Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 10 juli 2015

Rapporttips för nästa vecka

Ok, dags för avspark för den nordiska rapportsäsongen. På Nordnetbloggen (länk) skriver jag lite om hur jag tänker kring rapporter. Här kommer en uppsjö spekulationer - som kanske ska tas med en nypa salt.

Mitt rapporttips 13-17 juli

Börsens fotbolls-vm (4 ggr om året!)

Det har väl framgått men jag älskar verkligen rapportveckor. Allt däremellan är brus och spekulationer. Äntligen kommer det lite nya, faktiska data, från bolagen. I den meningen är jämförelsen med fotbolls-vm inte så dum. Under några intensiva veckor kommer resultat från nästan alla bolag.

Rapporttipset

Inför evenemanget har det spekulerats i det oändliga men nu är det faktiskt dags. De siffror som kommer nu är obönhörligen de marknaden ska leva med. De som hamnar i Börsdata.se och alla excelark. Klart det är spännande.

Den som tippat fotboll någon gång vet att tävlingsklassen är ett 64-raders system. Så sagt och gjort, ovan har jag pletat ihop en tipskupong med tretton spännande bolag som rapporterar nästa vecka. Den visar min gissning för respektive bolag.

Vad tror ni andra? Mina tankar utvecklar jag nedan. Självklart går det inte att ha koll på så många bolag som jag nämner nedan. Se det mer som ett lekfullt inspel. Ungefär som när de där fotbolls-tipsen som brukar cirkulera på arbetsplatser.

Verkstad - flipp eller flopp i Europa?

Det borde se rätt ok ut i Europa och riktigt bra ut för europeiska bolag som exporterar till USA. Däremot lär Asien vara svagt, Sydamerika fortsatt bedrövligt och tillväxtmarknader allmänt svajiga just nu. Ungefär så går tankarna när verkstadsbolagen rullar in nästa vecka.

SKF (rapport 17 juli) har haft svårt visa resultat som matchar förväntningarna. Jag misstänker att problemen ligger mer hos bolaget än vad som hittills har framkommit. Det samma gäller för Sandviken (17 juli), som senast lyfte mer på billigare produktion än på en stark försäljning. Det marginallyftet misstänker jag beror på dollar och billigare råvarupriser. Läget är liknande i Atlas Copco (16 juli) men här skulle en ökad aktivitet i befintliga gruvor kunna synas i resultat. Boliden (17 juli) har haft en fin resa men nu är risken nog större för en negativ överraskning än de senaste kvartalen.

Alfa Laval (16 juli) är i ett liknande läge som Atlas Copco. Det kanske inte är nyinvesteringar som driver kursen men kunderna, inte minst inom sjöfarten, kan ha kommit igång med återinvesteringar. Kone (17 juli) har också mycket eftermarknadsintäkter på sina hissar men frågan är om inte Kinaoro kommer att tynga guidningarna framåt i den aktien. Lindab (17 juli) kan istället visa sig vara bättre en oron för exponeringen mot östra Europa och Ryssland i förstone får en att gissa. Fast kanske är ett bolag med trådar in i statens korridorer ett bra alternativ i en osäker marknad - SAAB lär åtminstone inte överraska negativt det här kvartalet.

Bilindustrin blir mycket intressant att följa den här rapportperioden. Allt tyder på att det gått alldeles utmärkt för privatbilarna och helt ok för lastbilarna under kvartalet. Men det verkar också dra ihop sig till bistrare tider, inte minst i Kina. Det här blir en match mellan guidning och resultat tror jag. Det kan gynna underleverantörerna, där marknaden möjligen är mer beredd att blunda för framtiden. Autoliv (17 juli) kan ännu en gång visa sig vara en glödhet rapport men kanske är utrymmet för överraskningar större i Haldex (16 juli)? Delvis tror jag Volvo (17 juli) kan vara ett undantag. Lastbilsförsäljningen är redan känd och inprisad. Nu blir det fokus på marginalerna. Det är lite läge för nye VD:n att städa ut företrädarens eventuella lik i garderoben. Det finns också risker att det kommer både svag guidning och obehagliga nyheter om kostnaderna för kartellen bolaget varit med i.

Gunnebo (17 juli) är beroende av ett lyft i Europa och framtidstro i Asien. Det är lite svårt att se att det här blir kvartalet det händer. I Assa Abloy var det länge sedan "det hände" nu är frågan om bolaget försvarar aktiekursen. Inte självklart när det blivit svårare att förvärva billigt. Två lite kul alternativ skulle Wärtsilä (17 juli) och BE Group (17 juli) kunna vara. Valutor och produktmix kanske ligger rätt i tiden men de får nog båda skrivas in som chansningar på Europakonjunkturen.Till den genren går det även att lägga Beijer Ref (17 juli). Alla nämnda i det här stycket är dock bolag som inte är helt utan charm. Vid en oberättigad dipp kan det vara intressanta tillskott.

Den försiktige tittar istället på vad investmentbolagen presenterar. Investor (16 juli) brukar inte ha några nyheter utom för de onoterade bolagen. Intressantare är då att följa Creades (14 juli) och särskilt Traction (14 juli). Det sistnämnda kan mycket väl vara en köpkandidat just nu.

Ännu anar man nog bara gryningen i Norge

Finns i sjön är spelet när det kommer till norska börsen. Där ser det långsamt mer stabilt ut på sina håll och värderingarna är låga. Frågan är dock om det är nu det vänder. Bonheur (15 juli), Ganger Rolf (15 juli), Det norske oljeselskap (15 juli) och Aker (17 juli). Här är nog marknadens tålamod med resultaten rätt stora - guidningarna framöver lär däremot kunna slå en hel del. Är det någon som nu vågar sticka ut hakan och säga att det vänt? Då finns uppsidan men jag tror det dröjer.

Ökad efterfrågan? Fler konsulter

Det är en del faktorer som talar för tillfällig uppbyggnad av produktionsresurser i företagen just nu. Framtidstron är stor men det är även de uppfattade riskerna. Lägg därtill att det kan vara svårt att växla upp i tid. Så är det så att företagen som säljer till slutkunder börjar se lite tryck i efterfrågan så lär underleverantörerna märka det. Hoppas det, för vi rapportchansade genom att köpa lite Note (13 juli) idag. PartnerTech (16 juli) rapporterar också nästa vecka men där är jag mer tveksam till om efterfrågan kommit igång. Hellre i så fall konsulterna från Semcon (16 juli) som med sin koppling till bilindustrin kanske ligger rätt nu.

ÅF kan också vara något om behovet att växla upp visar sig vara viktigt. Precis som för Cybercom (14 juli) och Addtech (16 juli) är dock den stora frågan vilka löneökningar bolagen kan föra över till kunderna i form av högre priser. Det är inte säkert att den acceptansen finns ännu. Uniflex (16 juli) kan sitta i samma rävsax  Den lär däremot Dedicare (16 juli) inte ha fastnat i.Bolaget är fortfarande ett av de mer spännande på börsen. För faktum är att med färre privata utförare så kan inhyrningen av personal mycket väl visa sig öka snarare än minska, eftersom offentligt driven verksamhet brukar ha stelare lönestrukturer.

Knappast medvind för teknik men kanske en sista pust för bioteknik

Det finns inget överflöd av tekniktunga bolag på Stockholmsbörsen längre. Ericsson (17 juli) är ett fint bolag men i väntan på att kassaflödena från sakernas och tjänsternas internet slår igenom förblir risken på nedsidan större än på uppsidan. Det ser visserligen bättre ut för Telia (17 juli), åtminstone sett till aktiens värdering. Båda bolagen står sig dock så här långt slätt mot bolag som säljer innehållet vi köper digitalt eller ännu hellre operativsystemen och manickerna vi använder för att koppla upp oss. Ett bolag som säljer den fysiska produkten inom sitt område är Mycronic (14 juli). Nu har mycket gått rätt en lång period och med en ojämn försäljning kan en negativ överraskning vänta runt hörnet. I så fall kanske läge att passa på för den långsiktige. Vitec (13 juli) är ett liknande läge med Beijer Electronics (14 juli) nog snarare handlar om att slicka såren efter en svag vår.  

Elanders (14 juli) har en spännande rapport där satsningen på supply chain slår igenom allt mer i verksamheten. Den finns dock redan i priset, så ribban ligger högt. Bong (15 juli) är på sitt sätt en intressant jämförelse. Är bolaget det Elanders hade varit om inget hade gjorts?

Cellavision (17 juli) har redan kommunicerat svag försäljning i kvartalet men guidat för ett bra resultat under året. Inte heller Vitrolife (14 juli) lär överraska alltför mycket. Det tickar nog på. Kanske är det Probi (16 juli) eller ännu hellre Getinge (15 juli) som kortsiktigt surfar med konjunkturen bäst.

Kortsiktigt kan bygg och fastighet överraska

Det finns en del som tyder på att kvartalet och inte minst dess avslutning varit bättre än vad som framgått för både bygg och fastigheter. Räntorna steg inte riktigt så mycket som det verkade och konjunkturen kan ha drivit försäljningen för byggarna och förvaltningsresultatet för fastighetsägarna. Jag är skeptisk till båda sektorerna på medellång sikt men det kan ha lyft här och nu. Främst tror jag Castellum (15 juli) kan överraska men det är också möjligt att JM (14 juli) kan hämta sig efter besvikelsen senast. NCC (17 juli) och Kungsleden (17 juli) är snarlika men, tror jag, sämre alternativ.


Mellanperiod men knappast krasch för finanssektorn

Ökad ekonomisk aktivitet gynnar SEB (14 juli), Avanza (14 juli) och Nordnet (16 juli). Däremot ska man på en bankmarknad med lågt konkurrenstryck vara försiktig med argumentet att högre räntor gynnar bankerna. Swedbank (16 juli) och Nordea (16 juli) trivs nog rätt bra med exempelvis de bolånemarginaler de kan ta ut när prispressen inte hänger med räntekostnaderna nedåt. Den sistnämnda har fortfarande en del att göra i Danmark men båda ser snarare dyra än billiga ut. Svagheter i rapporten lär uppmärksamma marknaden på detta.

Annars är det två andra bolag som fångar tanken i den pågående finansiella röran med eviga kvantitativa lättnader, låga räntor och striktare regleringar. Det ena är Intrum Justitia (16 juli). Bolaget har fortfarande mycket att hämta när återvinningar av europeiska skulder lyfts ut ur bankernas böcker till förmånliga priser. Just nu lär det dock inte hända så mycket - alla betalar dyrt även för high yield. Den andra är Storebrand (15 juli) - likt för andra försäkringsbolag är det i längden en plåga med låga räntor. Åtagandena i exempelvis en ömsesidig livförsäkring går ju inte att sänka i takt med en svag avkastning på ränteportföljen. Är det nu så att räntan börjar lyfta, så ser ett bolag som Storebrand intressant ut. Tecken i den riktningen i rapporten lär belönas.

Konsumtion kan gå bra men får svårt att klara förväntningarna

Situationen ser liknande ut för en hel rad stabila konsumtionsbolag. I brist på bättre har de fått fungera som bankbok för investerare som normalt lägger pengarna annorstädes. Bra men för dyrt heter det i var och varannan analys. Axfood (15 juli), AAK (17 juli), Cloetta (17 juli), SCA (16 juli) och Orkla (16 juli) faller alla i den kategorin. Möjligen är Oriola (17 juli) och Betsson (17 juli) intressantare - mediciner och spel känns åtminstone bättre att bli sittande med om börsen faller.Fast ok - mat, fett, choklad och blöjor är väl inte heller produkter man slutar köpa när pengarna sinar.

Annars är det mer konjunktur- och priskänslig konsumtion som har blickarna på sig just nu. Electrolux (17 juli) har problem med sitt förvärv av GE:s vitvaror och risken är att en period med medvind nu är slut. Husqvarna (17 juli) har lyckats bra på den amerikanska marknaden men där är det mer mättnad som kan vara problemet. Samma sak gäller för Byggmax (15 juli), välskött men frågan är hur beredd marknaden är att prissätta fortsatt expansion av den affärsmodellen. Slutligen hoppas Norweigan (16 juli) lyfta igen. Inte en självklarhet och den försiktige avvaktar.

4 kommentarer:

  1. En mycket fin genomgång och förhoppningsvis byggd på insikt! Men jag saknar lite - kanske det inte påverkar så snabbt - kvartalets stora råvarudipp ! Gynnar det eller påverkar det inte Ssabs specialstål att Kina vräker ut vsnlit stål på världsmarkbaden till allt lägre priser? Du nämner ju att SSAB inte kommer att överraska megativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Intressant rad - jag lämnar in den på stryktipset nästa vecka !

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam