Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 6 juli 2015

Grekland efter valet - min plan

I senaste inlägget på Nordnetbloggen (länk) går jag igenom vad media skriver natten efter Greklands nej. Här kompletterar jag med mina egna tankar om vad jag gör nu.

Nuläget

Några saker tyckte jag blev ganska klara när jag läste igenom medieflödet.

För det första att det här är bedrövligt för Grekland. Landet försätter sig nu i en situation som snart blir fullständigt ohållbar. Möjligen är det detta som är det starkaste förhandlingskortet - för troligen finns det en gräns för hur länge resten av Europa kan nöja sig med att bara se på när en granna får nödhjälp. Det här får mig att tro att inom några veckor finns det trots allt en ny överenskommelse på plats. Med eller utan euron, kanske man bör tillägga - för egen del tror jag med.

För det andra kommer nuvarande händelser sätta igång ett rejält tryck nedåt på aktiemarknaden. Det är bara att glädjas åt att vår, lilla, post i Xactbear ligger kvar.

För det tredje kommer händelserna innebära att staten trycker in mer pengar på marknaden och räntehöjningen dröjer. Jag tror nämligen att trycket från insatser från ECB för att stötta övriga Europa, precis som 2012, kommer att väga över. Lägg till det att amerikanska räntor troligen sjunker (vilket i och för sig är dåligt för oss) och förutsättningarna för en börsuppgång finns där. Det man satsar på är att Europas finansmarknad håller ihop och klarar ökade kostnader från Grekland. Det tror jag.

För det fjärde måste det börja ingå i längre planering att situationen i Grekland inte är hållbar. Det kommer på lite längre sikt påverka Europa, exempelvis via acceptansen för ländernas skuldnivåer. Det kan tvinga fram ytterligare åtstramningar i övriga länder.  För mig är det en signal om att den tidigare prioriteringen av europeiska börser inte längre känns lika självklar. Det känns också åter troligt att euron faller ned mot paritet mot dollarn.

Beslut

Till en början gör jag ingenting. Jag har den positionering jag vill ha för den här nedgången. Däremot ligger jag redo att sälja av vår bear-position. Möjligen kan jag tänka mig att sälja något ytterligare på morgonen - lite osäker. Jag följer mediarapporteringen. Vår blankade ränteposition rör jag däremot inte. Den kan säkert ta stryk i veckan men på sikt är högre amerikanska långräntor inget jag tvivlar på.

När pengarna jag inte har i akter just nu ska användas tittar jag på bolag som tar stryk nu men som egentligen gynnas av konjunkturen. Kanske Bulten eller AQ, det är ju två bolag jag känner väl. Annars är möjligen den bästa chansningen ett europeiskt bolag med stor export. Jag har ju ett bilmärke i portföljen. Det kanske kan vara något att öka i.

Jämfört med andra

Jag driver vår portfölj ganska hårt. Normalt sett förespråkar jag livbåtarna när larmet går. Den här gången tror jag dock mer på att den som känner sig osäker ska sitta still i båten. För min del tror jag på en rekyl uppåt när marknaden får lite överblick i slutet av denna vecka eller början på nästa. Jag gissar att det kan vara ett bättre läge att kliva av.

För det kan finnas anledning att kliva av om man inte gillar risk. Det här är ingen kris som man lätt löser. Lägg därtill en diskussion om värderingar i USA, en pågående börskrasch i Kina och diskussioner om skuldfällor på tillväxtmarknader, för olja och framför allt för obligationer. Den som är försiktigt lagd ska kanske titta efter dörren någon gång under veckan.

Hur tänker ni andra?

8 kommentarer:

  1. Hoppas på en modest nergång och köper då in lite. Sampo, HM, castellum eller mekonomen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar få rätt. Ganska lugn reaktion sä här långt. Rimliga bolag att passa på med :)

      Radera
  2. Tror du inte resten av EU kan sitta still och låta grekernas löner gå ned, låt säga, Litauens nivå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vänta känns absolut som ett alternativ. Frågan är vad grekernas plan b är. I slutändan känns väl någon mindre justering av förra veckans avtal som ett alternativ.

      Radera
  3. Ingen i Europa ska vara utan mat och andra förnödenheter. Vi bör därför omfördela den svenska U-landshjälpen till Grekland för att undvika att detta skulle inträffa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar redan vara förberett på Europanivå. Galet att det kan gå så långt. Fast eftersom det fanns ett bud från långivarna och grekerna la ett motbud som bara var detaljer annorlunda blir knäppheten i att driva det så långt verkligen total.

      Radera
  4. 7-klövern vill inte hjälpa Grekland,,,,det är viktigare att ta hit ensamkommande barn och unga män..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag koncentrerar mig på familjens ekonomi och investeringar på den här sidan. Politiska diskussioner kan snabbt ta över allt annat, även om det också är ett spännande område.

      Sett strikt ekonomiskt tror jag resten av EU absolut helst vill se Grekland på fötter. Problemet är att det inte finns någon enkel politisk väg dit.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam