mitt senaste inlägg om Telia hittar du i den här länken.

Så för att sammanfatta. Det låter väl som en helt rimlig strategi att ligga med 60 procent i kontanter just nu. Ta det bara lugnt om det trots allt vänder uppåt.


2 kommentarer:

  1. Jag hedgar mina aktier med guld ETF. Historiskt har det fungerat väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väl inte så dumt i början på det här året? Möjligen finns väl ett scenario i år med misstro mot börsen men ändå låg inflation.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam