Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 23 februari 2016

Rapporterna: bra Bahnhof

Bahnhof hade en fin rapport som rättvist belönades av marknaden. Frågan är om det inte finns mer uppsida för den som tror bolaget håller det som utlovas.


Källa: Bahnhof
Några ord om Bahnhof
Jag gillar IT-leverantören Bahnhof. Det skrev jag om i "Bahnhof från sidan om" i våras. Min slutsats var att det var ett bolag och en aktie med fint momentum. Verksamheten gav ett sunt intryck men jag var osäker på om värderingen skulle hålla. Sedan var jag lite fundersam kring att bolaget haft ett svårt men lagligt  skatteupplägg där svenska kunder placerades utomlands.

Bahnhof är, helt kort, en leverantör av internettjänster både till privatpersoner (via stadsnät) och företag. Det senare inkluderar drift av serverhallar och tillhandahållande av molntjänster. Det är starkt värderingsstyrt bolag som framgår av visionen. Integritet, säkerhet och premiumleveranser av tjänster är kännetecknande.  En möjlig konkurrensfördel mot företagssidan är att bolaget och dess servrar är baserade i Sverige och därmed minskar risken för intrång.

Urstark utveckling driven av försäljningsökning

Källa: Bahnhof
Sedan jag skrev inlägget är Bahnhof upp 27,5 procent medan börsen (SIXRX) är ned 11,5 procent. Det hade med andra ord varit en toppenaffär att haka på bolaget då. Positivt är att multiplarna i bolaget ligger rätt stabilt. När jag skrev förra gången värderades försäljningen till p/s 2,3, nu ligger den på 2,4. 

Det är främst en försäljningsökning som drivit upp kursen. Den är till del förvärvad genom köpet av den mindre konkurrenten Tyfon men även den organiska försäljningen har vuxit starkt med 18 procent. Alla delar av verksamheten går också bra, även om datahallar och molntjänster ännu står för en mindre del. För min del tror jag satsningen på "Based in Sweden" är helt rätt. Det verkar orimligt att exempelvis patientdata skulle sparas utomlands.

En sak man kan reflektera kring i alla bolagets verksamheter är att marknadsandelarna fortfarande är så låga att det mer handlar om förmåga att sälja än hur marknaden utvecklas. Tur det för, telekombranschen är inte helt enkel. Vissa, som Telia, verkar ha hittat en modell där intäkterna per kund ökar (i Sverige) medan andra som ComHem brottas med fallande lönsamhet. Möjligen kan prispressen anas på att rörelsemarginalen backat under året.

Källa: Twitter
Odelat positiv är jag däremot till finansieringen av bolagets expansion och löpande investeringsbehov. Kassaflödet från den verksamheten var, före förändringar i rörelsekapital, 94 miljoner kronor. Det täckte nästan investeringarna på 101 miljoner kronor men då var 70 miljoner kronor kostnaden för förvärvet.  Välfinansierat med andra ord. Jag har heller inga synpunkter på soliditeten på dryga 40 procent.

Något som @snåljåpen (värd att följa både som blogg och på Twitter var att Bahnhof städat att rabatter bokförts som tillgångar. Det hedrar bolaget och är för mig en viktig pusselbit i förståelsen för hur ledningen tänker. På ett sätt var det här svaret på oron jag hade om bolagets ledning är för påhittig och offensiv.

Prognoserna

Riktigt intressant är att Bahnhof lämnar ovanligt tydliga, och på det hela taget vettiga, guidningar både för 2016 och för de två kommande åren. I det förra fallet är guidningen 800 miljoner i försäljning och ett rörelseresultat på 95 miljoner kronor. Det senare är att nå 1 miljard med 12 procents rörelsemarginal.

Utan att ha satt mig in i siffrorna känns de i stort sett rimliga. Det kräver främst att företaget kan fortsätta i den påbörjade riktningen och takten med en årlig tillväxt på 15-20 procent och att gjorda investeringar ger avkastning. Exempelvis satsningen på modellen med Elementica - en serverhall där energiöverskottet säljs eller samarbetet med Skanova. Marginalerna ligger bolaget redan på. Det framstår alltså inte som orimligt offensiva mål

Några reflektioner.


Det saknas inte risker i Bahnhof. Jag tycker att bland de svårare är att bolaget säljer fiber via andras stadsnät. Det blir lätt konflikter med nätägaren, som den här. Samtidigt tycker jag Bahnhof har en relativt bred verksamhet med inte alltför stort beroende av enskilda leverantörer eller kunder. Baserat på den här fina rapporten och offensiva guidningen kan jag tycka att det är en försiktig värdering att betala p/s 2 för bolaget givet årets guidning. Med nuvarande p/s på 2,4 skulle aktien istället vara värd 180 kronor.

Det är inget kap men i ett bolag noterat utanför de stora listorna men det är helt klart acceptabelt med de olika uppsidor tillsammans med att bolaget verkar hålla högre kvalitet än jag förstått blir det till och med intressant.

4 kommentarer:

  1. Skulle vilja sammanfatta såhär; Bra rapport, urstarkt kassaflöde, hög värdering.

    Avseende marginalerna var 2014 ett tufft jämförelseår då 14,9 var högst marginal någonsin - men en minskning var det oavsett. En grov uppskattning av snittintäkt per kund (tot oms- oms företagsmarknad/antal kunder) ger ett fall till 1670 (1881), men det kan finnas en hel del brus som stör det talet - inkl Tyfons tidigare kundmassa.

    VD har tidigare under flera år varit tydlig på att man kostnadsför utvecklingskostnader direkt istället för att aktivera dem - även det känns som en sund inställning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra inspel! Kan mycket väl tänka mig att ARPU fallit. Viktig uppgift, eftersom det är hela branschens problem. Gillade ditt inlägg om rapporten.
      https://skrivarkiv.wordpress.com/2016/02/23/bahnhof-tuffar-pa/

      Radera
  2. Du vill inte kika på Lucara?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här inlägget var efter läsarönskemål. Tillåter tiden tar jag gärna en titt på Lucara också.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam