Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 17 februari 2016

Nordnetlive: Fingerprint, aktierna som rekades och så vargmasken

En kul dag på avslutades med mig och Kavastu på scen. Här är mina anteckningar får Nordnet Live.

Optimstiska Fingerprint

Europas bästa aktie 2015. Jörgen Lantto försvarade att Fingerprint är framtidens vinnare inte bara bolaget som tog hand om efterfrågan när den exploderade.

Sensormarknaden lossande när Apple kom igång med sensorer och samtidigt köpte Fingerprints främsta konkurrent. Sedan har näst största konkurrenten haft fullt upp med att förse Samsung med sensorer. Fritt fram för Fingerprint för restmarknaden således.

Nu pekade Lantto på att marknaden dubblas både 2016 och 2017 samt fortsätter växa och breddas fort därefter. Smarta kort, bilar med mera. The sky is the limit.

Många frågor 

Frågorna är förstås om det blir den här tekniken som vinner på sikt, hur marginalerna håller när det blir en massmarknad, om bolag som Qualcomm kan prisdumpa sig in och framförallt om Fingerprints marknadsandel normaliseras snabbare än marknaden växer.

Mycket är fortfarande höljt i dunkel således. Men visst är det fantastiskt att Sverige får fram high tech teknikbolag. En annan detalj som är spännande är affärsmodellen. Precis som jätten Qualcomm gör det bolaget till ett innovations- och patentbolag. Det är en bra nisch att vara i - så länge tekniken man äger är den rätta.

Bästa IPO:er 2016?



Årets mest spännande IPO? Spotify! Om den kommer men annars är det nog Anticimex.

Börsen 2016

Albert Haeggström från Ålandsbanken hade ett intressant resonemang om börsen just nu. 15 procent av bolagen är billiga. Resten är... inte det. Samtidigt finns det tunga risker som en för dyr yuan och för lågt eget kapital i europeiska banker. Ämnen som inte är obekanta för den som kollat in tidigare inlägg här på Shareville.

Netto var det ändå en ganska positiv bild av utsikterna framöver som gavs vid den här programpunkten. Haeggström tyckte Volvo till slut blivit det bolag analytikerna fantiserat om länge. Nu är skulderna lägre, lönsamheten har börjat komma och kursen har kommit ned. Så kan det vara tänker jag. För min del tycker jag Volvo rätt länge varit en aktie som ska kosta strax under 100-lappen.

Två andra bra reflektioner från den här punkten var att laxodlaren Marine Harvest och Fortum båda har väl hög direktavkastning för den som tror att vi äter fisk och tänder lampor även framöver.

Nyttighetsbolag har jag varit inne på ganska nyligen på bloggen och Marine Harvest hade vi ett trevligt besök i förra året. Båda de här förslagen tycker jag passar in i bilden av en defensiv börs, där bolag som liknar säkra företagsobligationer får en uppsida.

Några andra reflektioner

Telefonen pajade mitt under eventet, så det var ju lite surt när jag försökte skriva det här live. Några anteckningar till från minnet är ändå värda besväret. Susanna Campbell på Ratos var så tydlig hon kunde med att "Det är inte media som utser mig. Jag har 100 procents uppbackning av styrelsen." Samtidigt höll hon med om att aktiens utveckling varit för svag fram till och med 2014. För min del tycker jag hennes utmaning fortfarande är att hon ärvde ett bolag som just hade startat en satsning på oljeservice till Norges nordsjösatsning. Problemet är att fem år senare är det samma bolag.

Ett nedtonat intryck gav Richard Gustafsson, SAS vd. Det förblir ett bolag som hänger på gärdsgården. Det verkar Richard Gustafsson vara medveten om, vilket hedrar honom.

Ponus Lindwall, vd Betsson, och Henrik Tjärnström, vd Unibet, tillhörde som väntat höjdpunkterna. Bland det intressanta var att nu är branschen på väg in i en period av förvärvsdriven tillväxt. Det behöver inte vara dåligt för de båda svenska bolagen med välfungerande affärsmodeller. Det var också intressant att vd:arna snarast var resignerade inför ännu en spelutredning. Kanske blir det något någon gång men vem vet. Hur som helst det var två bolag med en framtidstro som endast överglänstes av den Fingerprint bjöd på.

Diskussionen med Kavastu

Jag och Arne diskuterade börs hela dagen och det var kanske den allra största behållningen för mig. En reflektion, som jag också försökte lyfta fram i intervjun, är att i princip tror jag Arne har rätt om hur marknaden tolkar börsen just nu. För att det ska ta nästa steg krävs dock något ytterligare. Detta nästa steg behöver komma från den reala ekonomin. Oavsett om vi talar upp eller ned. I brist på en sådan signal lär vi harva runt sidledes ett tag. Hur som helst - det var riktigt kul att vara med. På twitter efteråt var vargmasken ett stort samtalsämne. Kul att kunna engagera :)


5 kommentarer:

  1. Otroligt kul att titta på! Sitter som klistrad.

    SvaraRadera
  2. Gratulerar till ett bra framträdande. Svettigt bakom masken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Svårast var att jag såg snett nedåt och hade vargtungan under näsan :)

      Radera
  3. Instämmer, säger grattis till ett bra framförande!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam