Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 6 februari 2016

DC Payments - äga en egen bankomat

Är pengamaskiner en bra investering? Läser nya Värdepappret och funderar på om starkt kassaflöde i en döende bransch lockar.

Värdefulla värdepappret

En del i min strategi är att ligga och dammsuga några utvalda källor på intressanta bolag och ibland konkreta aktietips. Börsveckan, Affärsvärlden, Svd:s aktieportfölj, Dagens Industri och ibland Aktiespararen är några svenska inspirationskällor. Jag gillar också exempelvis bolagstjänsterna Introduce och Redeye. I en helt egen nisch är dock Värdepappret.

Läsare av bloggen vet att jag har ett särskilt varmt hjärta för entreprenörer och gärna bjuder på en puff för det bästa av det nya och innovativa, som Börsdata,  Det finns många skäl att lyfta fram Värdepappret. De har oerhört ambitiösa genomgångar av sina bolag och en renodlad inriktning på värdeinvesteringar. Oftast är det små eller medelstora bolag. Utgångspunkten är Norden men utflykter görs över hela världen. För mig gör det här att jag alltid lär mig något

Ett stort plus i kanten är också att Värdepappret har en riktig aktieportfölj som ligger hos de två stora nätbankerna i Sverige. Jag undrar dock varför de inte tar steget fullt ut som utmärkta Svd:s aktieportfölj som går att följa live på Shareville.

Ja ni fattar, jag gillar Värdepappret. Jag tänkte framöver göra lite nedslag i deras analyser och se om det  är något som är värt att plocka upp. Jag börjar med frågan - vore inte det bästa sättet att tjäna pengar att äga en egen bankomat?

Billiga uttag ur automaten

Directcash Payments tillhandahåller bankomater främst i Kanada, Storbritannien och Australien. Hög utdelning men hopplös bransch. Hur ska man tänka här? Värdepappret föreslår owner earnings (fritt kassaflöde med tillväxtdrivande investeringar återlagt) som mått.  Mätt på det sättet får du aktien till multipeln 3,3 gånger owner earnings. Det imponerar. Ett annat relevant mått för ett bolag i en tynande bransch är hur många års utdelning det krävs innan du fått tillbaka insatsen. I det här fallet är svaret, baserat på senaste utdelningen, att det krävs knappt 7,5 år innan du fått pengarna tillbaka.

Det blir ju dock lite fel, för kassaflöden behöver diskonteras. Någon ränta vill man ju ha på investeringen. Jag tittade efter en lämplig kapitalkostnad på NYU Stern, kanske kontorsmaskiner skulle kunna vara rätt. Runt 9 procent är i så fall, möjligen ska ett osäkerhetspåslag läggas på det. Säg att vi räknar på alternativen 9 till 12 procents kapitalkostnad och nuvarande utdelning i 10 år (valt som en godtycklig överlevnadstid för bankomater). Då blir värdet mellan 8 till 9 dollar. Finns det övervärden upp till nuvarande aktiekurs jämfört med den ekvationen på mellan 2-3 dollar i bolaget?

Det är med det i tankarna jag parallellt läser artikeln i Värdepappret och rapporten ATM Future Trends 2015. Rapporten visar att nedmonteringen av bankomater inte kommit särskilt långt i de aktuella länderna men att den har börjat. Kombinerat med att annan teknisk utveckling, förstås, ligger i takt med Sverige ger det en del intressanta möjligheter. Exempelvis att sälja biljetter av olika slag via automaterna eller att använda dem som säker punkt för att sälja eller ladda olika typer av kontantkort.

Källa: ATM Trends 2015


Directcash Payments har påbörjad verksamhet inom alla nischer som nämns i rapporten och därtill en viss bankverksamhet (jämför med Forex) samt betallösningar till butiker (jfr med Izettle). Det kan också finnas en tillväxtmöjlighet för det starka bolaget i den kommande konsolideringen - jämför med svenska Loomis. Att döma av den grundliga genomgången i Värdepappret är det ett välskött bolag, om än med en ganska ihålig balansräkning.

Så var landar jag vid en snabbläsning? För liten marginal. För min del skulle jag helst vilja räkna hem den här typen av case helt på befintliga utdelningar och få tillväxten som uppsida. Värdepappret bjuder 10 CAD för aktien. Från mig får den 8.

Några andra reflektioner

Jag såg att en del läsare hade efterfrågat mer investeringsstrategi och något färre "exotiska" bolag. Nu vet jag inte om Kanada är så exotiskt. Det tillhör dessutom de länder som någorlunda enkelt handlas exempelvis via Nordnet. Samtidigt är det förstås ett stort kliv att välja in ovana marknader i sin portfölj. Vi har Norden, Tyskland och USA i vårt portfölj - bland annat för att det är de regioner som jag täcker in i min nyhetsbevakning.

Kanada skulle säkert fungera men det skulle vara en utmaning, särskilt med ett lite mindre bolag. Fast det ska inte överdrivas. Jag gick in på en av mina favoritsidor och läste analysen "DirectCash Payments Is A Cash Flow Monster On Sale" (SeekingAlpha).

Sedan har jag en annan invändning. Vad är det att lära sig mer om investeringar? För mig är det bland annat att lära sig värdera ett bolag med starkt kassaflöde på en möjligen döende marknad. Det finns andra ställen där man kan lära sig torrsim - i Värdepappret får man lära sig simma i vattnet.



9 kommentarer:

  1. Ibland skulle man bara vilja ha en "gilla-knapp" för bloggar. Jag gillar också Värdepappret!

    SvaraRadera
  2. "Familjen oberoende7 februari 2016 00:01
    Ibland skulle man bara vilja ha en "gilla-knapp" för bloggar. Jag gillar också Värdepappret!"

    You can use the ones on Twitter & Shareville. Amazing work Gottodix - thank you !

    SvaraRadera
  3. Är rädd för att kontantautomater behövs i mindre utsträckning framöver. Svenska banker försöker väl "mota bort" den här delen. Och i grunden gillar jag inte "produkten" då det borde räcka med att betala med kort. Även om vinsterna är fina ett antal år rent matematiskt så undrar jag hur "bolagets framtid" värderas om några år, investerar därför inte även om det i sig kan vara ett lukrativt case.

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket för dina fina ord!! Det värmer verkligen. DCP är ett superintressant bolag att studera, oavsett vad man tycker. Jag förstår rädslan för digitala betalningslösningar men tror varken på en snabb kontantdöd eller på att DCP inte kan frodas i en krympande marknad. Att kunna konsolidera mindre konkurrenter genom att köpa de till 4-6 ggr det fria kassaflödet medans marknaden går en långsam död till mötes, tycker jag är ett helt ok öde! Hela redaktionen är dock inte överens ;)

    SvaraRadera
  5. För egen del måste jag nog faktiskt gå tillbaka till 2014 för att minnas när jag senast tog ut pengar från en bankomat i Sverige. Skulle köpa bullar i ett bageri som inte tog kort under 100 spänn.

    SvaraRadera
  6. Mycket av den här diskussionen finns i artikeln i Värdepappret. Några reflektioner:
    1) det kan gå fortare men man tror men tar utvecklingen lika lång tid som i Sverige så talar vi nog 10 år från nu.
    2) Två faktorer är lätta att glömma. Den ena är hur litet Sverige är. Det är svårare att exempelvis knyta ihop betalningar i hela Europa. Det andra är att anglosaxiska länder ligger efter i all fintech. De har exempelvis fortfarande checkar och inte nätbanker i vår mening.
    3) i nedgången kan nog den största spelaren tjäna på andras nedläggningar
    4) poängen är att bara räkna på bolagets utdelningar under en begränsad period. Lite som en riskfylld obligation. Mindre riskfyllt men samma fenomen finns t.ex. i Lovisagruvan.
    5) Värdepappret använder oe som metod. En invändning är att många bolag som krymper "slösar" bort resurser på försök att vända.
    6) DC har ett gäng projekt som kan ändra resultatet - nya intäktskällor. Funkar eller funkar inte? Svårt att veta men exemplet Elandera visar att omöjligt är det inte att använda kundkunskap till nya tjänster.
    7) allt detta sagt är det enda ett case med hyggligt begränsad nedsida (efter 3 år är utdelning ackumulerat halva nuvarande kurs) men uppsidan är nog också låg - för på något sätt försvinner bankomater framöver.

    SvaraRadera
  7. Intressant med en liknande men ändå lite annorlunda syn på DC Payments som vi tog upp i tidningen! Nu var det ju Love som analyserade bolaget men min personliga syn, som säkert speglas i analysen då vi ger feedback åt varandras analyser, är att det kommer att ta tid och att Sverige som är världsbäst ändå inte lyckas avveckla kontanter. Kontantmängden har varit mer eller mindre konstant i Sverige under ganska många år nu trots att den yngre generationen knappast använder kontanter. Swish och annan fintech är inget större hot mot kontanter som jag ser det. De som fortfarande använder kontanter slutar inte för att det kommer en ny fräsch app eller en fingeravtrycksläsare. De som redan använder kort använder ju redan kort så inget hot där heller...

    När jag själv åker utomlands betalar jag väldigt ogärna med kort. Framförallt vill jag inte lämna ifrån mig kortet. Och att använda typ Swish eller nån nationell lösning funkar inte då heller. Cash is king när det kommer till kritan även om det såklart inte är en framtid som består av guld och gröna skogar då alternativen trots allt knaprar "marknadsandelar".

    Apropå portföljen i Värdepappret. Vi har portföljen delad på Avanza och Nordnet. I början planerade vi att ha hela portföljen på Nordnet och blotta den på Shareville (möjligen i en sluten grupp för våra prenumeranter om det skulle gå att få till) men så blev det inte utan vi lade hela portföljen på Avanza istället då courtaget på vissa marknader var lägre där just då, om jag minns rätt. Sedan fyllde vi på portföljen i somras i samband med att vi blev fem personer och då lade vi in de nya pengarna på Nordnet. Så nu är portföljen tudelad och att visa upp en halv portfölj kanske vore lite konstigt. Däremot gör vi motsvarande i forumet för våra prenumeranter. I samband med köp och sälj skriver vi i forumet så att man kan se våra transaktioner näst intill live. Vi får se vad som händer i framtiden. Avanza har ju redan tidningar knutna till sig, men inte Nordnet, och kommer det ett erbjudande vi inte kan motstå så flyttar vi gärna över portföljen och blottar oss på Shareville ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns lite tipping point i frågor som linjär teve och kontantanvändning. Kolla på hur snabbt det gick från pappersfakturor till elektroniska. Musik är förstås också ett bra exempel. Först långsamt sedan snabbt. Däremot försvinner inte allt på en gång och en del blir kvar länge.

      Gillar både Avanza och Nordnet men som du säger den senare skulle kunna behöva en vass tidning och er portfölj i sitt sortiment :)

      Det vore roligt att kunna följa er på Shareville - det går att ha slutna grupper.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam