Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 4 februari 2016

BMW på lägsta växeln

Det är risk off som gäller i år. Bilindustri och Kina har inte varit årets vinnare precis. Frågan är nu - billigt eller farligt.

Allt i en enda megabild

Källa: Finanzen.net
BMW, ett av våra kärninnehav har åkt på en hel del stryk ett tag nu. Från förra våren är nedgången 42 procent och i år har raset gått fort med 25 procent ned. Vi har, genom swing trades, tagit hem en del vinster på vägen och fått en del utdelning. Tur det, för netto är vi investeringen nu bara en dryg procent plus. Dessutom sitter vi efter att ha ökat på €74 och €79 nu med drygt 10 procent av portföljen i premiumbiltillverkaren.

Det är lite farligt med kärninnehav för det är bolag där ens egna analyser och växande kunskap stegvis kan ha vävt in en hemmablindhet. BMW är ju mitt bolag, det är klart att det aldrig är säljläge i den fina aktien. Det är därför ännu viktigare att titta på vad andra ser.

Ett riktigt svårt beslutsläge således. För att få en känsla för nuläget plockar jag information från den utmärkta tyska aktiesidan Finanzen.net.

Uppåt men toppen syns

Bilförsäljningen i USA går bra, som framgår av den här artikeln "Automakers Overcome Storm to Post Best January Sales in a Decade" (Bloomberg). Januari är alltid lite sämre än december, bland annat för att handlarna hjälper sina märken att få bra årssiffror. Det fanns dock två problem i de amerikanska siffrorna - dels stod uthyrningsfirmor för en ökande andel av köpen, dels är det allt fler bedömare som läser in att 2016 blir toppåret.

Det gör att alla investerare försöker dansa närmare utgången. Det syntes idag när "Daimler’s Shares Fall on Subdued Outlook - Share drop comes despite German auto maker posting record sales and earnings for 2015" (Wsj). Guidningen, som sänkte aktien, var att vinsten bara skulle öka lite 2016. Det var egentligen inte någon större nedrevidering utan det ska främst tolkas just som att investerarna är oförlåtande just nu. Kina är viktigt för BMW men inte heller där syns någon snabb inbromsning. Staten sänkte tillfälligt skatten på bilköp i december, vilket lett till en återhämtning i försäljningen. Något som exempelvis syntes i "GM’s Earnings Surge on Tax Gain, Sales in China, U.S." (Wsj).

Svagt modellprogram

"BMW, Daimler und VW: Durchwachsener Jahresstart in den USA" (Der Aktionär) framgår att BMW faktiskt har lite problem i USA. Försäljningen backade 4 procent i januari och det är främst pengamaskinen 3-serien som blivit för ålderstigen. Det problemet, som jag även tycker gäller 5-serien, noterade jag redan i höstas i bilrecessionerna från mina husorgan AutoMotor och Teknikens Värld. Det är helt enkelt inte lika hett att äga BMW som det varit de senaste åren, även om SUV:ar och Mini fortfarande går riktigt bra. 

Nya modeller blir därför extra viktigt för BMW i år. Det syns också i diagrammet ovan där eviga konkurrenten Mercedes är ikapp BMW sett till kursutveckling. På vägarna vann BMW med en kofångare förra året. I år ser det ut som om Mercedes går om och blir världens största premiumtillverkare. Det kan därför bli svårt för aktien att räkna med den branschpremie den haft de senaste åren. Däremot är BMW fortfarande oberörda av Volkswagens dieselfusk. Där är det snarare en möjlighet, särskilt i USA att plocka marknadsandelar.

När det gäller aktien görs en teknisk genomgång i "BMW auf 3-Jahres-Tief – diese Marke zählt jetzt" (Der Aktionär). Den hårda slutsatsen är att aktien nu trillat igenom de kortsiktiga stödnivåer som finns och att fallet kan fortsätta en bit till.  

Analytikerna

BMW är på den tyska aktiemarknaden något av vad HM är här hemma. Det finns en stark ägarfamilj, affärsmodellen verkar aldrig ta stopp och varumärket tillhör världens starkaste. Likheterna gäller även analytikernas beundran, som i snitt  nästan alltid ligger över den nuvarande kursen i sina värderingar. Kursmålen har legat runt €100 ända sedan i höstas. För egen del har jag legat något lägre runt €90.  

Det har inte hänt så mycket i värderingarna i år. De tre senaste riktkurserna kommer från Merrill Lynch, Warburg och Deutsche Bank som i tur och ordning sätter riktkurserna €83, €115 och €110. Merrill Lynch ser en stabil utveckling för främst europeisk bilförsäljning och att BMW hänger med men inte tar täten i den utvecklingen. Warburg pekade i sin analys på att januarisiffrorna misstolkats som negativa och tror på ännu ett starkt år för bilbranschen. Deutsche Bank lyfter fram att 2015 kommer läggas till handlingarna som ännu ett rekordår för BMW och att det ser bra ut även i år. Samtidigt märks dock osäkerheten i USA och Kina alltmer.

Backar man bandet lite och plockar fram de två senaste säljrekommendationerna kommer de från Citigroup och BNP Paribas som satte €72,50 respektive €66 som riktkurser för två veckor sedan. Citigroup framhåller att med marginaler som redan ligger i spannet 8 till 10 procent får BMW svårt att fortsätta höja lönsamheten, underförstått är att försäljningen inte kommer mäkta driva vinsten uppåt framöver. 

Den hårdaste sågningen av bilbranschen kommer från BNP Paribas. De senaste årens uppgång är en del av lågräntemiljön och skulduppbyggnaden. När de frågorna nu kommer upp på bordet ändras spelreglerna i grunden. Det kommer slå mot lönsamhet, försäljning och inte minst den under många år vinstdrivande finansieringsverksamheten. Däremot ser inte banken något specifikt problem med BMW.

Estimaten

BMW har fortfarande starka resultat och estimat framåt att visa upp. Rekordåret 2015 förväntas försäljningen ha ökat knappt 14 procent för att sedan bromsa in till en ökning med 3 procent i år. Samtidigt förväntas marginalerna ligga stilla Även i år förväntas alltså vinsten slå rekord. Direktavkastningen ligger på imponerande 4,7 procent och p/e-talet under 8. Det är med andra ord urstarka siffror som det förväntade fallet kommer från.

Min reflektion

En läsvärda artikel idag var "Mikael Vilenius: Verkstad lockar efter blodbadet" (DI). Allt cykliskt och inte minst det med Kinakoppling har blivit grundligt slaktat det senaste året. I det ser Vilenius möjligheter utifrån historiska erfarenheter av den här typen av nedgångar. Så kan det vara. Misstron även mot fina bolag är nu massiv. Samtidigt har BMW några rejäla utmaningar i form av att modellprogrammet inte är lika hett och framför allt det BNP Paribas pekar på att bilbranschen mycket väl kan ha varit en del av de senaste årens bubbelekonomi. 

Själv landar jag i oförändrat förtroende för bolaget, att värderingen är låg men att risken har ökat. Vad ska jag göra av den slutsatsen? Tja, troligen att jag vid rätt tidpunkt viktar ned aktien till snittstorlek i portföljen. Men lite bättre betalt vill jag ha, som vi investerare brukar känna under nedgångsperioder. 

2 kommentarer:

  1. Intressant! Två tankar. Även om det ännu inte är gigantiska volymer men aspekten kring elbil kan öka i betydelse snabbt. Just nu ser jag vänner välja Mercedes istf BMW. Dina tankar kring elbilar och BMW?

    Den andra är själva affärsmodellen. Det känns som en sannolik utveckling för bilmärken kommer ha mer och mer direktkontakt med slutkund. Och direktförsäljning. Det ställer både krav och innebär möjligheter. En bedömning kan vara det gynnar starka varumärken. Dock sitter de fast i starkt inarbetade strukturer med återförsäljare som kan vara smärtsam att ändra. Har du några tankar kring denna aspekten?

    Tack förresten för en fantastisk blogg. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bmw ligger som det verkar rejält före Mercedes i framtidsanpassning. Det tyckte branschen själva i en undersökning jag citerade i ett tidigare inlägg.

      Bmw har en sammansatt strategi med anpassning till megastäder (tänk smogg i Peking) och ungas ändrade bilvanor. I det här ingår elbilar, ständig uppkoppling och car-on-demand (inkl direktkontakt med kund). Dessutom har Bmw haft embryon till samarbeten med Apple, så de lägger mycket kraft på framtidens blar.

      Sedan tycker en del att detta gått ut över sportkänslan och möjligen premiumkänslan. Här har Mercedes verkligen ryckt upp sig. De hade ju kvalitetsproblem och ett i vissas tycke lite "gubbigt" modellprogram. Så en reflektion är att Mercedes kört om här och nu men åtminstone utifrån synliga trender ligger Bmw längre fram.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam