Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 3 juli 2015

Lite udda men Cellavision guidar en köpsignal i aktien

Högre marginaler men lägre försäljning flaggade Cellavision för idag (länk Analysguiden). Vad kan man då vänta sig av rapporten?


Ett av våra kärninnehav

Cellavision är ett av våra kärninnehav och när jag räknat på bolaget har jag tidigare landat på att bolaget är värt runt 55 kronor med en uppsida för goda nyheter. Det finns en hel rad tidigare inlägg under etiketten här på sidan.

Planen är att bolaget ska ingå länge i vår portfölj. Efter att priset dippat ned under 45 kronor under juni har vi till och med valt att ligga lite överviktade i aktien. Knappt tio procent av portföljen är lite mer än jag normalt vill ha i ett enskilt innehav i ett  mindre bolag. Men billigt är ju svårt att motstå. Frågan är vad nuläget är.

Diverse ny information från bolaget

Idag släppte bolaget flera viktiga nyheter inför rapporten. Det var dels att målet för marginalerna höjdes till 20 procent medan försäljningsmålet ligger kvar på en årlig ökning på 15 procent. Bolaget gav även en guidning om att årets rörelseresultat landar på 65 miljoner kronor (länk pressmeddelande). Därtill har bolaget fått fler veterinärorder (länk till det pressmedelandet). Det ska dock ses som oregelbunden extraförsäljning snarare än något som en stadigvarande omsättningshöjning. I intervjun med SIX, som är länkad i ingressen, framgick även att försäljningen i q2 blir lägre än det starka resultatet förra året.

Varför så mycket info så nära före rapporten?

Nästan en hel kvartalsrapport släppte alltså bolaget idag. Lite udda tycker jag. Antingen ska det tolkas som en att bolaget ville vinstvarna för den lägre omsättningen men inte låta aktien ta smällen. Det behöver inte bara vara dåligt, det kan även tolkas som att ledningen tog hand om sina aktieägare genom att snabbt balansera upp med all känd information. En fråga som dyker upp är om ledningen blev tvungen att gå ut för att försäljningssiffrorna har läckt och det är det som har tryckt ned kursen ett tag. Hoppas inte det. Cellavision har historiskt haft en mycket pålitlig ledning, så längre än att tänka tanken går jag inte.

En annan plausibel förklaring är att det nya ledningen allmänt är mer aggressiv i sin försäljning av aktien. Det har ju talats en del om att Cellavision kan bli uppköpt och då brukar ju en strategi vara att gasa på för att få upp den egna aktien. Nåja, det är spekulationer. Det som är ett faktum är att bolaget nu var ovanligt offensiva i sin informationsgivning.

Vad betyder den nya guidningen?

Tittar man på innehållet i kommunikationen så skulle guidningen för årets rörelseresultat ge ett EV/EBIT på 16. Det är den nivå bolaget låg på innan det lyfte och under någorlunda jämförbara bolag som Sectra som ligger på 24. En mer normal kurs vore runt de 55 kronor som jag tidigare pekat möjligen med uppsida en bit över 60 som exempelvis Affärsvärlden trott på. Så i princip var det här utspelet från bolaget en stark köpsignal i aktien.

Vad finns det då för nedsidor? Den första är att den här kommunikationen i mitt tycke var lite konstig. Varför hade inte beslut om nya marginalmål och en guidning för året kunnat vänta till rapporten? Det känns lite som att ledningen ville prata upp aktien. För det andra kommer årets resultat vara starkt drivet av den starka dollarn. Organiskt och på den amerikanska marknaden är det inte lika självklart att det växer i den utsträckning vi vant oss vid. Det säger något att försäljningsmålet ligget fast medan marginalmålet höjs. För det tredje pågår det en rätt stor omstrukturering just nu. Där kan rapporten kanske belysa hur förändringsarbetet går.

Men visst, Cellavision har så här långt varit ett alldeles utmärkt och välskött bolag. Så egentligen, det är väl bara att glädjas åt att ledningen ser ett så bra resultat framför sig. Jag kan både tänka mig att köpa lite till runt nuvarande nivåer på 45 och ta hem lite vinster norr om 50 kronor. Bådadera på marginalen, för den här investeringen är för framtiden.

Min kommentar efter q1-rapporten (länk till Shareville)

Försäljningen stiger 20 procent och rörelsemarginalen är 20 procent den med. Svårt att klaga? Nja.

Jag skrev om mina förväntningar i inlägget "Inför Cellavisions rapport" (länk). Dagens rapport levde upp till dem vad gäller försäljning men inte marginaler.

Det verkar som om det lossnat i Asien igen. Det är bra och kan driva försäljningen i år. I övrigt låg försäljningen ungefär som väntat och landade på knappt 52 miljoner.

Rörelsemarginal 20% och vinst per aktie 0,34 kr blev dock en viss besvikelse. Bolaget har dollarmedvind vilket höjde försäljningen 12 procent men uppenbarligen inte drog med sig marginalerna i samma utsträckning. Det är ju lite poängen för ett bolag med kostnader i kronor och intäkter i andra valutor att svagare krona borde höja marginalen. För detta talade också att det fanns en del engångskostnader förra kvartalet som nu försvann. Däremot var möjligen marginalerna på den stora veterinärorder bolaget fick förra kvartalet något som kanske påverkade åt andra hållet.

Sammantaget är det självklart inte dåligt att höja marginalen från 17% samma kvartal förra året men det var inte riktigt så bra som man kunde hoppas.

Jag får nog justera ned min gissning om vinst per aktie till runt 1,80. Det försvarar priser runt 50-55 men inte nödvändigtvis så mycket mer.

Jag har inga planer på att sälja men skulle kunna tänka mig att köpa vid en dipp en bit under 50.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam