Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 10 februari 2016

Rapporterna: inte så pjåkigt Millicom

Vid första anblick var det en seg rapport från Millicom idag. När man fick tugga i sig den, så smakade den dock inte så illa. Strategin verkar hålla.


Bättre än det verkade
När Millicoms rapport släpptes i morse var min första reaktion besvikelse. I stort sett alla siffror låg under estimaten. När engångskostnader räknats bort blev dock "Millicoms resultat bättre än väntat" (Privata Affärer). I ärlighetens namn är jag lite skeptisk till att bortse från engångskostnader i Millicom, för alltid är det något. Den här gången var det bland annat en nedskrivning i Senegal. Det följer av affärsmodellen i ett telekombolag på tillväxtmarknader att det kommer tillfälliga kostnader och ibland vinster när en del säljs.

Källa: Millicom
Hur som helst så steg aktien på rapporten, så det var ju bra. Jag kan dessutom acceptera att för jämförelser är de rensade siffrorna bättre. 

Källa: Millicom
Sista kvartalet minskade den justerade rörelsevinsten 15 procent jämfört med året innan, eller 4 procent i lokala valutor. En kraftig inbromsning således. Det är den starka dollarn, inbromsande ekonomier i tillväxtländerna och strukturella problem inom telefonin som slår igenom. Sett till helåret blev det ändå de starka siffrorna i tabellen ovan. 

Strategin håller
När jag läste rapporten och lyssnade på presentation och frågor blev jag mer positiv. Röst och SMS tappade men tillväxten i datatrafik växte snabbare. Om den trenden håller i sig får dessutom Millicom medvind framöver när mixen ändras till mer lönsam data och mindre telefoni. Ännu bättre ser det ut inom bredband och delvis inom teve. Här växer antalet kunder som nås av Millicoms infrastruktur, andelen som väljer tjänsterna och intäkten per kund (arpu). 

Inga akuta skuldproblem
I skuggan av den starka motvinden händer alltså precis det som är caset i Millicom. En oro jag, och marknaden, haft är att skulderna i dollar blir svåra att rulla vidare till bra villkor. Vid telefonkonferensen gick Millicom igenom sina skulder de har i snitt knappt 6 års löptid, är i stor utsträckning bundna och en tredjedel i lokala valutor. De närmaste åren är det mindre delar av lånen som ska läggas om. Rätt lugnt läge med andra ord, verkar det som.

Investeringar verkar inte heller vara alltför betungande. De växer inte i befintliga delar och verkar vara under kontroll. Lite reagerar jag dock på att bolaget delar ut drygt hela det kassaflödet. Onödigt och lite provokativt i ett bolag med relativt höga skulder tycker jag.  

Det kan också vara värt att flika in att bolaget meddelade att inget nytt finns att rapportera om mututredningen i Guatemala.

Mina reflektioner
Det här var faktiskt precis det jag ville läsa i Millicom. Bolagets affärsmodell rullar och den underliggande lönsamheten ser ok ut. I den situationen känns det ok att sitta kvar i bolaget. För poängen med det här innehavet var ju att även för tillväxtländerna lättar det någon gång. 



2 kommentarer:

  1. Millicom är min största portföljhuvudvärk. Ironiskt nog köpte jag aktierna med tanke på att de skulle vara en trygg diversifiering från den svenska marknaden.

    Utifrån Millicoms intäkter och den genomsnittliga lönsamheten i branschen bör bolaget vara fantastiskt köpvärt så jag tänker inte sälja, men frågan är om jag även vågar köpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen mig. Blev närmast paff i år, när aktien föll 25 procent. Det är trots allt lite udda i bolag där den egna verksamheten tickar på och till och med går bra.

      Sett till bolaget är em fälla att man underskattar nedgången i röst & sms inom mobiltelefoni. Den delen är uppenbarligen samma både i rika & fattiga länder antalet abonnemang har slutat växa och intäken per kund faller. Där har ju Millicom lyckats växa och hålla högre tillväxt i intäkterna från data. Fortsätter det blir gradvis bättre mix ett tema framöver. Det sagt mobildelen är en möjlig risk.

      Sedan är det gömda fällor i redovisningen som skulle kunna vara något. Nu senast var det en nedskrivning i Senegal - med deras marknader kan det väl dyka mer. Millicom har dock inte flaggat (utom mutorna i Guatemala) något så jag är inte så orolig.

      Skulderna skulle ju kunna vara något men svaren i presentationen kändes lugna och ingen nedvärdering är på gång aå vitt jag vet. Trots det kanske marknaden kan pressa på med lägre multiplar för belånade bolag.

      Tittar man sedan på omvärlden så finns det inget orimligt i fortsatt starkare dollar eller ras på tillväxtmarknader. För min del tror jag ju dock att det värsta är över och att det snarast kan vända på de två punkterna. Men vem vet.

      Ungefär så har mina resonemang gått. Var rätt öppen för att sälja före rapporten men nu är jag rätt nöjd och kan sitta kvar.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam