Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 17 januari 2015

Vet inte vad jag ska tro om SSAB

Diskussion om SSAB har fortsatt på Shareville. Här är ett av mina inlägg:
Jag är mycket försiktig med turn around-case. P/B är för all del mycket lågt, på 0,3. Intressantare tycker jag är att p/s är nere på 0,4. Det är lågt. Skulle det vara så att bolagets sammanslagning med Rautarukki fungerar och kostnaderna minskar, efterfrågan på stål åtminstone vänder svagt uppåt och dollarn hjälper till så kan det finnas något här.

Skuldsättningen kan vara ett bekymmer, inte minst eftersom en del nog behöver amorteras innan det kan bli tal om någon större utdelning. Det skrämmer också med en nettoskuld/ebitda på 9 Givet ett fortsatt lågt ränteläge ska det väl

Jag noterar att SSAB faktiskt har ett operativt kassaflöde som verkar räcka till åtminstone det löpande investeringarna. När det då investeras 14 miljarder ovanpå det blir det förstås en fråga om tilltro till ledningen, affärsmodellen och marknaden hur man ska förhålla sig. Tror man att det är en ok investering så är det inte hela världen att resultatet är negativt nu. Men visst, det är väldigt svårt att veta. Jag känner att jag behöver mer input innan den här tanken skulle kunna landa i något.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam