Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 7 juli 2015

Aktier jag gillar inför rapporterna (del 1: vår portfölj)

Kvartalsrapporterna står för dörren. Ett skönt avbrott från rörig makro. Här är mina tankar om vår portfölj och några andra intressanta bolag.

Portföljens starkaste kort

Allas favorit just nu verkar vara Cellavision. Klarar bolaget det årsresultat ledningen nyligen guidade för, så lär en en kurs norr om min värdering på 55 kronor  snart ligga i korten. Dollarn är dessutom åter på väg mot nio kronor.

Bmw kostade under 95 euro idag. Det måste vara för billigt. P/e runt 10. Före oron låg kursen som högst på 125. En aning varning för Kinaproblem kan vara på sin plats och Mercedes har kommit ifatt de andra tyskarna. Men ändå. Bilförsäljningen går utmärkt och Bmws varumärke skiner som alltid starkt.

Tyvärr har vi väl tilltagna innehav i båda så utrymmet att öka är begränsat.

Några andra med medvind

Vår blankade ränteplacering i Barclays har tiden för sig trots oron för Grexit. HM ser lockande ut runt 320 men jag drog åt mig öronen när ledningen guidade att resten av året blir tufft med den dyra dollarn.

Markel går bra och gynnas av räntorna och den allt bättre amerikanska konjunkturen. Disney ligger i samma slagläge men båda har redan gått bra länge.

Varken eller

Vitrolife ligger i en mellanperiod just nu men verkliga problem är svåra att se på kort sikt. På lite längre drar det ihop sig till hårdare konkurrens Investor ser precis som Basf ut att ligga rätt i konjunkturen men de är av de skälet också känsliga

I några bolag lär marknaden acceptera att fortsätta vänta på bättre tider. Deere har  envis motvind av att traktorer kanske varit lite översålda några år och låga spannmålspriser. Nu har trenderna pekat rätt under våren, så kanske att det ser ok ut framöver. GE renodlar och bantar verksamheten ordentligt. En del motgångar finna det, som att försäljningen av vitvarorna till Electrolux inte passerade konkurrensprövningen. Mycket annat, som avvecklingen av GE Capital tickar på, så det ser väl bra ut. Båda bolagen är annars typiska exempel på där lägre vinster i år än förra året redan ligger i förväntningarna. Minus 4 procent är antagandet för hela S&P500.

Olja oroar jag mig inte för längre. Å andra sidan är dess roll som stabilisator i vår portfölj med mycket verkstad kanske begränsad. Det är ju inte överhettning på efterfrågesidan som driver ekonomin just nu. På bolagsnivå har Lundin Petroleum fått till det ok med sina nya fält, som det verkar.

Jag brukar ha med kategorier för bolag jag oroar mig för. Några sådana aktier har vi inte riktigt det här kvartalet. Bufab har nog inte riktigt känt av konjunkturlyftet ännu och så värst mycket billigare blev ju inte dollarn. Men frågan är om det verkligen är sämre än q1. Jag gissar på nej. Ratos har samma läge. Det är svårt att se att det skulle ha lossnat men inte ska det behöva vara sämre. Ett bra exempel är det största innehavet Aibel. Det mesta inom olja har faktiskt gått bättre men inte lyft under kvartalet. Kursen i Ratos är därtill pressad, så ner skulle kännas hårt.

Men, men... rapportperioder brukar ha sina överraskningar. Trist vore det annars :)

2 kommentarer:

  1. Tror även jag på bättre kurser, kanske under 300kr för HM när resultaten kommer in i höst. Det var en tuff guidning och marknaden verkar inte har räknat in hur dåligt de kan bli. Blir nog en överreaktion i höst, så köper då. /G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rimlig gissning tycker jag - låter vettigt att försöka pricka under 300. Men med HM vet man aldrig. Det finns många som längtar efter att få komma in i aktien.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam