Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 29 juli 2015

Vår hantering av börsens risker just nu

Det blåser en del på börsen just nu. Vad som kan gå fel tittar jag på i inlägget ”Nyhetsblippar: Risker i världsekonomin just nu”(Nordnettbloggen). Här funderar jag lite kring hur riskerna bör hanteras.

Börsens brist på besinning

Hur är börsfolk funtade egentligen? För att vara en värld som håller rationalitet och beräkningar högt är det påfallande ofta eufori eller panik i luften. Börsåret så här långt är ett bra exempel. Bergodalbana är väl en bra beskrivning. Frågan är hur en investerare ska förhålla sig till den åkturen.

Det finns två delvis konkurrerande, delvis kompletterande modeller om hur ny information prissätts på aktiemarknaden – en bra överblick ges i den här artikeln. ”Economic theories that have changed us: efficient markets and behavioural finance” (The Conversation).

Länken mellan teorier om effektiva marknader respektive beteendeekonomi är att i längden är det rätt tolkad information som ger avkastning. Priset på tillgångar som aktier sätts löpande med ständigt ny och ojämnt fördelad information. Det betyder att det du gör kan vara en signal om det du vet men lika gärna om det du tror. Det är därför ett högst rationellt beteende att snegla på varandra men det borde inte vara ett hinder för att även försöka bilda sig en egen uppfattning.

Skillnaden mellan sanning och sannolikhet

En typ av information som är särskilt svår att förhålla sig till är den som är kopplad till sannolikheter, som Tage Danielsson förklarar i det här klassiska klippet (YouTube). Det är i sig inte konstigt att marknaden hela tiden prissätter möjligheter och hot men det kan ändå upplevas som irrationellt.

Det fanns en risk att Grekland skulle gå i konkurs och lämna euron. Många investerare försökte därför minska exponering mot aktier. När risken inte föll ut steg kurserna igen. Likadant med Kina under juli. Börsen reagerar främst på risken att problemen på den kinesiska aktiemarknaden spiller över till den reala ekonomin. Rätt eller fel är det detta som slår igenom på börsen. Alla som någon gång spelat poker vet att det inte behöver vara rätt att spela på en hålstege bara för att den ibland råkar trilla in.

Precis som vid all annan prissättning av tillgångar är det en fråga om avkastning i förhållande till risk. Är det värt att chansa på att Kina inte sänker den globala konjunkturen? Svår fråga men dess svar ger beslutsunderlag för om sjunkande kurser är ett köpläge eller en signal om att kasta sig i livbåtarna. 

Därför kan jag tycka att det är fel att standardmässigt antingen säga att det blåser över eller att det alltid är rätt att vara försiktig. Ännu konstigare tycker jag det är hur lite uppmärksamhet som riktas mot sannolikheter och hur de ska hanteras.

Förstå din risk är investerarens viktigaste uppgift

Riskhantering handlar precis som all annan analys om att göra sitt bästa för att använda fakta för att fatta bra beslut och att förstå sambanden som ledde fram till besluten tillräckligt bra för att kunna ändra sig när det går åt pipan.

Ur det perspektivet har det röriga men ändå starka börsåret gett närmast unika möjligheter att testa den egna portföljen mot nästan alla upptänkliga scenarier för en krasch eller ytterligare ett rally.

I princip alla typer av händelser har varit uppe under året. Det har varit fallande råvarupriser, Greklandskris, Kinakris, rapportbesvikelser och värderingsdiskussioner, likviditet som ska in respektive ut från börsen när centralbankerna styr i olika riktningar, starka konjunktursignaler likväl som svaga från olika länder, geopolitisk oro, finansiell oro med mera. Så det har inte saknats tillfällen att studera vad som påverkar det egna investeringarna på vilket sätt.

Uppdaterad riskhantering i vår portfölj 


Jag tänker på tre saker när jag förbereder vår portfölj för eventuella problem. Vilken risk vill jag ha? Hur vet jag om det är den risken portföljen har och hur agerar jag om jag får fel? 

I inlägget på Nordnetbloggen är det fyra aktuella risker jag lyfter fram:
  1. Sämre global konjunktur drivet från Kina
  2. För höga amerikanska aktievärderingar
  3. Sjunkande råvarupriser
  4. En krasch på obligationsmarknaden 

Tittar jag på vår bedömning i "Inriktning för investeringar q3" (länk) har vi i princip tagit ställning till ovanstående. Den exponering vi vill ha är emot en förbättrad global konjunktur dragen av USA och med Europa som den första vagnen. I praktiken har vi alltså satsat på att den första risken inte faller ut, att den andra maximalt får begränsat genomslag och likaså den tredje. Däremot känns den fjärde risken helt realistisk och det är den vi i första hand förberett oss på.

Nästa fråga är hur jag vet om vi har rätt risk. Här var faktiskt paradoxalt de senaste dagarnas kinesiska utveckling en tydlig indikation. Vår portfölj reagerade starkare än index på konjunkturoron kopplade till den att börserna i Kina föll. På det sättet har vi alltså fått precis den portfölj vi vill ha. 

Nästa fråga är hur vi agerar om jag har fel. Här är det möjligen lite knepigare. Nedgången visade att ligger såpass tungt i det scenario jag tror på att det är svårt att styra om utan att realisera förluster i bolag jag tror kan prestera bättre. Det här är något att fundera vidare på. Ska portföljen verkligen ligga så renodlat och tungt mot ett konjunkturoptimistiskt alternativ? Riktigt så säker är jag nämligen inte.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam