Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 16 januari 2015

Gästinlägg: Solbulle om hur han vann tävlingen 2014

Gottodix påpekade att det fanns andra som läste dessa sidor och frågade om vi kunde kommentera lite så här kommer en första kommentar...

Jag brukar inte grotta ner mig i några analyser av företagens siffror då jag ändå inte har kompetensen att göra några vettiga slutsatser av dessa. Strategin blir därför främst att istället utgå ifrån branscher. Både förra året och i år valde jag säkerhet och vård. Egentligen inga försök till avancerade slutsatser. Den korta versionen av analysen är att oron ökar i världen och att vi lever längre. Jag har även velat fokusera på IT-säkerhet men det har varit svårt att hitta några intressanta företag på svenska börsen inom det området.

Nästa steg är valet av enskilda företag och där tittar jag bara på själva produkten och gör en bedömning kring huruvida jag förstår den eller ej samt vilka potentiella risker som kan finnas kring den i form av t.ex. konkurrens eller att ny teknologi riskerar göra den obsolet. Beskriver de sig för generellt i stil med "Vi tillhandahåller tjänster inom mediabranchen" så går de bort. Säger de istället något som t.ex.  "Vår produkt är bäst på att lösa problem x" så är det mycket intressantare. Värderingar som för mycket baserar sig på framtida framgångar är läskiga medan företag som redan har bevisade modeller med befintliga kunder är bra. Ett ledande företag i en relatvt nischad verksamhet som inte går att ersätta är extra intressant. Ett exempel på det kan vara gottodix lyckade investering i Vitrolife. För egen del är jag nöjd med framgångarna för Sectra.

I grunden är aktier som ett spel bland andra och när det gäller spel så finns för mig 3 avgörande punkter för att kunna bli framgångsrik. Återkommer med dessa punkter nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam