Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 9 februari 2016

17 bolag - så tänker jag kring billigt eller farligt

Knixig marknad. Det vill till att man har ett öppet sinne för att inte upptäcka att man bundit sig vid masten på ett sjunkande skepp. Tittar till portföljen för att kolla om något behöver justeras.


Aktiv är aktiv

Det har varit tufft jobb att hålla ordning på portföljen i år. Vi låg rätt offensivt viktade inför det här kvartalet. Min inställning sammanfattades rätt väl i "Makrobedömning q1 2016: det kraschar inte (ännu)". Riskfyllt men ett bra kvartal trodde jag, istället har börsen (SIXRX) gått ned 13,3 procent.

En utveckling vi inte var viktade för att möta. Med stor möda har portföljen ändå så här långt i år landat på minus 12,5 procent (portföljens resultat går alltid att följa live på Shareville samt här under fliken avkastning).

Jag kan konstatera att åtminstone med vår investeringsstrategi  har vi haft stor glädje av vår aktivitet. För hade vi suttit still hade det gått sämre. Det beror på att vi aktivt viktar om portföljen utifrån mina marknadsbedömningar. Den som alltid håller sin portfölj viktad som index slipper det problemet, liksom den som inte bryr sig som har bra spridning och struntar i kortsiktiga resultat.

Nu har vi dock den strategi vi har. Hittills har vi lyckats bra med att vikta om över tiden och mycket av vår överavkastning mot index beror på aktiviteten. Var och en får bedöma vad av det som är tur och tillfälligheter. Min poäng är att man får leva som man lär - hade vi som är aktiva och låg offensivt inriktade inte agerat hade året blivit ännu tuffare.

Fortfarande fullinvesterade

I tabellen framgår innehaven per i fredags och hur det gick förra veckan. Sedan dess har vi köpt en post i Zalaris och är alltså fullinvesterade. Huruvida det är rätt eller fel har flera inlägg den senast tiden behandlat. Det är bara att konstatera att så här långt har trenden och en stark vilja att komma ur risk dominerat börsen i år. Det är dock fortfarande en avvägning mellan vad ekonomerna ser och vad investerarna oroar sig för. Jag är mer negativ till konjunkturen nu än jag var i början av året men för närvarande har jag inga planer på att ändra vår inriktning före nästa makrobedömning som jag tänkte ta fram inför andra kvartalet.

Däremot är det onekligen en ovanligt svår börs och svårbedömd ekonomi, så helt omöjligt att jag ändrar mig är det inte. Närmast blir det spännande vad Janet Yellen skickar för signaler på torsdag.

Mikroperspektivet

Allt, inte ens det mesta, i investeringar är som tur är inte makro. Det pågår en intressant diskussion i många aktier - är det billigt, farligt eller både och just nu? Jag har en beläst bekant som brukar påminna om när Handelsbanken i oktober 2000 skrev ”Adcore: The strongest buy in the history of strong buys” (länk till artikel i SvD). Då var raset långt ifrån över och så småningom var det mesta borta.

De flesta investerare är nog uppfostrade med att inte försöka fånga fallande knivar. De erfarna vet att det nästan alltid är för tidigt att gå ur en marknad när den stiger eller in i en marknad som faller. Icke desto mindre kommer man till den punkten när frågan om vad som är billigt pockar på. Kommer vi tala om våren när BMW och Apple (om kassan exkluderas) handlades till under p/e 8? Är det sista stora rean i Cellavision? Var det här andra chansen att gå in i Zalaris? Har verkligen hyreslägenheter från D.Carnegie med den nuvarande oron att göra?

Det är svåra frågor. Här är några spontana reflektioner om våra innehav.


Finansoron

Våra båda bankaktier - Handelsbanken och Nordea - har resultat som jag tror kan komma att uppskattas mer vart efter den dåliga lönsamheten på andra håll på börsen synas närmare. Aktierna har också kvaliteten att fungera som obligationer med låg risk och hög utdelning. Det finns dock ett scenario att hålla ögonen på och det är den växande skuldoron i europeiska banker. Exempelvis är Deutsche Bank ordentligt i gungning. "European banks uneasy over deeper negative interest rates" (FT) är en smitta som kan nå Sverige snabbare än jag räknat med.

Vår amerikanska försäkrings- och investmentbolag, Markel, kan också få problem om amerikanska långräntor fortsätter ned. Värderingen bygger på att de kan hålla en avkastning på runt 10 procent om året - något de klarat galant över långa tidsperioder men nu skulle marknadens förtroende för affärsmodellen kunna svikta. Samtidigt behövs de innehavet, så länge högre amerikansk inflation fortfarande finns med som ett scenario.

Andra oroshärdar

Aluminiumtillverkaren Norsk Hydro är berörda av mycket av osäkerheten i världen just nu - oljekrasch, konjunkturnedgång och Kinaoro för att nämna några faktorer. Samtidigt var det för bolagets styrka i den här miljön som vi köpte aktien. I stort sett har det besannats under året och jag har inga planer på att röra aktien. Det här är tillsvidare en placering med lite längre tidsperspektiv.

Mer orolig är jag för Millicom. Jag har köpt argumentet att skulderna och exponeringen mot tillväxtmarknader inte riktigt passar den miljö världen är i just nu. Den där riktigt starka varningssignalen om själva bolaget saknas dock, så jag väntar in rapporten innan jag agerar men lite löst sitter aktien.

Telia oroar jag mig mindre för på kort sikt. Där har vi fått det jag ville när vi gick in. En hygglig obligation med viss uppsida i värderingen om koncentrationen till norra Europa lyckas. På lite längre sikt finns däremot flera frågetecken kring hur bolaget behåller sin utdelning och för mig viktigare hur de får till affärsmodellen. Det här var från början en kort placering och i linje med planen får aktien någon månad på sig att visa om tanken var rätt.

Konsumtionsbolagens fallande multiplar

Apple och BMW har mycket gemensamt. Urstarka varumärken, hög försäljning och fantastisk lönsamhet men ändå en tydlig misstro i värderingsmultiplarna. För Apple är mycket kopplat till nästa Iphone medan det för BMW handlar om en oro för att först faller Kina och sedan hela världens bilförsäljning. Jag är inte särskilt oroad för någondera.

Däremot tror jag inte värderingarna inom bilindustrin kommer tillbaka till toppen förrän till nästa konjunkturuppgång. Nu står redan BMW i 67 euron mot 122 som max och har en direktavkastning på knappa fem procent.  Så det känns inte akut att göra så mycket. Om det inte kommer något mer bolagsspecifikt känns det här just nu som aktier som går att lägga i byrålådan tills dess vinden vänder. Skulle däremot BMW få ett ryck uppåt, säg över 80 euro, kanske det är läge att sänka innehavet något.

HM är mer komplext. Där finns det en allvarlig diskussion om bolagets värdering med medvind för de som tror på fortsatt pressade marginaler. Jag har lagt mycket tid på det caset och ser trots allt uppsida, särskilt om kronan stärks. Jag blundar dock inte för att det är ett lite farligt läge i aktien men jag tror stark europeisk konsumtion och HM:s ständiga expansion utgör ett skyddsnät

Läget är i stort sett det samma i Clas Ohlsson. Stärks kronan finns en rejäl uppsida och fortsatt stark konsumtion ger också uppsida. Däremot skulle konjunkturoro kunna sätta fart på en förnyad diskussion om lönsamheten på sikt. Det är lätt hänt att vinst och multipel faller samtidigt. Möjligen att det här är ett innehav som sitter lite löst.

I Doro sålde vi av en del för ett tag sedan. Jag ser en delad bild av det bolaget. Å ena sidan kan uppgångsvågen efter senaste nya telefonen mattas snart (samma problem som i Apple men kanske mer relevant här), å andra sidan tror jag mycket på investeringen Caretech. En annan omständighet är att jag tror Doro är den typ av mindre bolag som kan drabbas ännu hårdare av flykt från risk om nedgången fortsätter. Till en början väntar jag in rapporten innan jag gör något men det är inget självklart innehav längre.

Småbolagsrabatten och defensivt värde

Två bolag jag hoppas ska bevisa att de förtjänar att inte dras in i den här nedgången är Zalaris och D.Carnegie. Säkert kommer både få se småbolagsrabatten öka under året men jag hoppas det uppvägs av att de kan visa resultat och starka guidning framåt även om andra delar av börsen faller vidare.

Många aktier flyter runt drivna av andra krafter än bolaget just nu nu. Vitrolife har en välförtjänt premiumvärdering men kan av det skälet falla om marknaden fortsätter falla. Nordea minskade till under flaggningsnivån 5 procent häromdagen. Förhoppningsvis ska de sälja mer. Då kan aktien komma ner till nya köpvärda nivåer. I och med att bolaget inte oroar skulle jag kunna fylla på vid 230-240.

Cellavision är ett annat av många bolag som fladdrar runt på händelser långt från bolaget. Blodanalyser är bara marginellt kopplade till penningmängden. :) Cellavision har en svängig försäljning men runt 65 har varit mitt riktmärke för värde. Kanske är vi på väg tillbaka under 50 nu. Så länge det inte kommer något negativt från bolaget är det det i så fall en nivå där vi kan komma att öka. För i de bolag vi är långsiktiga i känner jag att med vårt långa tidsperspektiv kan det vara ok att köpa på det jag tror är värdet oavsett nuvarande förutsättningar.

Klassiska storbolagen

Slutligen har vi en några fina svenska storbolag. I två av dem, ABB och Ericsson, är jag rätt nöjd med utvecklingen på bolagsnivå. Båda har också det gemensamt att de delvis är eventdrivna investeringar. Jag hoppas på en uppdelning av ABB och att rykten om att Ericsson och Cisco tar fart igen. Jag är inte nämnvärt orolig för dem vid nuvarande värderingar, de är aktier vi kan sitta på ett tag. Däremot kan man fråga sig om de är de två bästa stora bolagen att äga. Möjligen kan det vara värt en titt. I Investor har jag ingen annan synpunkt än att jag skulle vilja se en större substansrabatt för att öka igen.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam